Hacka någons lösenord med MS DOS?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

Hur menar du då? Att man kan hacka dator med XP som OS via en dator med MS DOS? Förklara mera.

Om det är så, förstår jag inte riktigt varför det just måste vara MS DOS och inte vilket OS som helst.
Last edited by E-M on 08 Aug 2007, 22:58, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

Jag vet inte, jag är för ung för att ha kört DOS. Jag tycker dock att det låter märkligt. Han hade alltså installerat DOS på samma dator som XP? Och satt fysiskt vid datorn han skulle hacka?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by Långis »

Minns att det var väldigt enkelt på skolans inloggning när de körde windows -95.

En kompis skrev också ett program i basic som såg exakt likadant ut som inloggningen med skillnad att den sparade lösenorden som skrevs in.
Osäkert var det iallafall på den tiden.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by ozzman »

Antagligen hade han en startdiskett som han bootade med och sedan körde han någon typ av program som möjliggjorde tillgång till datorn (exakt vad vet jag ju naturligtvis inte men kanske någon key logger eller någon programsnutt som går in och raderar lösenordsfilen eller liknande).
Jag har jobbat ett par år med informationssäkerhet och har man tillgång till datorn i fråga och det är möjligt att boota den med diskett/CD/DVD/USB-minne så är det inte speciellt svårt att ta sej in i datorn.


DOS är för övrigt ett operativsystem. Förkortningen står dessutom för Disk Operating System.
DOS använde man förr i tiden på så vis att man installerade DOS på sin dator för att få ett OS som kunde hantera filer/diskar och användas för att installera och köra andra program.
DOS är helt textbaserat så det man gjorde var att installera ett grafiskt OS ovanpå DOS ex. Windows 3.1. Och sedan kund eman köra vissa program inifrån Windows genom att peka och klicka. Spel däremot kördes oftast från DOS-läge
Från Win 95 till Win ME så var DOS integrerat i Windows och man kunde gå in i DOS-läge och köra program men från Win2000 och framåt så finns inte DOS längre utan amn kan gå in i commandprompten och köra vissa DOS-kommandon om behov skulle uppstå.

Mer info finns på:
http://sv.wikipedia.org/wiki/DOS

Har man aldrig tweakat Config.sys och Autoexec.bat för at få loss lågt minne så man kunde köra olika spel i DOS-läge på 286:a med 40 Mb hårddisk så har man missat mycket .
Last edited by ozzman on 09 Aug 2007, 11:48, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

Kronofogden wrote:DOS finns väl på alla datorer, inget man behöver installera? Och ja, han satt på samma dator han skulle hacka
Nej, du tänker nog på kommandotolken och det är en annan sak.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by Eddie »

Jadu JW nog är du gammal alltid, startdiskett! Image

Mina kompisar tycker jag är dum i huvudet som har en diskettläsare i min dator.

Men som du säger så har man missat mycket om man inte pulat med dos för att få igång spel med mus och ljud.

E-M: Skaffa dig en gammal skorv med soundblaster 16 (nästan fusk) och ladda hem några gamla lucas arts och sierra spel, t.ex monkey island, kings quest, space quest mfl och få igång och spela dem i dos 6.22 så ska du få se hur det var på den gamla goda tiden när det tog någon timma att få igång spelet om man fick igång alls.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

Hehe, det får jag kanske ta och göra. Jag kom ihåg att jag spelade spel hos en kompis när jag var liten, där var det ett textbaserat OS, var nog DOS. Det är det enda jag kommer ihåg. Funderar dock på att tanka ner något Linux OS, man lär sig mycket på genom att hålla på med textbaserade OS. Inte riktigt samma sak men jag brukar använda kommandotolken i XP ibland, mest till "ipconfig /all" och liknande.
Last edited by E-M on 10 Aug 2007, 02:22, edited 1 time in total.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by Eddie »

Installera en linuxdist på en gammal dator och använd som server, det är ett bra sätt att lära sig linux. Då får du hålla på och krångla med nätverk, kompilera och installera program, ändra i conf-filer och joxa fram och tillbaka.
Min server kör jag debian på, används som brandvägg, ftp-server, webserver och irc-server.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by ozzman »

Eddie wrote:Jadu JW nog är du gammal alltid, startdiskett! Image

Mina kompisar tycker jag är dum i huvudet som har en diskettläsare i min dator.

