Eddies mest geniala låt(ar)

Diskutera Låtarna
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by wiking »

På jobbet här om dagen så började jag tänka på Eddies låt ”Fåntratt Shuffle” och då slog det mig, detta är ju Eddies absolut genialaste låt. En kanon melodi, svängig och med bra drag. Och texten då, jo vid en första lyssning kanske man kan tycka att det är en idiot text. Men att kunna komma på en sådan text, att lyckans med en sådan berättelse som det faktiskt är. Ja enligt mig så är det Eddies genialaste låt. Men jag måste nämna en till, det är ”Ingen Plockar En Maskros”. En låt som har en mycket tänkvärd och fin text. Ett finare budskap än vad dom flesta nog tänker på. ”Solen Lyser Även På Mig” har också ett liknande fint budskap tycker jag.
Med andra ord så är dom tre nyss nämnda låtar Eddies mest geniala. Enligt mej i alla fall Image

Vilken eller vilka av Eddies låtar tycker du är genialast?
Sätter som regel att ni får nämna max tre Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by Långis »

Fåntratt Shuffle är alldeles underbar!

Enormt svårt att välja är det iallafall, om man inte får ta samma som dig.

Vals Sentimental har en bra text som är lätt att känna igen sig i (iallfall för en så osocial jävel som mig) så den hamnar nånstans i mitten på listan

En låt från Väg 13 får nog trona förstaplatsen:

Hoppla Lilla Åsna

Andraplats, inte helt oförtjänt: Heja USA

Hur min rangordning hänger ihop (med tanke på att första låten skulle hamna i mitten) får ni fundera ut själva.
Last edited by Långis on 03 Nov 2007, 14:38, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by wiking »

Självklart får man tycka samma sak som andra Image
Lista dom ni tycker är genialast, spelar ingen roll om någon annan redan nämnt dom. Tycker man samma som någon annan så gör man Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by hakan »

Jag får nog nästan säga tre också då Image

"Jag bara runkar", den texten är både politisk och djup som satan. ('knuffar stackars folk framför tunnelbanetåg', syftar på Algernon som blev mördad, men det skrevs av som självmord) Den är en riktig genilåt.

Sen älskar jag texten till "Bara lite solsken", den måste han ha skrivit när han var kär, eller i alla fall mådde riktigt bra.

Sist men inte minst är det nog "Mera brännvin", den är fortfarande kontroversiell, långt efter Eddies bortgång. Det är genialiskt tycker jag. Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by retepnoslack »

Det är svårt, att säja bara en enda specifik. Det är ju, citerat, en väldigt rik skörd att välja ur. Det beror väl lite på, vilket humör man är på också. Det skulle jag nog påstå.

Nu har jag skrivit fyra meningar, som börjar på verbet "DET". Hmmm.... vad tusan.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by hakan »

Nu har jag skrivit fyra meningar, som börjar på verbet "DET".
Hehe, och ändå har du inte nämnt en enda låt.. Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by E-M »

Håller med er andra. Detta är verkligen inte lätt.

Fast några låtar som jag alltid tycker är lika bra är: "Silver Wheels", "I don't love you any more" och "The man in the sky". Jag tycker inte att de är dem mest genialiska rent text- och melodimässigt. De är bara jävligt bra.

Jag tycker nog att dessa är några av Eddie mest geniala verk: "Runke min ball". Den är så jäkla bra, texten talar för sig själv. "Borde kallas lycka". Den får en att verkligen tänka efter, verkar som att den är väldigt genomtänkt. "Pitten flaxar och pitten står" både komisk och jävligt intelligent skriven. Den stämmer rätt så bra med skulle jag tro.

Jag hade kunnat räkna upp en massa låtar som jag tycker är genialiska och varför. Errol var sannerligen ett geni!
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by 2meterhansson »

Japp "Pitten flaxar och pitten står" är jävligt intelligent skriven (men så är ju vi Meduza fans jävligt intelligenta oxå) jag blir alltid på bra humör när jag hör den låten.Sen så har vi ju "Solen lyser även på mig" och " Ingen plockar en maskros" och "När man drömmer sina drömmar" som är väldigt tänkvärda, ja nu blev det här fyra låtar men vafan.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by overkill »

Finns hur många som helst. Men för att nämna några favoriter:

Runke min ball (Väg 13)

Jag blir aldrig riktigt vuxen, jag

Sug min kuk varje dag (Jubelidioterna)

I den senare är det mer texten i kombinationen med musiken som gör den klockren. Börjar fint och stilla så man tror det är en "seriös" låt.

Runke min ball talar helt för sig själv, och i Jag blir aldrig riktigt vuxen jag beskriver Eddie sig själv - fast med omgivningens ögon. Det är väl ungefär så allänhetens bild ser ut av honom, och han verkar ju i viss mån hålla med Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by E-M »

Nja, den beskriver väl en sida av Moberg med tycker jag. Fast den stämmer ju in på Eddie faktiskt, har inte reflekterat över det tidigare.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by E-M »

Jag menar det att Moberg kunde anses som provoaktiv. Man behöver inte tolka allt bokstavligt.

Jag tycker att låten är en hyllningslåt till Wilhelm Moberg, gjord på Eddies egna lilla sätt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by ELN »

ursäkta att jag lägger mig i er moberg diskution Image men jag har från första gång jag hörde "Wille Moberg" trott att de egentligen handlar om Eddie. Och om man gör lite ändringar i texten från skriva till sjunga och byter ut Willhelm Moberg mot Errol Norstedt så kunde den rent utav handlat om Eddie sjäv Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by ELN »

just det nu glömde jag ju de tre låtarna Image

1. måste vara "Julesång för den är alltid me....
2. just nu, "Let,s Go" imorgon, vem vet?
3."En Idiot" tror jag

de e så sjukt svårt att välja ut bara tre av hans mästerverk lättare hade varit att välja låtar ja inte tycker är bra:

1. ingen av eddies låtar åassar in på denna kategori Image

den listan var väll inta så svår att förstå sig på?? Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by ELN »

Jag vill även i denna avdelning göra ett inlägg me min köra tös. Även om hon inte lyssnat så mycket på Eddie än(kommer bli mer te sommarn, etter som vi nu bara syns på helger) så har hon iaf två favoriter:
  • Rockabilly Boogie
  • Runke Ball
Jag vet inte vilken ordning det är men dessa två är det iaf
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Eddies mest geniala låt(ar)

Post by Långis »

RetepNoslack wrote:Nu har jag skrivit fyra meningar, som börjar på verbet "DET".
"Det" tillhör ordklassen substantiviska pronomen. Image

En av mina absoluta favoriter textmässigt är "Långnästa Myndighetspersoners Shuffle". Den texten är både samhällskritisk och förbannat rolig. Även "Fruntimmer Ska En ha Å Knulla Mä" har en fantastiskt rolig text!
När det gäller favoriter låtmässigt kan jag i mängden nämna bla. Vresa opp fetta, Ta Mig I Röven Pojkar, Slicka Fitta, Hemorroider I Mitt Rövhål, I’m A Fighter, The King’s Horses...
Last edited by swex on 10 May 2008, 12:34, edited 1 time in total.
Post Reply