Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Diskutera musik i alla former i detta forum
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by gammalhardrockare »

Hur kul kan det vara att ha en jävla massa ettor och nollor på en hårddisk istället för att ha plattorna i sin ägo rent fysiskt?
Vad ska dagens ungdomar ha när de är i fyrtio-femtioårsåldern och vill vara lite nostalgiska? Vad kommer de att ha för minnen? Vilka plattor ska de plocka fram när hårddisken har havererat?
Detta gäller inte bara musik utan även fotografier, dokument, brev m.m. Allt kommer att gå förlorat, dagens ungar kommer inte att veta hur deras mor och farföräldrar såg ut för de låg lagrade på en jävla hårddisk som har kraschat för länge sedan.

Det är det jag har sagt länge och nu får jag vanvettet och "utvecklingen" bekräftad.
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10108275

En annan artikel. "Idag tuggar de musik som tuggummi". Ja, det säger en hel del om vad ytlig och förstörd musiken och själva musikupplevelsen har blivit. Vem uppskattar något man inte behöver betala för och som egentligen inte finns?
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10108273
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

Det är nog bara genom priserna man hindra den här företelsen, 75:- för en CD och 125:- för en DVD inkluderande någon typ av information eller pryl som inte kan kopieras på en dator (planscher, biografier, nyckelringar etc.)
Då kan man skapa en situation där värdet av att köpa överstiger det trots allt lägre priset vid nedladdning.

Jfr. med spriten, enda sättet att få folk i Sverige att gå på bolaget igen är att sänka priserna, det är ju t.o.m. staten medvetna om.
Så det är dags för skiv/film-industrin också att vakna upp och inse att dom lever och verkar i en ny värld där man inte kan ta 189:- för en CD och 300:- för en DVD
Last edited by ozzman on 02 Feb 2005, 14:28, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Du har helt rätt! Jag begriper fan i mig inte varför musik- och filmindustrin är så tröga? Har girigheten gjort dem fullkomligt förblinade eller vad?
inkluderande någon typ av information eller pryl som inte kan kopieras på en dator (planscher, biografier, nyckelringar etc.)
Japp. Varför inte färgade CD-skivor i limiterade upplagor och liknande? Det var ju oftast de där lite udda exemplaren som fick oss att köpa skivor och samla på oss de mest märkliga utgåvorna. Ja va fan, jag gör det fortfarande! Image Image
Last edited by gammalhardrockare on 02 Feb 2005, 15:52, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by lumberjack »

Blir lika förbannad varje gång jag ser Bert Karlssons nuna i TV:n och hör honom bräkapå om nedladdning. Tar man ut ett ockerpris om 200 spänn för en platta, så får man inte mig till kund. Inte en chans. Allra helst när man vet att artisterna efter att alla omkostnader är betalda får typ en tjuga. Produktionskostnade för en CD är bara någon krona för skivbolagen, det är oftast artisterna som får ta den största ekonomiska risken/kostnaden. (Kostnaden för exempelvis studiotiden dras oftast av mot försäljningsinkomsterna tills att breakeven nås, därefter tjänar artisten pengar. Förutsatt att du inte heter Madonna, U2, Ac/Dc eller något liknande förståss.)

Jag har inte köpt en fullprisskiva på år och dar,
och kommer inte att göra det heller.

MP3 och nedladdning är förmodlingen musikens räddning och musikernas chans att åter ta kontroll över sin produktion. Det är ta mig fan främst en ideologiska fråga, och inte en fråga om lagligt eller olagligt.

Long live Rock n´Roll, death to the beaver and the other whores!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

LumberJack wrote:MP3 och nedladdning är förmodlingen musikens räddning och musikernas chans att åter ta kontroll över sin produktion. Det är ta mig fan främst en ideologiska fråga, och inte en fråga om lagligt eller olagligt.
Bra där!

Men problemet med att information försvinner när hårddisken lägger ner verksamheten hjälps ju tyvärr inte av att skivindustrin får sej en mycket välförtjänt näsbränna genom nedladdningen.
Det måste till att musiken/bilderna/texterna lagras på beständiga medium liknande vinyl, böcker, fotoutskrifter etc.

En lösning kanske skulle vara lokala skivtryckerier som även säljer skivorna, dom skulle alltså få masterljudet från studion och sedan bränna skivor och sälja.
Detta för att kapa alla mellanled och få ner kostnaden.

