Etniskt diskriminerande

Diskutera Eddie Meduzas texter
kingmeduza
Helgfyllo
Posts: 239
Joined: 08 Dec 2006, 08:10
Contact:

Etniskt diskriminerande

Post by kingmeduza »

Ja han gjorde precis vad som föll honom in och jag säger ju det.

det var ju det språket/snacket publiken ville höra och betalade för.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Etniskt diskriminerande

Post by E-M »

wiking wrote:Jag tycker Eddie Murphy gör roliga filmer, att Chuck Berry gjort bra låtar, att många, ja nästan alla svarta jag pratat med är trevliga. Men om jag fick bestämma så skulle varenda "svarting" ut ur Sverige i alla fall. Så att man gillar Chuck Berry spelare nog ingen större roll. Det ska inte mycket till för att klassas som rasist, jag vet att jag är klassad som en sådan, men folk tror att bara för man inte vill att svarta och vita ska blandas eller att man aldrig i livet kan tänka sig knulla en icke vit så kan man inte tycka om musik som svarta gör. Det är ju löjligt. En klassisk fråga jag fått några gånger är, men du äter väl pizza? Ja, so what.
Jo jag håller med på ett litet hörn där. Fast det är ju inte rasism. Om man är rasist så gillar man ju inte svarta just för att de är svarta, det kvittar var de bor, det är just det jag inte tror att Eddie tyckte.

Sedan tror jag inte att det finns någon som tycker att det är positivt med en massa invandring. Jag tycker naturligtvis att man ska hjälpa människor som flyr från krig och jävelskap, fast när det blir ordning i landet kan de ju åka hem (om de vill) om de vill stanna kvar i Sverige och känner sig svenska kan de ju kanske göra något test om Sverige av något slag. Jag tycker som så att om man kommer till ett land så anpassar man sig efter hur det är där – inte tävrtom.

När man göra sådana uttalande är det väldigt lätt att folk missförstår. Men det har ju inte så mycket med rasism att göra, det är ju det att ordet har blivit så tillvändt att man är rasist om man säger neger i princip!

Edit: Eddie var ju väldigt impulsiv med och tänkte nog inte alltid igenom vad för konsekvenser det han sade kunde få.
Last edited by E-M on 20 Oct 2007, 00:41, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

Men om man tycker som jag beskrev det så blir man stämplad som rasist i dagens Sverige.

Förstår inte varför vissa får panik när och börjar försvara och bortförklara allt Eddie sagt och gjort om någon nämner Eddie och rasism/nazism. Spelar det någon roll om han var det? Blir hans musik dåligare?
Vägrar jag höra på Ebba Grön för att dom var vänsterpack? Nej det gör jag inte, jag tycker dom gjorde några bra låtar och då lyssnar jag på dom i alla fall.
Last edited by wiking on 20 Oct 2007, 12:07, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Etniskt diskriminerande

Post by E-M »

Jag tycker bara att det är jävligt fel att påstå att Eddie var rasist (i dess rätta bemärkelse), när han uppenbarligen inte var det. Fattar inte varför folk vill ha det till att han var rasist.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

Varken ni eller jag vet ju om han var det eller inte. Men jag skriver OM så var fallet. Hoppas jag träffar på gubben som festade med han som sa till mig att han var nazist, vore väldigt intressant att veta vad Eddie sa som han tyckte gjorde honom till nazist. En del folk stämplar ju allt och alla som nazister, för minsta lilla invandrarkritik exempelvis.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Etniskt diskriminerande

Post by errrol »

han ger sig inte på en utan alla Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Etniskt diskriminerande

Post by ELN »

Eddie är Eddie och Eddie är bäst!
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Etniskt diskriminerande

Post by errrol »

]Eddie är Eddie och Eddie är bäst![


så rrrrrrrät! Image
Blitzsturm
Glad amatör
Posts: 30
Joined: 15 Nov 2008, 10:46
Location: Blattnicksele

Etniskt diskriminerande

Post by Blitzsturm »

Att Errol stundom var en burdus och enkelspårig typ när han klev in i sin karaktär Eddie Meduza är ju hur tydligt som helst... och rollen färgas också av den tid Errol växte upp i. Att använda vissa uttryck (neger t.ex.) för att beskriva generella drag i människors utseende/etniska bakgrund är något som hör 30- och 40-talisterna till. Att dessa ord i allmänna sammanhang sedemera blev "bannlysta" har inte hunnit ifatt alla generationer, och därför lever dessa ord kvar och används lite väl flitigt hos vissa människor.

