Sjukvården behöver mer resurser

Politiska diskussioner
Post Reply
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Sjukvården behöver mer resurser

Post by Långis »

Idag var det firmafest. Traditionsenligt inleds festerna med en fotbollsmatch. Brorsan ställde upp som målvakt i ena laget, men skadade sig tyvärr mitt i matchen och fick åka in till akuten med en förmodad bruten arm.
Väl där blev han satt att vänta. Efter ett tag ringde han mig (såg inte matchen utan satt hemma och runkade) och tyckte att jag skulle komma och göra honom sällskap. Sagt och gjort, jag gick dit och satte mig i väntrummet.
Där satt ett flertal personer, bland annat en gammal dam, en ungdjävel som kräktes kaskader, ett norskt par där kvinnan i sällskapet satt i mitella och såg ut att ha enormt ont, en man med värkande axlar och en äldre man som råkat ut för felmedicinering och därav fått ett par ben som inte lydde som den skulle.

Klockan var nu sex på eftermiddagen. De norska paret berättade att de väntat sen halv ett. En sjuksyster kom ut med jämna mellanrum och kollade till patienterna. Han beklagade sig också den långa väntetiden och förklarade att det på endast fanns en läkare i tjänst på hela sjukhuset. En läkare. Ett akutintag. 112 710 invånare. Det är tamejfan sjukt. Ska det vara så? Hur fan är det tänkt att fungera? Hur har man planerat?

Det hela slutade hur som helst med att brorsan fick gå därifrån utan att ha blivit undersökt. Den manliga sjuksystern kom ut med en stressade blick och sade att en bilolycka med 7 inblandade just inträffat (http://ltz.se/artikel_standard.php?id=4 ... ning_2=142) och att de måste prioritera denna. De som valde att stanna kvar skulle bli kvar mycket länge, enligt sjuksystern.
De blev ingen fest på kvällen för min bror. Han gick hem med en smärtande arm och försökte sova. Hur är det egentligen möjligt att en människa med en fraktur på armen får gå hem och lägga sig obehandlad? Det borde inte få hända, men det gör det. Sjukvården fungerar inte. En läkare på 100 000 invånare är sjuhelsike för lite!
Last edited by Långis on 17 Jun 2007, 04:53, edited 1 time in total.
ronka
Periodare
Posts: 443
Joined: 21 Oct 2004, 06:42
Location: Hemma
Contact:

Sjukvården behöver mer resurser

Post by ronka »

Image Det är för jävligt o ändå tror jag vi bara sett början av vanvården Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Sjukvården behöver mer resurser

Post by Långis »

Ja, jag ser ingen ljusning. Det verkar som att utbildade läkare inte prioriteras inom sjukvården.
Blir man automatiskt lat sedan man fått läkarutbildningen? Varför är det så svårt att se till att det finns läkare i tjänst när de behövs?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Sjukvården behöver mer resurser

Post by E-M »

Känner igen det där väldigt väl. Förra veckan så fick jag åka in till akuten för jag hade fått så satans ont i magen (blindtarmsinflammation). Tror att jag satt och väntade i en timma innan en sjuksköterksa kom och sa att man fick vänta ännu lite längre. Det satt även en gubbe där som sa att han går snart därifrån – han orkade inte vänta mer, fast hans kärring fick honom att stanna kvar.

När jag väl efter ett par timmars väntande fick reda på att jag kunde gå till ett rum, då fick jag vänta där hur länge som helst på läkaren (fanns bara en på hela sjukhuset). Fick efter operationen veta att det var en väldigt fult inflammerad blindtarm, så det var därför det hade gjort extra ont.

Vi (jag och morsan, hon körde in mig) kom väl in dit vid ungefär 20.30. Klockan 01.30 ungefär så var jag uppe i sjuksängen och hade fått dropp och lite morfin. Detta går ju inte att jämföra med din bror men jag tycker ändå inte att det ska ta sådan tid!