Men som du säger så har man missat mycket om man inte pulat med dos för att få igång spel med mus och ljud.

E-M: Skaffa dig en gammal skorv med soundblaster 16 (nästan fusk) och ladda hem några gamla lucas arts och sierra spel, t.ex monkey island, kings quest, space quest mfl och få igång och spela dem i dos 6.22 så ska du få se hur det var på den gamla goda tiden när det tog någon timma att få igång spelet om man fick igång alls.
I 6.22 fanns ändå Higmem kommandot inbyggt. I Dos 5 fick man själv gå in och "disabla" saker under start-upen för att få loss minne.

Och jo, jag är gammal, till och med så gammal att jag har gjort 5.25" diskar dubbelsidiga till en 1541:a med hålslag .
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

Eddie wrote:Installera en linuxdist på en gammal dator och använd som server, det är ett bra sätt att lära sig linux. Då får du hålla på och krångla med nätverk, kompilera och installera program, ändra i conf-filer och joxa fram och tillbaka.
Min server kör jag debian på, används som brandvägg, ftp-server, webserver och irc-server.
Kanske det! Vet du någon bra sida för Linux-newbies så att säga?
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by Jungbacka Erik »

Ja ungdomar, jag säger bara "PRESS PLAY ON TAPE" Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by ozzman »

Jungbacka Erik wrote:Ja ungdomar, jag säger bara "PRESS PLAY ON TAPE" Image
->L eller load"*", 8, 1
skall det vara Image

Nu jävlar skall det bräckas i datorhistoria.
Hur många har köpt ett externt extraminne till en VIC-20?
Minnet kom på en sk. cartridge och var på häpnadsväckande 16Kb + en 1.5 Kb ROM med en uppgraderad Basicversion. Allt detta till det facila priset av 849:- i nådens år 1982. Samma år gick jag förresten en datorkurs på ABC-80.
Monokromt is the shit.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by Jungbacka Erik »

Josey Wales wrote:I 6.22 fanns ändå Higmem kommandot inbyggt. I Dos 5 fick man själv gå in och "disabla" saker under start-upen för att få loss minne.

Och jo, jag är gammal, till och med så gammal att jag har gjort 5.25" diskar dubbelsidiga till en 1541:a med hålslag .
Det är konventionellt minne som används för att ladda hårdvara, det gamla fina citatet "640K ought to be enough for anybody" där hjälpte ingen himem.
Så nog har jag editerat autoexec.bat och config.sys antalet gånger.

5.25" disketter är fina, men de jag använde var så morderna att de redan hade hål. Funkade de disketterna bra sen? Har läst att de inte var gjorda för den högre lagringskapaciteten så det inte alltid funkade så bra.

E-M: www.google.se den sidan har allt du behöver.
Men det bästa är att ha någon att fråga när man bara har småfrågor.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by ozzman »

Jag körde 5.25'or till C-64 och det funkade bra. Av det 1000-tal disktetter jag hade var det nog bara ett par stycken som inte funkade som dubbelsidiga.

Samantha Fox strip poker var inte illa för en finnig 13-åring men när Maria Whittaker strip poker kom till Amigan 1986 så var lyckan total. På Amigan bestod bröstvårtorna i alla fall av mer än en pixel Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hacka någons lösenord med MS DOS?

Post by E-M »

on 08/16/2007 at 20:53:13, Eddie wrote:E-M: www.google.se den sidan har allt du behöver.
Men det bästa är att ha någon att fråga när man bara har småfrågor. [/quote]

Tänkte om du visste någon bra sida, då slipper jag att sitta och leta Image
Post Reply