Att Errol skulle hysa några rasistiska/etnocentriska/intoleranta åsikter kring avvikande männsikor håller jag för omöjligt. Lyssna bara på texter i låtar som "sunda åsikter" så är budskapet övertydligt...
psykopatmullvad
Glad amatör
Posts: 7
Joined: 24 Dec 2007, 13:18
Location: Sverige, Borås

Etniskt diskriminerande

Post by psykopatmullvad »

Jag drar jude och negerskämt på alla fester jag går på, men jag vill inte kalla mig för rasist. Mer som en kille med "sjuk humor". Tror det kan vara lite så med Eddie och alla rasistrykten också. Folk gillar att ta allt man säger bokstavligt och tolka det som allvar. Speciellt när det kommer till minoriteter och andra folklag, hudfärger osv.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Etniskt diskriminerande

Post by wiking »

on 11/17/2008 at 15:12:51, Blitzsturm wrote:är något som hör 30- och 40-talisterna till. [/quote]
Där har du fel, fråga bara polisen i Skåne Image
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Etniskt diskriminerande

Post by jaggare »

Några polare var hemma hos Eddie en gång i mitten av 80 talet (fy fan att man inte var med!!!) Det var hur jävla kul som hellst! Jag kan betätta lite saker ifrån det men först så sa en av dom till ha: Vad fan Eddie gör lite mer låtar och sketcher om negrer och judar. Då sa eddie det att Jag skulle gärna göra det men jag kan fan inte det jag har så jävla mycket myndiheter efter mig i alla fall så jag kan jävlar inte!

En annan sak var det sture sa till mig i...bro... eller var fan minnes konserten var efter Eddies död. Han var så jävla lack på allt hyckleri och hychande och pyssande innom området så han tänkte göra nyinsopelningar av negerjävel och Mannen utan hjärna och dom första Hitler banden. Då skulle han ge ut dom under en annan pr... undet ett annat namn.
Men han hann ju bara börja på det projektet innan han trilla av pinn. Ny inspelning av negerjävel hann han ju med men ni hör skilnaden på versionena. första versionen är ju rent HAT (om så bara irroniskt) medans ny versionen börjar med en bortförklaring och hela låten är "hämmad" på något sätt, Ja... jag menar att det lyser igenom att han verkligen får det som huvudämne att det är ett skämt hela låten för att den INTE ska förknippas med rasism. Det där tvångssyndromet fanns ju inte hos någon 74. Nu finns det ju hos alla, även dom hårdaste grabbarna. hehe.
jaggare
Helgfyllo
Posts: 147
Joined: 25 Oct 2005, 04:03
Location: Tranås

Etniskt diskriminerande

Post by jaggare »

Som sagt var hem besöket: Dom mötte Eddie när dom åkte dit han kom i en röd saab om jag inte mins fel. Han var på väg till stan och han frågade var dom skulle? Till dig sa dom då. Jaha... då vänder vi la!

När dom kom in och slängde upp dunken med hembrännt på bordet så sa Eddie bara det: Jag visste inte att dom hade börjat sälja familjeförpackningar på systemet.

Den största Eddie fanset i den skaran var inte med han satt på torken så Eddie böjde sig fram till traven med brev som han hade att tända med i spisen och tog ett oöppnat brev från kronofogden och skrev: Sup inte så mycket pojkjävel! - Eddie Meduza! hehe Här har ni en bild på just "Pojkjäveln" Golle och Eddie http://www.wikingnetwork.com/onkelsam/v ... ka-11.html

En annan kul grej var att han hade hembrännaren precis innan för dörren. Dom frågade hur fan han vågade ha den där! Han sa den här är en gammal fan, snutarna brukar komma hit ibland och då tar dom den som jag har i hallen och så är dom nöjda och så går dom. Den riktiga har jag på vinden.

Dom ringde till ens käring med. Eddie ringde upp men hon trode inte på det så han var tvungen att vröla i någonting så hon fattade att det VAR Eddie. hehe
Post Reply