Måste bara säga att personalen var jäkligt trevliga och omtänksamma. Det är ju ett stort plus.
Last edited by E-M on 17 Jun 2007, 14:02, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Sjukvården behöver mer resurser

Post by retepnoslack »

Ja, det är hemskt. Det är illa nog här nere hos mej och det lär väl bli värre ju högre upp i Sverige man kommer: Jämtlant och Norrland och det. Synd, att politikerna alltid är stöpta ur samma form.

Det behövs mer hjärta i politiken och inte egoism.

Som bondkomikern Mats Ljung sa under en radiointervjuv tillsammans med förra centerledaren: Lennart Daléus. "Ge mej dina medarbetare och två månader, att läsa på, så kan jag ta över efter dej."
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Sjukvården behöver mer resurser

Post by lumberjack »

Vården behöver inte mer resurser utan omstruktureras fullständigt. Den svenska sjukvården är trots allt i världstopp, men inte dess administration. Det finns en fantastisk bok som går igenom hur det ser ut i Sverige kallad Den sjuka vården som jag ögnade igenom för några år sedan. Skrämmande läsning. Hittade den sammanfattad på nätet i några punkter (frågorna är mina). Läs och förfasas!

Är inte Sverige ett effektivt sjukvårdsland?
* Svenska läkare har lägst antal patienter inom OECD-länderna, med 903 patienter per år jämfört med OECD-snittet 2 167, Danmarks 2 069, Kanadas 3 176 eller Japans 8 421. Det låga antalet patientbesök beror emellertid inte på att svenska läkare ägnar mer direkt tid åt patienten – en stor del går istället till administration kring patienten.

Personalbrist då? Inte en chans!
* Det aldrig har funnits fler landstingsanställda läkare och sjuksköterskor i sjukvården än det finns nu. År 1975 fanns 8 511 landstingsanställda läkare i Sverige, nu finns det 24 233. Enbart under det senaste året har antalet läkare ökat med 3,5 procent eller 823 stycken. Sjuksköterskorna har sedan 1975 ökat från 31 000 till 71 000.

OK, det finns alltså fler anställda inom vården. Men dom har kanske fler patienter att ta hand om?
* 1975 fanns det i Sverige 136 000 vårdplatser, år 2000 fanns det endast 29 000!

Då bör man även betänka att de flesta av dessa försvunna vårdplatser var den s.k. långvården som var mycket resurs och personalkrävande.

Fler läkare borde inte de innebära att fler patienter får hjälp? Inte i konungadömet Sverige inte!
* Antalet utförda patientbesök av läkare har halverats sedan 1975. Då hann en svensk läkare, inom öppen- och slutenvård, med i genomsnitt 9 patienter om dagen. Nu är siffran nere på 4 patienter per dag. En svensk sjukhusläkare har i genomsnitt 2,17 patienter per dag och en svensk primärvårdsläkare 13 besök om dagen.

Men vad fan gör dom då?
* Information, kommunikation och administration tar mellan 50 och 80 procent av sjukhusläkarnas tid – sådant som ofta är lämpligt att datorisera – samtidigt som bara 4 procent av svenska vårdcentraler kan kommunicera elektroniskt med andra kliniker och bara en fjärdedel av landets sjukhus har datoriserade patientjournaler.

Sedan minns jag något om hur de olika yrkesgrupperna inom sjukhusen hade olika fackföreningar som slogs för sina medlemmar vilket reulterade i en massa dubbelarbeten när det kom till journalskrivande och annat.

Ja, man blir helt enkelt bedrövad när man läser boken, även om man inte ska svälja den med hull och hår då den givetvis har ett syfte.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Sjukvården behöver mer resurser

Post by rex »

Ja Image Dessutom har han alldeles rätt....
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Sjukvården behöver mer resurser

Post by Långis »

Har kan nog ha rätt, har nog inget skäl att bestrida det, men hans lösning på problemet håller jag inte med om. Möjligtvis ligger problemet i fördelningen av resurserna.
Måhända finns det läkare så det räcker, men de använder dom inte när de som mest behövs. Kanske är dom för bekväma. Vem vill jobba en fredagskväll?
Post Reply