Helvete så gammal jag är

Politiska diskussioner
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Helvete så gammal jag är

Post by Långis »

on 08/06/2007 at 00:53:51, grr wrote:Vad nu då? Trådar har alltid och kommer (förhoppningsvis) alltid spåra ur totalt här på Meduzaland, annars vill jag inte vara med! Image [/quote]

jag lägger till ett par smileys då.

Image Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Helvete så gammal jag är

Post by rex »

on 08/06/2007 at 00:25:42, grr wrote: Nej, frihet! Mänsklighet! Individualism! Krossa Amerika! Krossa imperialismen! [/quote]

Hmm,ja....och hur fanden får du detta att gå ihop? Rent retorikmässigt menar jag? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Helvete så gammal jag är

Post by ozzman »

on 08/06/2007 at 00:25:42, grr wrote: frihet! Mänsklighet! Individualism! [/quote]

Det är just det Amerika står för.
Tillsammans med tillräckligt med balls för att ta sej an diverse diktaturer och tyranner, om än i vissa fall av något grumliga skäl.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Helvete så gammal jag är

Post by lumberjack »

grr:

Du får nog sluta att självbefläcka dig så mycket och börja lyssna på P1, se på TV-program från BBC, SVT:s dokumetärredaktion, läsa andra tidningar än Close-up och läsa statsvetenskaplig och historisk facklitteratur. Ditt inlägg stinker av generalisernade och trångsynthet.


För att återgå till topic, vad är det som säljs egentligen?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Helvete så gammal jag är

Post by E-M »

Nog för att man kan kritisera USA för både det ena och det andra, men du låter bannimej värre än Ohly.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Helvete så gammal jag är

Post by lumberjack »

on 08/09/2007 at 17:27:25, grr wrote:Inget av vad du skriver stämmer. Allt och alla har insett att USA endast vill utrota mänskligheten, det är nämligen det enda man gör och på många olika sätt dessutom. [/quote]Då kanske du skulle kunna bjuda oss på några smaskiga exempel, givetvis underbyggda av fakta.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Helvete så gammal jag är

Post by lumberjack »

on 08/10/2007 at 08:29:41, grr wrote:Ööh... Så att man levererat pansarvagnar till krigsstater runt om i världen genom åren (idag Israel så att de ska kunna mörda de fattiga oskyldiga palestinierna som har rätt till landet Israel). [/quote]
Att USA har tagit parti för det demokratiska landet Israel mot araberna är något av det bästa utrikespolitiska inblandningar man gjort under Efterkrigstiden. På en yta av mindre en 1% hela Mellanöstern kan folk leva i demokrati och välstånd. Om du hade kunnat din historia så vet du att det brittiska området Palestina delades upp i ett judiskt och ett arabiskt område 1947. Omdelbart efter britternas tillbakadragande och utropandet av en israelisk stat gick arberna till anfall. Givetvis fick dom pisk, något dom har fått de övriga gångerna de gett sig på israelerna. Israel har alltid bedrivet försvarskrig och i dessa krig erövrat landområden, krigets spelregler. Om du anfaller ett annat land och förlorar riskerar du även att förlora landområden och rikedomar. Om arberna ger fan i att anfalla den överlägsna vapenmakten Israel, ger fan i självmordsbomba och söker en ärlig fred så finns det hopp för de arbaber som kallar sig palestinier. Vill du ha en rejäl genomgång av Israel/arbkonflikten kan säkert Gammal_Hårdrockare ge dig en ordentlig lektion, han är ruskigt påläst i ämnet.

on 08/10/2007 at 08:29:41, grr wrote:tågat in i små oskyldiga stater endsat i syfte att mörda den stackars civilbefolkningen (Vietnam, Irak mfl) pga sin rena ondska, . [/quote]Både Vietnam och Korea var inbördeskrig där USA ställde sig mot kommunismen. Det har inte handlat om att tåga in i några oskyldiga länder utan ett handlande som byggt på länders uttryckliga begäran om hjälp.

Sedan är det beklagligt att Vietnamkriget spårade ur och att USA inte tordes vinna det. I Korea blev det dessvärre oavgjort då kineserna lade sig i på Nordkoreas sida, så nu äter man gräs och svälter i största allmänhet där, medan man i syd är ett av asians mest expansiva länder med västerländsk levnadsstandard.

Irak kriget är en jävla soppa som USA och dess allierade kommer få ett helvete att få någon ordning på. Man gjorde helt klart i missbedömning om hur frihetsfientliga många av de muslimska grupperna i själva verket var. Men de som dödar oskyldiga i Irak araberna själva, inte de allierade. Bara så att du vet.

on 08/10/2007 at 08:29:41, grr wrote:vägrat skriva på Kyoto-avtalet, släpper ut mycket avgaser och gifter från fabriker då de vill plasta in varje lite ärta 20 gånger och inte ser nåt fel i det är alltså exempel på sånt du vägrar inse? [/quote]

Jag ger inte mycket för delar av USA:s miljöpolitik (däremot har tillexempel Californien troligen världens hårdaste miljölagstiftning), men jag är inte en trångsynt miljömupp. Kyotoprotokollet i alla ära, det är bra att det finns och har trots allt skapat en ganska så gemensam europeisk miljöpolitik, men att vara så naiv att man tror att miljöproblemen kommer att kunna lösas via Kyotoprotokollet när USA inte har valt att ratifiera det (däremot har man skrivit under det) är ju redigt korkat.

USA står ensamt för c:a 25 % av världens samlade miljöförstörningar och det är där miljöproblem kommer att lösas. Resten av världen får helt enkelt tänka om och börja att sammarbeta och lyssna mer på USA. Världens skarpaste hjärnor och den absolut största samlade kunskapsmassan finns trots allt i USA.Sverige som är det land som kommit längst i miljöforskning och miljöarbete har startat stora projekt med USA, exempelvis etanolforskning, (och även Kina som är världen näst största miljöbov) och det är rätt väg att gå. Att bara klaga på USA ger inte ett skit, det gäller att skapa energisystem som USA acceptera för att över huvud taget kunna lösa några problem.




Last edited by lumberjack on 10 Aug 2007, 14:39, edited 1 time in total.
Post Reply