Bengt Sändh

Diskutera musik i alla former i detta forum
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bengt Sändh

Post by wiking »

Gick igenom en kasse med gamla kassettband här om dagen och då hittade jag fen styckna med Bengt Sändh, så nu sitter jag och laddar ner låtar med han för fullt. Har ju inte hört han på väldigt länge men han har ju gjort några riktigt bra låtar.
Så då undrar jag ju förstås vad ni andra tycker om just Bengt Sändh?

Ska väll säga att Finn Zetterholm är med på några kassetter också så han får vi inte glömma.
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Bengt Sändh

Post by 2meterhansson »

Jodå jag har några gamla lp där även Rune Andersson medverkar+ att jag har tre cd.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bengt Sändh

Post by wiking »

Ja ena kassetten är arvegods från min farfar, suparvisor och Tummen i röven är på den Image
Rune Andersson är också med på den.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bengt Sändh

Post by E-M »

Jag vet inte om jag har hört något med honom Image Jag kan ju har hört bara att jag inte visste att det var Bengt Sändh.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bengt Sändh

Post by wiking »

Haha hur gammal är du? 10 eller??
Hehehehe...
Nej då, men han är ju kult han också. Han har spelat in några riktigt bra visor, både fräckisar och "vanliga".
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Bengt Sändh

Post by 2meterhansson »

Det är ju lite lika med Bengt som med Eddie, dom flesta minns ju Bengt för alla snaps visor och snusk låtar, även om han gjort mycket vanliga seriösa låtar oxå.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bengt Sändh

Post by wiking »

Ja han har ju gjort en del samhällskritiska låtar också.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Bengt Sändh

Post by Eddie »

Jag väntar på att få höra en bra låt med Sändh, har inte gjort det hittills och jag har tyvärr hört en hel del låtar.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Bengt Sändh

Post by E-M »

wiking wrote:Haha hur gammal är du? 10 eller??
Hehehehe...
Nej då, men han är ju kult han också. Han har spelat in några riktigt bra visor, både fräckisar och "vanliga".
Nämn några låtar som han har gjort. Då kan jag se om jag känner igen någon.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Bengt Sändh

Post by uy »

Jag har inte lyssnat på Bengt Sändh, men jag kan berätta en liten anekdot, eller vad det nu heter.

När jag läste bild som "estetisk verksamhet" i våras började en klasskompis prata med läraren om att göra eget snus. Då nände jag att det var en srtist som börjat göra snus och sedan blivit miljonär. Då visade det sig att läraren känt Bengt Sändh! han berättade att Bengt alltid varit en vänstermänniska och sedan gått och blivit rik. Läraren berättade att alltid nör Bengt skulle tanka bilen stal han något från macken, bara för sakens skull.
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bengt Sändh

Post by overkill »

Han är helt okay. Har LP´n Folklår, köpt på en loppis för nån tia, samt kassett-versionen av Swänska Snapsvisor som jag hittade för 5 kr i en beganat-affär.
Edit: på kassetten är Rune Andersson med också har jag för mig.

Hörde en lite grann av en radiointerljuv med honom på jobbet för några månader sen men jag uppfattade inte så mycket mer än att han tydligen bor i Spanien nuförtiden. och spelar tydligen in lite låtar också när andan faller på. Annars blev han väl känd för att han startade (??)/ägde en snusfabrik i många år som han sen sålde. Var det Swedish Match den hette ? (rätta mig om jag fel).
Last edited by overkill on 05 Aug 2007, 17:47, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Bengt Sändh

Post by wiking »

Jo han startade egen snustillverkning och jobbade också med att få bort varningstexten på dosorna om att man kunde få cancer av snus. Det lyckades han också med om jag inte minns fel. Nu står det väl bara att det är beroendeframkallande.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Bengt Sändh

Post by overkill »

En kompis har lovat att kopiera lite skivor med Bengt nån gång, han har bl.a en som heter "Naken" tror jag. Nån som hört? får väl se när han får tummen ur.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Bengt Sändh

Post by Långis »

En stor favorit.
Det är sant att han hade en snusfabrik. Den kallades och kallas fortfarande "bengt sändhs snusfarique". Köpte en låda snussats därfirån för ett tag sen.

fabriken köptes sen upp av sweish match då den blev en för stor konkurrent. Bengt lade då av med allt vad musik och snus hette och flyttade till spanien och började fotografera.

Där verkar dte so om han kommer bli kvar, tyvärr. Tycler han lade av allt för tidigt.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Bengt Sändh

Post by Eddie »

Långpanna wrote:Där verkar dte so om han kommer bli kvar, tyvärr. Tycler han lade av allt för tidigt.
Full så tidigt på kvällen mitt i veckan, kanske blir man av dig med Image
Post Reply