Adolf Hitler

Politiska diskussioner
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Adolf Hitler

Post by Långis »

Nja, så långt skulle jag inte gå att jag skulel kunan säga att Hitler var bra.
Visst gjorde han många saker som var bra, men det har ju å andra sidan idioter som Buch, Pinochet och Pol Pot också gjort.
Hitler var en fullkomlig idiot med storhetsvansinne och förtjänar lite, om än någon beröm.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Adolf Hitler

Post by E-M »

Nej. Okej han visste vad han gjorde, han var en mycket skicklig talare. Duktig strateg, förutom när det verkade slå slint i slutet. Han skulle aldrig har börjat kriga på två fronter samtidigt, det var ju det som gick fel i första världskriget med. Men man kan liksom inte beröma honom för så mycket mer. Visst, från att vara en utfattig avdankad konstär i Österrike. Till att bli Tysklands president och erövra nästan hela Europa, kan väl ses som beundransvärt, om han hade gjort det på ett schysst sätt. Det var ju bara fult spel som gjorde att han kom till makten. Han hade ju även bra förutsättningar, den depressionen som var på den tiden gjorde nog att det tyska folket kunde rösta på vem som helst för att få det bättre.

Hitler fick ju ordning på det, arbetslösheten sjönk, Tyskland blev rikt o.s.v. Fast ändå från början hade han ju judarna i baktanke. Ingen riktigt frisk människa försöker utrota en hel religion, eller vad man ska säga. Judar är ingen ras som Hitler och många andra säger/sa.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Adolf Hitler

Post by E-M »

Fast man ska även komma ihåg att han hade ju aldrig kunnat göra allt själv. Han hade många runt sig som också var delaktiga. Ta bara Himmler, Göring, Goebbels, Speer o.s.v.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

Det låg nått i va han sa,tycker vi skulle behövt en sån ledare i dagens samhälle.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Adolf Hitler

Post by E-M »

GM:

Han kanske syftade på att Hitler stoppades och kriget tog slut. Hade ju kunnat sluta värre.
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Adolf Hitler

Post by raggarjojje »

Martinsson wrote:Eddie sjunger ju:
"Jag börjar tycka mer och mer att Hitler han var bra
han mördade judar och det var fel, men det låg nåt i vad han sa
att kapitalet äter upp oss bit för bit
och när man har fyllt 67 är man inte värd ett skit"
Vilken låt är det?
raggarjojje
Obotlig alkoholist
Posts: 522
Joined: 16 Oct 2007, 10:11
Contact:

Adolf Hitler

Post by raggarjojje »

Martinsson wrote:Börjes funderingar från Börje Lundins Kräftkalas 1989


Image Image Image Image Image Image
Okej.
JannePava
Glad amatör
Posts: 36
Joined: 17 Nov 2007, 12:49
Location: Tjörn (i röva)

Adolf Hitler

Post by JannePava »

Varför ska alla hållapå och hacka på Hitler? OK att han var ganska taskig mot vissa folkgrupper men det var fan över 60 år sen nu...hur långsinnt får man vara egentligenImage Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

Det enda han hade var en stor käft och en tacksam publik i ett "herrefolk" som kände sej djupt förorättade efter första världskriget.
Den som säjer att han gjorde bra saker har ingen aning om någonting.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

hehe då har inte ja aning om nånting då Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

on 11/18/2007 at 12:49:44, Andreas wrote:hehe då har inte ja aning om nånting då Image [/quote]

Vad gjorde han som var bra? Så vitt jag vet så var det han gjorde ungefär det här:
- Tog livet av ett antal miljoner judar
- Startade världens genom tidernas största krig, som krävde runt 35 miljoner döda
- Fick bort arbetslösheten genom att ta resurser från de annekterade områdena/företagen och pytsa in dessa i en ren krigsekonomi som tom. Hitler själv visste inte kunde klara sej längre än till runt 1946
- Införde något så vansinnigt som arisk naturvetenskap på skolor och universitet
- Tog livet av sej istället för att våga stå för sina handlingar

Inget av det är sådant som jag skulle vilja kalla bra i alla fall.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

Ni som vill veta hans tankar och åsikter kan ju läsa Mein Kampf, själv har jag bara läst första boken än så länge, dom är lite tung lästa tycker jag.
Annars så finns den som talbok också.
http://thepiratebay.org/tor/3718438/Ado ... Mein_Kampf_(_Svensk_Talbok_)

Måste också säga att med tanke på att Hitler var en kör gosse jämfört med Stalin så det är otroligt att hakkors och andra symboler är förbjudna samtidigt som det sitter drägg i regeringen som öppet kallar sig kommunister. Men det är väl just därför som hakkorset (och en massa forn nordiska symboler) är förbjudna i dag men inte hammaren och skäran.

Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Adolf Hitler

Post by Långis »

Det jag menade med bra är baserat lite på min livsfilosofi att ingen människa, hur ond den än gör onda saker hela tiden, precis som att ingen god människa alltid gör gott.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

on 11/18/2007 at 14:03:03, wiking wrote: Måste också säga att med tanke på att Hitler var en kör gosse jämfört med Stalin så det är otroligt att hakkors och andra symboler är förbjudna samtidigt som det sitter drägg i regeringen som öppet kallar sig kommunister. Men det är väl just därför som hakkorset (och en massa forn nordiska symboler) är förbjudna i dag men inte hammaren och skäran.

[/quote]

Körgosse är väl att ta i men annars har du rätt. Där ser man också skillnaden mellan att vinna och förlora ett krig.
Vinnarna skriver ju som bekant historien så därför har naturligtvis inte kommunismens brott granskats ens en bråkdel så mycket som nazismens.
Nu när det skall ändras genom att förbundet för levande historia skall inkludera även kommunismens brott i sitt informationsarbete så ylar ju varenda vänsterluva dessutom i högan sky.

Jag har skrivit det förr och kommer antagligen att skriva det igen. fanatism är ett otyg oavsett om ideologin heter Islam, Kommunism, Nazism eller något annat.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

Hur överbefolkat vore det inte om det aldrig vore krig?
Inga krig och inga sjukdomar, ja då vore det trångt.
Kanske dags för ett tredje världskrig.

Är judar mer värda än andra människor föresten...
Post Reply