Nu blir man modern

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Japp, nu är det dags att gå vidare från det uråldriga XP till framtiden och aerogränssnittet hos Vista.

En engelsk 64 bit home premium får det bli.
Det blir det första OS jag köper, tidigare har jag alltid kunnat få kopior på enterpriseversioner men tyvärr har jag inte de kontakterna längre.

Är det någon av forumisterna som kör Vista som kan ge lite tips och råd inför installationen, vad man bör och inte bör göra.
Jag antar att MS äntligen fått bort problemet med SATA-diskar i alla fall.
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Nu blir man modern

Post by Eddie »

Körde vista en stund när det var ganska nytt fortfarande men la ner det då det saknade drivrutiner till viss hårdvara. Installationen har de fått till bra, vanliga sata-diskar kan vista installeras på utan problem. Jag installerade på raid och kunde då använda t.ex ett usb-minne med drivrutiner, mycket smidigt.

Hoppas det flyter på bra för dig, vet flera som har gått tillbaka till xp för att vista varit alldeles för segt. Vilket är sant, ms har gjort operativsystemet alldeles för krävande. Rekommenderar det bara till nya datorer.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Eddie wrote:Körde vista en stund när det var ganska nytt fortfarande men la ner det då det saknade drivrutiner till viss hårdvara. Installationen har de fått till bra, vanliga sata-diskar kan vista installeras på utan problem. Jag installerade på raid och kunde då använda t.ex ett usb-minne med drivrutiner, mycket smidigt.

Hoppas det flyter på bra för dig, vet flera som har gått tillbaka till xp för att vista varit alldeles för segt. Vilket är sant, ms har gjort operativsystemet alldeles för krävande. Rekommenderar det bara till nya datorer.
Jag har en C2D e6300 (körs i 2.33Ghz) 2 Gb minne och ett Nvidia 7900 GT.
Enligt vad jag läst så borde det räcka bra.
Fast en gång i tiden så sade MS att 256 Mb minne skulle räcka till för XP också.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nu blir man modern

Post by E-M »

Nej usch Vista är inget att ha, om jag hade varit du hade jag satsat på en 64-bitars version av XP istället. Det är fortfarande problem med dirvrutiner och kompabilitet i Vista. Har det inte själv men har hört av andra plus att det finns på några av klientdatorerna i skolan, så jag har testat det lite i alla fall.

Sedan är ju Vista (enligt mig) ett OS som inte känns helt klart trots alla förseningar, det är en del funktioner som inte är med som kommer i "Windows 7", bl.a. ett nytt filsystem. Sedan tycker jag att de har sneglat lite väl mycket på Appels OS, Tiger.

Jag har även hört att det är löjligt mycket "säkerhetsbegränsningar". Man ska tydligen inte kunna flytta ikoner utan att man får frågan: "Är du säker på att du vill göra det här". Man ska tydligen få sitta ett bra tag för att ta bort alla spärrar.

Så om jag inte blir tvungen att skaffa Vista väntar jag hellre på deras kommande OS och hoppas att det är bättre.
Last edited by E-M on 24 Oct 2007, 17:29, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Nu blir man modern

Post by uy »

Josey Wales wrote:Fast en gång i tiden så sade MS att 256 Mb minne skulle räcka till för XP också.
Det det gör det väl också? Image Jag kör då med 256 Mb.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nu blir man modern

Post by E-M »

XP's miniumkrav är ju 64Mb i ram-minne, fast man ska nog helst ha 512Mb i alla fall för att det ska flyta på så bra som möjligt.

Om man har mindre minne, kan det ju löna sig att stänga av lite grafiska effekter.

I syrrans rum står en gammal P2:a med 233MHz i klockfrekvens och 490Mb i ram och snurrar, den fungerar helt okej och den kör XP. Den är alltså lite utav ett ihopplock.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Hittills är jag väldigt nöjd. jag höll på att bryta ihop när den inte hittade mitt USB-nätverkskort men det visade sej att det ´bara var att väljga installera automatiskt så fanns drivaren med i Vista
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

Jag kan rapportera att allt funkar som smort.
Med nya moderkorts- och gfxdrivare installerade så känns datorn snabbare än den någonsin gjort.

