Etniskt diskriminerande

Diskutera Eddie Meduzas texter
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Etniskt diskriminerande

Post by E-M »

Nej, jag ser det som att han går på (skämtar) om allt och alla. Hade han enbart sjungit "illa" om t.ex. negrer hade det varit en annan sak.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

Kom på här om dagen att för en del år sedan pratade jag med en gubbe när jag var på puben, vet inte hur men jag kom in på Eddie. Då sa han att han gillade Eddie tills en gång när han festade med han.
Jag frågade varför han inte gillade han längre och då sa han - Han är nazist den jäveln.
Vad han sagt eller gjort tänkte jag inte på att fråga då men har funderat mer och mer på det. Träffar jag han igen så ska jag faktiskt fråga han.
Att det är humor när han pratar om negrer och judar är det inga tvivel om, men jag tror personligen att han inte var någon vän av mångkultur för att säga så.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

jag tror att han mellan varven kan ha haft vissa åsikter som går i linje med den, speciellt förr, så vanligt förekommande småstads-folkhems-rasismen, men att detta beror på att han var ett barn av sin tid

det som skulle tala emot att han hade smått rasistiska åsikter är att mycket av hans musikaliska influenser är så svarta som de bara kan bli, jag talar då förstås om blues. jag tycker dock inte att detta motexempel håller. detta till synes paradoxala fenomen, att i ena andetaget säga att man "skjutit en slibbig neger med maskingevär" och i det nästa spela en tvättäkta blueslåt, tror jag kan jämföras med ett liknande fenomen idag - vissa tycker att svarta är skithäftiga på MTV men sätter det sig en svart brevid i bussen så är det en annan femma
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

detta tycker jag (tyvärr) bekräftar farhågorna att Eddie nog kan ha varit lite smått rasistisk...

http://www.youtube.com/watch?v=mhAfMgFe9F4
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Etniskt diskriminerande

Post by E-M »

Bob Lewis wrote:detta tycker jag (tyvärr) bekräftar farhågorna att Eddie nog kan ha varit lite smått rasistisk...

http://www.youtube.com/watch?v=mhAfMgFe9F4
Mjo, fast jag ser det mer som att det bara var något han hävde ur sig – han hade lika gärna kunnat säga "bondjävel" eller vad som helst.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

"bara något han häver ur sig" vet jag inte om jag tycker man kan kalla det, med skanderandet "vilket land befinner vi oss i?!"
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

Personligen bryr jag mig inte om om han var nazist, musiken är lika bra för det och sketcherna lika roliga.
Hade inte brytt mej om han var kommunist heller för den delen.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Etniskt diskriminerande

Post by Långis »

Nej, det är samma här. Det är hans musik jag lyssnar på.
kingmeduza
Helgfyllo
Posts: 239
Joined: 08 Dec 2006, 08:10
Contact:

Etniskt diskriminerande

Post by kingmeduza »

Bob Lewis wrote:"bara något han häver ur sig" vet jag inte om jag tycker man kan kalla det, med skanderandet "vilket land befinner vi oss i?!"

Det är antagligen någon snubbe från turkiet som satt stopp för spelningen vid detta tillfälle, och att han bara får spela en låt till, vilket retat upp honom.


Sen säger han det på det språket publiken betalat att höra det på!


Kan höra eddie med denna versionen också: -här kommer en utlänsk bonnafan från turrrrrkiet!!.. och säger till mig att sluta spela min musik VAAAAAAA!!!... vilket land befinner vi oss i....IDIOTERRRRR!!! komma här o bestämma över mej..Jag som är så JÄVLA BRAAAAAAAA!!!...Så då slutar jag väll med låten MERA BRRRRRRRRRÄNVIN!!!
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

Jag tycker att hans samlade låtskatt är den bästa musik som någonsin gjorts och att han är ett geni, både som seriös låtskrivare och komiker.

Men frågan var ju om vi anser att "vissa av herr Meduzas verk bör betraktas som nedvärderande mot ras", och inte om detta påverkar vår syn på hans musik.

Jag håller med wiking:
wiking wrote:Att det är humor när han pratar om negrer och judar är det inga tvivel om, men jag tror personligen att han inte var någon vän av mångkultur för att säga så.
Anledningen till att jag personligen tror det, har att göra med saker som hans uttalanden under YouTubespelningen.