Om jag jämför med Ericsson där jag jobbar så har du en prispress på 30% varje år beroende på att det är så hård konkurrens på mobilsystemsförsäljning. Vad jag vet så har musikindustrin kunnat kontinuerligt höja sina priser de senaste 20 åren även med inflation medräknad så det måste till konkurrens och alternativ för att få ner priserna.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by lumberjack »

Det sjukaste i det fallet, med bristande prispress inom skivindustrin, är att det redan från början var billigare att framställa CD-skivor jämfört vinylplattor. Men CD-skivorna var ändå dyrare i butik...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

Om jag inte minns fel så kostade en vinyl ca 79:- och en CD 129:- i mitten/slutet av 80-talet.

Men enligt reklamen som fanns när CD:n kom så kunde man ju misshandla en CD nästan hur mycket som helst utan att den blev repig Imageså man får ju förstå prisskillnaden Image
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by uy »

ozzman wrote:Om jag inte minns fel så kostade en vinyl ca 79:- och en CD 129:- i mitten/slutet av 80-talet.

Men enligt reklamen som fanns när CD:n kom så kunde man ju misshandla en CD nästan hur mycket som helst utan att den blev repig Imageså man får ju förstå prisskillnaden Image
Cd-skivorna är inte så tåliga som folk tror. Sen beror inte skivpriserna på hur dyra skivorna är att tillverka. Det mesta av pengarna går till butiken och skivbolaget.
Skitarna ska va' lika långa i år
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Det stämmer fan i mig nu när du säger det! Nu kommer jag också ihåg de gamla priserna på vinyl och CD!
Runt 82-83 kostade en vinylskiva 59 spänn!

Jag kommer också ihåg de där lögnerna om att CD-skivan skulle vara fullständigt orepbar. Ha! De är ju för fan känsligare än vinylskivorna, t o m känsligare än de vinylskivorna som kom ifrån Chrysalis skivbolag.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Hur kul kan det vara att ha en jävla massa ettor och nollor på en hårddisk istället för att ha plattorna i sin ägo rent fysiskt?
Vad ska dagens ungdomar ha när de är i fyrtio-femtioårsåldern och vill vara lite nostalgiska? Vad kommer de att ha för minnen? Vilka plattor ska de plocka fram när hårddisken har havererat?
Detta gäller inte bara musik utan även fotografier, dokument, brev m.m. Allt kommer att gå förlorat, dagens ungar kommer inte att veta hur deras mor och farföräldrar såg ut för de låg lagrade på en jävla hårddisk som har kraschat för länge sedan.

Det är det jag har sagt länge och nu får jag vanvettet och "utvecklingen" bekräftad.
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10108275

En annan artikel. "Idag tuggar de musik som tuggummi". Ja, det säger en hel del om vad ytlig och förstörd musiken och själva musikupplevelsen har blivit. Vem uppskattar något man inte behöver betala för och som egentligen inte finns?
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10108273
Jaha?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

rex wrote:Jaha?
Kom igen Rex, bli en av oss nostalgifundamentalister, du vet att du vill.

Join us in the "Kapten Stofil club".
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by rex »

Jaja,ok lite seriöst nu då.....Vad jag förstår så är det inte själva lagringsmediat som man oroar sig för,utan det faktum att man behöver teknik som läser av det. Man kan ju inte se ett digitalt foto på en CD med ögat heltenkelt. Inte heller läsa en text. Man ser väl problem med att ha teknik i framtiden som är kompatibel med en 75 år gammal CD-skiva.

Men då kan man ju fråga sig: Var är alla trattgrammofoner? Super8 projektorer? Vinylspelare? är den information som lagrades på dessa media förlorade?

Nej naturligtvis inte,vi löser ju detta efterhand.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Jag kommer också ihåg de där lögnerna om att CD-skivan skulle vara fullständigt orepbar. Ha! De är ju för fan känsligare än vinylskivorna, t o m känsligare än de vinylskivorna som kom ifrån Chrysalis skivbolag.
Philips körde hårt på det temat bl.a. med en spik som drogs över en CD och nånting med stilettklackar.

Rex:
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by rex »

Ja? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tuggummikonsumtion och nedladdad idioti!

Post by ozzman »

Det blev fel, glöm det Image
Post Reply