Jag kan verkligen rekommendera Vista, speciellt 64-bitars versionen om man har en x64 processor.
Fast det äter minne, med word, excel, IE och hela areogränssnittet på så suger den runt 900 Mb så mindre än 2Gb minne i burken är helt uteslutet om man vill köra Vista.
Jag sneglar på 4 Gb nu när minnena blivit så billiga.

E-M:
Om du skall vänta på nästa windows version så får du nog vänta rejält.
med tanke på att det gått 6 år mellan XP och Vista så kan man väl anta att nästa "riktiga" nya OS från MS kommer runt 2011.



ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

uy wrote:Det det gör det väl också? Image Jag kör då med 256 Mb.
Jag tyckte det var olidligt med 512 Mb.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nu blir man modern

Post by rex »

Har också blitt begåvad med Vista nu.....tjenare vilken dret.......verkar vara segt och krävande som faan och till vilken nytta?

En kosmetisk förändring,ja men sen då? Blah!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

rex wrote:Har också blitt begåvad med Vista nu.....tjenare vilken dret.......verkar vara segt och krävande som faan och till vilken nytta?

En kosmetisk förändring,ja men sen då? Blah!
Snyggare interface, bättre för spel, DX10, aerogränssnittet är klockrent, 64-bit( om man valt den versionen) är några av fördelarna. Men jag håller med om att det äter minne, min installation vräker åt sej 1 Gb minne när datorn är "idlle" .
2 Gb minne verkar vara absolut minimum när man har Vista.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Nu blir man modern

Post by E-M »

Jag tycker bara att Microsoft har sneglat lite väl mycket på Apples OSx, gällande det grafiska.

Läste dock ett test av Vistas service pack 1 betaversion ("inte klar"). Det servicepacket gjorde att datorn blev i princip dubbelt så snabb, fixade till många buggar. Jag kommer dårakt inte skaffa Vista förrän Service pack ett har släppts. Då kommer jag även att skaffa en 64-bitars CPU, blir nog "Intel Core 2 Quad 6600".
MeduzaRaggarn
Glad amatör
Posts: 20
Joined: 15 Nov 2007, 12:13
Location: Norsjö, Västerbotten

Nu blir man modern

Post by MeduzaRaggarn »

jag funderar på vista oxå men jag vet inte... men jag ahr hört rykten att om man typ laddar hem nån film eller nå så går den int att se... eller nåt sånt... är de sant Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nu blir man modern

Post by ozzman »

E-M wrote:Jag tycker bara att Microsoft har sneglat lite väl mycket på Apples OSx, gällande det grafiska.

Läste dock ett test av Vistas service pack 1 betaversion ("inte klar"). Det servicepacket gjorde att datorn blev i princip dubbelt så snabb, fixade till många buggar. Jag kommer dårakt inte skaffa Vista förrän Service pack ett har släppts. Då kommer jag även att skaffa en 64-bitars CPU, blir nog "Intel Core 2 Quad 6600".
Jag tänkte inte heller skaffa Vista förrän efter SP1 men min XP-installation gick åt arslet så det sjöng om det och då köpte jag en OEM-version av Vista istället för att installera om XP.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Nu blir man modern

Post by hakan »

Jag har bara dåliga erfarenheter av Vista. Installationen gick smidigt, men det saknas massor av drivisar om man råkar ha ett lite udda ljudkort eller gfx-kort, eller andra interface.

Sen är det segt så in i helvete, även på min bärbara Turion64 X2, med feting grafikkort och 2gb ram, fattar inte varför. Filer tar en evighet att kopiera, hårddisken "håller på" och jobbar fastän man inte gör nåt, det tar svinlång tid att öppna IE och andra program... listan är lång.

Så jag gick tillbaks till XP, det är minst dubbelt så snabbt och datorn funkar klockrent och det finns drivisar till allt.
Last edited by hakan on 09 Dec 2007, 17:07, edited 1 time in total.
Post Reply