Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by gammalhardrockare »

Ord som syftar på sexuellt tvång och förnedring har jag jävligt svårt för, obehagliga helt enkelt.
Sedan så retar jag mig även på alla engelska ord som smyger sig in i svenskan trots att det finns alldeles utmärkta svenska ord och beskrivningar.

Förr så sade man "jävlar", "skit", "röven i havet" och liknande. Idag så säger folk "shit" och "fuck" på fullaste allvar! Det retar mig något så in i helvete!
Ibland så avslutar folk meddelande, mail och liknande med "Oki". Va fan då OKI?
Kommer från den amerikanska engelskans "Okidoki" som t o m på originalspråket låter oerhört larvigt och löjligt.

Ibland så träffas jag och Rex IRL och skulle han då råka höra mig utbrista "shit!" eller "fuck!" när jag ramlar ned i något dike efter för mycket dåligt eldvatten så lovar jag att han ska få ge mig en jävla fet smäll och rensa min plånbok som straff för att jag inte har kunnat stå emot den Nya Idiotin. Efteråt så ska han även få skriva om det här och få smäda mig en hel vecka utan protester från min sida. Det hade jag förtjänat.

Men det kommer aldrig att ske för så jävla imbecill är jag inte så att jag skulle få för mig att byta ut ärans och hjältarnas språk mot en imbecill ghettoamerikanska.
Jag hoppas verkligen inte att någon här har anammat dessa enfaldiga uttryck!
Eller?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

Vanligtvis försöker jag hålla mej ifrån Amerikanska låneord, men ibland är det svårt.
Ta t.ex. ordet bitch som jag använde om HH, jag har svårt att hitta något riktigt bra svenskt ord som förmedlar samma mening, men jag tar gärna emot förslag.

Förresten utrycket "IRL" har väl inte direkt svenska anor från Vikingatiden Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by Långis »

ah, ni tar orden ut munnen på mig. Jag och mina vänner har den senaste tiden haft diskusioner om detta otyg att använda amerikanska fåniga låneord i var och varannan mening.
Hälsade på min bror och hans respektive igår och hon har en förmåga att alltid föra sig med ord som "Fuck" och "Shit". Jag tycker det låter utomordentligt löjligt (men detta kan jag ju inte säga till henne)
Last edited by Långis on 07 Feb 2005, 18:56, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
IRL
Fan också, där åkte jag också dit! Ja där ser du, när t o m en sådan oerhört upplyst och kontrollerad person som jag börjar använda mig av skiten så har det gått för långt!

Även om det inte är praktiskt så vill jag att det ska finnas massor av olika språk jorden runt, jag vill att de ska få bevaras, att de ska få växa och utvecklas i fred i en lugn takt utan att bli våldtagna av enfaldig amerikanskengelsk slang via ännu mer enfaldig amerikansk rap"musik" och film.

Visst, jag är fullt medveten om att alla språk i alla tider har lånat friskt av varandra, det är så ett språk håller sig friskt och levande. Men det ska vara ett givande och tagande, det ska inte vara en envägskommunikation som det är idag. Förr så påverkade alla språk varandra, vi lånade av franskan och turkiskan, engelskan av svenskan och tyskan, tyskan av svenskan, svenskan av tyskan, holländskan av norskan, norskan av svenskan, flamländskan av svenskan osv, osv.

Idag så tar engelskan över mer och mer i vartenda land och vi riskerar inte att bli engelsktalande, vi riskerar att tala någon urvattnat och enfaldig "köksengelska" och kommer att framstå som de dumma kusinerna från landet i den övriga engelsktalande världen.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

På Island har dom stenhårda krav vad gäller låneord.
I stort sett kan man säja att alla ord skall konverteras till Isländska och det är bara dom ord som är godkända av nån språknämnd som får användas i officiella sammanhang.

Man kan ju undra vad dom isländska motsvarigheterna blir? Kanske nåt sånt här:

Inturneturforumur Meduzurlandur
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Jo, jag har också hört det där om Island och jag förstår dem. Deras språk är ju så oerhört litet, bara trehundratusen eller något talar ju det så de har inget val. Deras språk skulle utplånas väldigt snabbt om denna engelska enfald fick fäste där.

