Miniserier.

Filmer och Tv-program diskuteras här
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Miniserier.

Post by gammalhardrockare »

Något som är grovt underskattat och som har kommit lite i skymundan är alla dessa miniserier på kanske tre tvåtimmarslånga avsnitt.
Jag älskar dem och här är mina favoriter:

1. "Chiefs" (Delano, Georgia) Efter Stuart Woods ypperliga roman.
Tyvärr så sjunker serien lite eftersom man har pinsamt dålig och övertydlig bakgrundsmusik a´la tidigt åttiotal. När det är spännande är det basstråkar (Buh på er!) och när det är kärlek på gång så blir det larvigt plingeplong och sockriga fioler.
Vissa skådespelare är mycket bra och idel kända namn medans andra är amatörer och rent fantastiskt dåliga. Varför man har denna märkliga mix har jag faktiskt ingen aning om?
Hur som helst så är den helt klart sevärd och finns att köpa på DVD.

2. "In cold blood" (Efter Truman Capotes roman som är baserad på verkliga händelser)
Handlar om två misslyckade småtjuvar som rånmördar en hel familj i Mellanvästern på femtiotalet.
Mycket bra, utmärkta skådespelare (Bl a Eric Roberts) och helt ok filmmusik.
Finns också att köpa på DVD!

3. "Bödelns sång" (Efter Norman Mailers verklighetsbaserade roman)
Handlar om mördaren Gary Gilmore och hans väg till de mord som han senare blev dömd till döden för.
Mycket bra miniserie med bl a Tommy Lee Jones som spelar rollen av den flerfaldiga mördaren Gary Gilmore.
Jag har letat som fan efter den här miniserien men inte lyckats hitta den på DVD.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Miniserier.

Post by rex »

Helt riktigt! Miniserien verkar vara ett bortglömt format,tyvärr.Jag tyckte att det funkade utmärkt när det var på modet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Miniserier.

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Det gjorde ju även en miniserie av den gamla filmen "Härifrån till evigheten" i slutet av sjuttiotalet. Den skulle jag också vilja ha tag i.
Jag minns att jag tyckte att den var jävligt bra. I och för sig så hade man ju inte så stora krav då, man var ju enbart van vid skiten som de visade på statliga monopol-TV så med jämförelse med den smörjan så var ju allt bra som inte följde den vanliga mallen med förmynderi, pekpinnar och allmänt flum.
Post Reply