Korvgryta

Meduzalands gastronomiska avdelning
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Korvgryta

Post by ozzman »

Nu är äntligen hösten här (matmässigt) och affärerna svämmar över av delikata rotfrukter.

Jag har precis gjort klart en korvgryta som jag då naturligtvis efter färdigställandet provsmakade och jösses jävlar vad gott det är med rotfrukter.

Rotmos m. fläsk och stuvade morötter är ytterligare två riktiga höstdelikatesser som kan få det att vattnas rejält i munnen.

Hur är det med er andra bonnkaniner? Lever rotfrukterna kvar i det svenska hushållet eller är det bara jag och min sambo som är så gammaldags att i äter sådan nödmat som palsternacka och kålrot?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Korvgryta

Post by rex »

Josey Wales wrote:Hur är det med er andra bonnkaniner? Lever rotfrukterna kvar i det svenska hushållet eller är det bara jag och min sambo som är så gammaldags att i äter sådan nödmat som palsternacka och kålrot?

Ja,jag tror tyvärr att det är ganska ovanligt. Att få min WT-fru att ens koka potatis är ett helt företag Image
sunny
Helgfyllo
Posts: 115
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Korvgryta

Post by sunny »

Vad är det för jävla skitsnack..........Du fick ju potatismos häromdagen!!!Hemgjort förresten,inget pulvermos och då var potatisen skalad med den elektriska potatisskalaren jag fick av dig i julklapp Image och igår åt vi ju stekt potatis..........Duger inte maten så gör din egen hädanefter.....En bra karl reder sig själv!Har du hört det uttrycket någongångImage?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Korvgryta

Post by rex »

sunny wrote:Vad är det för jävla skitsnack..........Du fick ju potatismos häromdagen!!!Hemgjort förresten,inget pulvermos och då var potatisen skalad med den elektriska potatisskalaren jag fick av dig i julklapp Image och igår åt vi ju stekt potatis..........Duger inte maten så gör din egen hädanefter.....En bra karl reder sig själv!Har du hört det uttrycket någongångImage?
Hör på henne bara....svär och skriker gör hon,och "hemgjort potatismos" ja,vad annars? Kommentarer overflödiga.
sunny
Helgfyllo
Posts: 115
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Korvgryta

Post by sunny »

Det finns faktiskt pulvermos också............Ja, du har allt lyckats gifta dig med ett riktigt WT Image som svär också!Sen när har du blivit så fisförnäm så inga svordomar kommmer över dina läppar?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Korvgryta

Post by ozzman »

Det går faktiskt att få pulvermos att smaka anständigt men lika bra som hemgjort blir det inte.
Man bör byta ut 1/3 av vattnet mot mjölk, ha i en klick smör och lite svartpeppar då smakar det betydligt bättre.
Vill man kan man ha i lite muskotnöt också.

I morgon blir det dock bruna bönor med stekt fläsk, mums.
Last edited by ozzman on 17 Sep 2007, 11:14, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Korvgryta

Post by rex »

Josey Wales wrote:Det går faktiskt att få pulvermos att smaka anständigt.
Jo,jag vet att många säger så,men jag får inte ner det banne mig....
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Korvgryta

Post by Eddie »

Josey Wales wrote:I morgon blir det dock bruna bönor med stekt fläsk, mums.
Du fick mig att käka vita bönor och stekt bacon och ägg, riktigt gott!

Efter 12 år av skolans hemska pulvermos har jag blivit botad från att tycka om allt vad potatismos heter, äter det inte alls längre.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Korvgryta

Post by E-M »

Eddie wrote:Efter 12 år av skolans hemska pulvermos har jag blivit botad från att tycka om allt vad potatismos heter, äter det inte alls längre.
Ja fyfan, det smakar rent, jävla, geggigt salt. Fast i de flesta korvkiosker så är det ju pulvermos och där smakar det ju riktigt bra. Fast om jag äter mos hemma så är det hemmagjort! Finns inget alternativ i det fallet!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Korvgryta

Post by ozzman »

Visst fan är hemgjort mycket bättre men i bland å tryter både tiden, orken och fantasin och då kan pulvermos vara det enda som återstår.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Korvgryta

Post by gammalhardrockare »

När det gäller mos så ska det naturligtvis vara pulvermos, allt annat är av ondo. Hemgjort mos är bara fullt med klumpar och smakar ingenting.

Pulvermoset blir godast om man knäcker några ägg i det efter tillagning och sedan steker det i stekpannan. Mycket läckert!

Käft Rex! Det här begriper inte du!
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Korvgryta

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote:När det gäller mos så ska det naturligtvis vara pulvermos, allt annat är av ondo. Hemgjort mos är bara fullt med klumpar och smakar ingenting.

Pulvermoset blir godast om man knäcker några ägg i det efter tillagning och sedan steker det i stekpannan. Mycket läckert!

Käft Rex! Det här begriper inte du!
Precis, å de här nya rakapparatera, di e förjävle bra. Bara du tar en vanli´hyvel efteråt...
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Korvgryta

Post by rex »

LumberJack wrote:Precis, å de här nya rakapparatera, di e förjävle bra. Bara du tar en vanli´hyvel efteråt...
Poäng till skogshuggarn! Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Korvgryta

Post by gammalhardrockare »

Sunny:

Du rockar stenhårt! På honom bara! Han vet fan i mig inte hur bra han har det.
Vi stackars särbos däremot... Vi får fan i mig finna oss i det ena efter det andra. Sex får vi bara när vi känner för det, lagat mat kan vi drömma om, bara när vi orkar besöka våra flickvänner osv.
Ja, det är för bedrövligt alltihop...
sunny
Helgfyllo
Posts: 115
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Korvgryta

Post by sunny »

Håller helt med dig....Han vet inte hur bra han har det!Han vet inte ens hur man använder en tvättmaskin och är jag ledig så står det alltid mat på bordet när han kommer hem på lunch och jag har aldrig huvudvärk Image...........Man kanske skulle strejka så han vet hur bra han har det !
Post Reply