Chips och dylikt.

Meduzalands gastronomiska avdelning
Post Reply
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Chips och dylikt.

Post by E-M »

Fett fungerar ofta som smakförstärkare. Varför tror du att många kockar klickar i en massa smör?
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Chips och dylikt.

Post by 2meterhansson »

grr wrote:Men att påstå att "jag öser på massor av smör" på både det ena och det andra av rätter jag absolut inte ser smör hör hemma i - skapar förvirring hos mig.
Man kan tydligen bli förvirrad av vad som helst, men jag har då aldrig hört någon bli förvirrad av smör förut Image Själv gillar jag smör och tar gärna en klick på både makaroner och i potatismos. När jag köper popcorn på bio tar jag alltid dom med smör på.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Chips och dylikt.

Post by E-M »

Nu var det inte till stekning jag menade.... de brukar ju klicka i smör i det mesta. Det är ju precis som en fet ost är oftast smakrikare på något vis än en mager.

Visst det finns ju gränser – det är ju naturligtvis inte gött med överdrivet MASSA smör.
Last edited by E-M on 19 Jun 2007, 00:16, edited 1 time in total.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Chips och dylikt.

Post by 2meterhansson »

Jordnötter är gott, och ska tydligen vara nyttigt.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Chips och dylikt.

Post by 2meterhansson »

Ja om man är nötallergiker är det ju inte så nyttigt, och inte fettet heller, men dom innehåller mycket näringsämnen.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Chips och dylikt.

Post by Jungbacka Erik »

2meterhansson wrote:Ja om man är nötallergiker är det ju inte så nyttigt, och inte fettet heller, men dom innehåller mycket näringsämnen.
Fettet i nötter är heller inte skadligt: http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1404
Salta nötter innehåller ju förstås mycket salt och det är ju inte så nyttigt.
Last edited by Jungbacka Erik on 19 Jun 2007, 20:19, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Chips och dylikt.

Post by E-M »

Ähhh det är väl bara att sleva i sig, jag tycker att de säger att allt är farligt. Man kan tydligen dö av vilken maträtt som helst nu för tiden.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Chips och dylikt.

Post by lumberjack »

Själv är jag chipsoman. Men jag är kräsen. Det ska vara lättsaltade och räfflade. Är de inte räfflade får det så lov att vara Lantchips eller Pringles. Skulle det av någon outgrundlig anledning vara kryddade chips kan det funka med pepparchips och Estrellas Grillchips (löksmak) men det måste absolut vara Estrellas isf. Eller de som finns i England med smaken Rostbiff och senap, starka och goda.

I Finland har de förövrigt goda chips. Frasiga och salta, precis som det ska vara. http://www.taffel.fi/tuotteet.asp?tuote=9&lang=swe

En riktig höjdare är annars ostkrokar (Cheez Doodles) som stått framme över natten och blivit sådär härligt sega.

I Holland sålde man sockrade popcorn när jag var där. Helt oätbart.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Chips och dylikt.

Post by Jungbacka Erik »

Äntligen har GM och grr hittat något dom har gemensamt Image
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Chips och dylikt.

Post by lumberjack »

on 06/20/2007 at 08:09:02, grr wrote:Ostbågar och dylikt smakar bokstavligen piss, precis som de luktar - särskilt mjuka sådana. Jordnötsringar eller såna där chipshjärtan är grymt goda. [/quote] Inget kan vara mer fel. Ostkrokar är gudomligt gott, jordnötsringar inge vidare och chipshjärtan oätliga. Smakar som papper med sourcreamsmak, otjänligt med andra ord.

Post Reply