Obotligt sjuk eller långtidsarbetslös...

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obotligt sjuk eller långtidsarbetslös...

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Men frågan löd: Om du inte får något nytt jobb eller inte kan bli frisk, vad gör du då?
Alla kan inte flytta ut i skogen, köpa ett torp och leva på vad naturen ger.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Obotligt sjuk eller långtidsarbetslös...

Post by lumberjack »

Om jag inte kan bli frisk får jag helt enkelt svälja att jag blir en förtidspensionär, med helt nya och försämrade ekonomiska förutsättningar. Där ser jag faktiskt ingen större skillnad mellan de olika systemens politik. Har man en villa med en masa lån får man vackert sälja den och byta boende, har man en bil som är dyr i drift får man byta osv.

När det kommer till jobb kan jag inte se jag att kommer att hamna i en sådan situation. Det finns, och här vet jag att du inte håller med, alltid jobb för den som vill arbeta. Även i norrlands inland där jag bor.

Men visst, det finns socialt handikappade människor och mer eller mindre odugliga människor som ingen kan tänkas anställa utan rejält ekonomiskt stöd. Där kommer statens uppgift in, att skapa förutsättningar för dessa att komma in på arbetsmarknaden. Detta sker inte genom det gamla systemet med A-kassa ->åtgärd -> personligutvecklingsgaranti ->åtgärd -> AMS-kurs ->åtgärd osv., tills personen i bästa fall hamnar på Samhall. Där ser jag borgarna har en betydligt bättre politik än sossarna.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obotligt sjuk eller långtidsarbetslös...

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:
Det finns, och här vet jag att du inte håller med, alltid jobb för den som vill arbeta.
Jag vill arbeta och har också arbete. Men jag vet också att vi alla är unika, det som jag klarar av kanske inte du klarar av och vice versa. Fattar du vad jag menar?
Om jag skulle bli arbetslös och det fanns jobb som t ex skogshuggare, svetsare eller bilmekaniker så skulle jag ändå inte kunna vara sig söka, utföra eller få dessa jobb eftersom jag helt enkelt aldrig skulle kunna lära mig dessa.

Städa, diska, jobba i lager, löpande band osv kan alla jobba med men dessa jobb finns inte i överflöd.

Och varför drar du upp sossarnas naiva idiotpolitik? Jag förstår inte hur en halvfascistisk högerpolitik kan motiveras av en tidigare flummarpolitik?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obotligt sjuk eller långtidsarbetslös...

Post by ozzman »

Om jag skulle bli långvarigt sjukskriven så skulle vi skaffa en billigare bil och bo kvar där vi bor, vi skulle få spara mindre varje månad men annars skulle det funka bra med tanke på mina försäkringar (privata).
Om jag skulle bli arbetslös utan hopp om att få ett nytt jobb så skulle vi sälja kåken och köpa en bostadsrätt en bit utanför stan för vinsten och skaffa en billigare bil sedan skulle vi klara oss bra.

Så summasummarum, mindre omställningar skulle vi behöva göra men det skulle inte vara någon katastrof.
Post Reply