Genom att skriva "tyvärr" visar jag att jag tycker det är synd att han verkar varit lite rasisisk som person (med min definition), men detta tycker jag utan att det påverkar min syn på hans musik. Jag håller med Långpanna: Det är hans musik jag lyssnar på. En av världshistoriens främsta filosofer Heidegger var harcore medlem i nazistpartiet under Tredje Riket, men hans filosofi är lika jävla genialisk för det.
wiking wrote:Personligen bryr jag mig inte om om han var nazist, musiken är lika bra för det och sketcherna lika roliga. Hade inte brytt mej om han var kommunist heller för den delen.
Även jag skiter i vad Eddie hade för ideologiska åsikter, men när oinsatta säger "Eddie Meduza är ju rasist, hur fan kan du lyssna på honom?" så hade jag gärna velat kunna svara "tvärt emot vad många tror, så var han inte alls rasist!". Dessvärre tycker jag inte att det stämmer helt.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Etniskt diskriminerande

Post by E-M »

Vi verkar ha olika uppfattningar, jag kan i alla fall efter allt jag sett och hört med Eddie dra slutsatsen att han var rasist/nazist. Jag kanske inte är helt opartisk, kanske jag undermedvetet inte vill att Eddie skulle vara rasist så jag bortförklarar allt som tyder på det? Hur som helst, jag tycker helt enkelt att om Eddie vore rasist/nazist skulle han nog inte försökt dölja det. Han var ärlig och rakt på med allt annat.

Han verkade inte vara den sortens person: som dömer efter hudfärg (ras).

Han sa vid upprepande tillfällen att han inte var rasist.

Han gillade Chuck Berry väldigt, väldigt mycket.

Visst jag kan ha fel, men som sagt tror JAG inte att Eddie var rasist/nazist.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

Jag tycker Eddie Murphy gör roliga filmer, att Chuck Berry gjort bra låtar, att många, ja nästan alla svarta jag pratat med är trevliga. Men om jag fick bestämma så skulle varenda "svarting" ut ur Sverige i alla fall. Så att man gillar Chuck Berry spelare nog ingen större roll. Det ska inte mycket till för att klassas som rasist, jag vet att jag är klassad som en sådan, men folk tror att bara för man inte vill att svarta och vita ska blandas eller att man aldrig i livet kan tänka sig knulla en icke vit så kan man inte tycka om musik som svarta gör. Det är ju löjligt. En klassisk fråga jag fått några gånger är, men du äter väl pizza? Ja, so what.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

E-M wrote:Jag kanske inte är helt opartisk, kanske jag undermedvetet inte vill att Eddie skulle vara rasist så jag bortförklarar allt som tyder på det?
jag känner samma sak, att jag kanske blundar omedvetet för vissa tecken just för att man verkligen inte vill acceptera att Eddie skulle ha varit rasist
E-M wrote:Han gillade Chuck Berry väldigt, väldigt mycket.
dom mesta av hans musikaliska influenser var ju svarta, men som jag sa i ett tidigare inlägg tror jag det kan röra sig om två olika inställningar, en till utlänningar nära inpå, och en till dom på distans. nu sympatiserar jag inte ett dugg med wikings åsikter, men han sätter fingret på det jag försöker få fram - att vissa gör skillnad mellan svarta och svarta

nu tror jag absolut inte att Eddie hyste lika extrema åsikter som wiking, men att han möjligtvis hade en uns åsikter som kan ha liknats vid rasism, men att denna rasism var vanlig, om inte norm, i småstäder när Eddie växte upp och vem påverkas inte av sin omgivning?
kingmeduza
Helgfyllo
Posts: 239
Joined: 08 Dec 2006, 08:10
Contact:

Etniskt diskriminerande

Post by kingmeduza »

Re: Bob Lewis

Du läste nog inte allt jag skrev förut

Jag säger det igen,

- Han säger det på det språket publiken betalat att höra det på!


Han visste vad alla ville höra och levererade det!.. kolla bara vad publiken skriker..


Han var inte rasist/nasist han var Eddie Meduza.
BobLewis
Glad amatör
Posts: 21
Joined: 18 Oct 2007, 10:30

Etniskt diskriminerande

Post by BobLewis »

du menar att publiken var rasistisk och att Eddie anpassar sig efter det? till skillnad från den gängse uppfattningen, att han alltid gjorde vad som föll honom in och bara för att han själv kände för det?
Post Reply