Jag hade inte sagt något om vi hade lånat ord som det inte fanns någon svensk motsvarighet för, men att BYTA UT alldeles utmärkta svenska ord är ju fullkomligt vanvett och är inget annat än ett enormt förakt för sitt eget modersmål.

Jävlar vad arg jag kan bli när jag hör en del enfaldig svensk reklam förresten.
Någon som kommer ihåg denna frasen?
-"Tänder lite candles, fixar det lite cozy..."
Jag reser ragg bara jag tänker på det! Image
Last edited by gammalhardrockare on 07 Feb 2005, 19:36, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

Gamla hederliga varumärken som ändrar namn till engelskklingande kan få mej att gå i spinn.
Jag har t.ex. inte köpt "Vick's blue" eller "Daim" sedan dom hette "Vick's blå" och "Dajm", exemplen på såna här vansinnigheter är otaliga men dom två är dom enda jag kommer på så här på rak arm.

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by Långis »

ozzman wrote:Gamla hederliga varumīŋŊrken som īŋŊndrar namn till engelskklingande kan fīŋŊ mej att gīŋŊ i spinn.
Jag har t.ex. inte kīŋŊpt "Vick's blue" eller "Daim" sedan dom hette "Vick's blīŋŊ" och "Dajm", exemplen pīŋŊ sīŋŊna hīŋŊr vansinnigheter īŋŊr otaliga men dom tvīŋŊ īŋŊr dom enda jag kommer pīŋŊ sīŋŊ hīŋŊr pīŋŊ rak arm.
Jag har nagra till. Hor pÃĨ de har: "Vicks Fresh Lakrits" - "Vicks Honey-Fresh" - " Lemon Plus" - "Wild Apple" - "Flavour Plus". hemskt, inte sant? Men vad är blir det sa mycket battre om man oversatter?
(om ni undrar over min aao, sa fick weblasaren spel av alla engelska ord)
Last edited by Långis on 07 Feb 2005, 19:50, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja just det! Och så har vi då barndomens klassiker - chokladkakan "Mellanmål", idag heter den "Sportlunch". Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

Spekpanna wrote:Jag har nagra till. Hor pÃĨ de har: "Vicks Fresh Lakrits" - "Vicks Honey-Fresh" - " Lemon Plus" - "Wild Apple" - "Flavour Plus". hemskt, inte sant? Men vad är blir det sa mycket battre om man oversatter?
(om ni undrar Ãļver min ÃĨäÃļ, sÃĨ fick webläsaren spel av alla engelska ord)
Knorr har precis kommit med några jävla såser som hette nåt i stil med "Sunny tomato", "Spicy chanterel" osv.
Jävla påhitt, nu blir det inget knorr heller för Ozzman, nu är man utlämnad till Blå band för pulversåser.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Ja just det! Och så har vi då barndomens klassiker - chokladkakan "Mellanmål", idag heter den "Sportlunch". Image
Raider blev helt plötsligt Twix, fast den tycker jag för mycket om för att bojkotta.
Annars försöker jag i möjligaste mån bjkotta dom värsta avarterna där ett svenskbenämnt alternativ finns.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by Långis »

ozzman wrote:Annars försöker jag i möjligaste mån bjkotta dom värsta avarterna där ett svenskbenämnt alternativ finns.

Finns väl inte så många kvar numer?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by ozzman »

Spekpanna wrote:Finns väl inte så många kvar numer?
Nej det mesta har ju tyvärr anglifierats, jag menar inte heller att jag är nån fundamentalistisk bojkottare men finns det ett annat likvärdigt alternativ så tar jag hellre det.
sunny
Helgfyllo
Posts: 115
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by sunny »

Jag skulle gärna bojkotta toapappret som förut hette Edet toalettpapper men som numera heter Edet Toilet!!Men vafan jag vill ju inte göra som min käre make och använda Close-up magazine`s glansiga papper så jag är så illa tvungen att köpa vanligt toapapper vilket namn det än har Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Obehagliga ord och ord man bara hatar!

Post by rex »

Håller helt med om att utvecklingen är sorglig! Efterhand så kommer vi ju att få ett språk som vi inte känner igen Image
Post Reply