Adolf Hitler

Politiska diskussioner
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

Har du läst "En tom säck kan inte stå"?

on 11/21/2007 at 02:08:21, Andreas wrote:Ni undrar hur dom kan hålla detta tyst..men gör dom det då?
Dom som kritiserar eller ifrågasätter,blir ju trakasserade och utpekade som rasister eller nazister,förlorar sitt jobb,som i Tyskland,kritiserar man "förintelsen"så blir det fängelse. [/quote]
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

on 11/21/2007 at 14:28:43, Josey Wales wrote:Både Loose change, Moores dynga och Al Gores smörja är ju rena partsinlagorna och sådana lägger jag i samma hög som det katten skiter.
Det är svårt att få tag på obiaserad information i dagsläget, det enda vettiga sättet verkar vara att läsa standardverk och annan universitetslittertaur, den är åtminstone oftast faktamässigt rätt även om slutsatserna kan vara väl så färgade av författarens åsikt. [/quote]
Har du sett Loose change?
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

on 11/21/2007 at 19:15:43, wiking wrote:Har du läst "En tom säck kan inte stå"?

[/quote]Nej den har jag inte läst
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

Inte jag heller Image

on 11/21/2007 at 19:45:14, Andreas wrote:Nej den har jag inte läst [/quote]
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

Haha,här kommer det ett fall i denna diskussionen med:

Sionisten Eva Dickson skriver en artikel i Judisk Krönika, nr.6-1984, där hon skryter om hur Svenska Kommittén mot Antisemitism fick en skiva av satirikern Eddie Meduza indragen då han parodiserade Adolf Hitler på ett för kommittén misshagligt sätt.

Eva Dickson skriver:

"Den osannolikt vedervärdiga låten föranledde Svenska kommittén mot antisemitism att genast avsända två telegram, ett till skivbolaget CBS i Bromma och ett till stora CBS i New York.

Dra in skivan, krävde kommitténs ordförande, Gabriel Romanus. Och det var just vad svenska CBS gjorde - innan kvällen hade skivbolaget lovat att kontakta alla sina återförsäljare för att få skivan stoppad.

Detta var som sagt bara ett exempel på varför Svenska kommittén mot antisemitism behövs."
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

on 11/21/2007 at 19:16:39, wiking wrote:Har du sett Loose change?
[/quote]

Nej men man kan inte med bästa vilja i världen kalla den en objektiv skildring om man skall döma av vad jag läst om den.
Alla filmer av typen populärdokumentär (Moore, Gore mm. mm.) har en egen agenda och är över huvud taget helt ointressanta om man vill ha en objektiv skildring av något. Den enda funktion de fyller är att göra redan frälsta lite lyckligare genom att man bekräftar vad den frälste redan visste.

För övrigt så skulle nog jag också kunnat ha vissa synpunkter på en del av Eddies låtar om jag varit jude.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

on 11/21/2007 at 21:37:39, Andreas wrote: Sionisten Eva Dickson skriver en artikel i Judisk Krönika, nr.6-1984, [/quote]

Att hon stöder judarnas rätt till ett eget land har väl ingenting med indragning av Eddie Meduzas låtar/skivor att göra.
Jag är också sionist men inte vill jag dra in skivor för det.
Man bör skilja på semit, sionist och jude annars blir hela diskussionen bara konstig.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

on 11/21/2007 at 22:14:55, Josey Wales wrote:Nej men man kan inte med bästa vilja i världen kalla den en objektiv skildring om man skall döma av vad jag läst om den.
Alla filmer av typen populärdokumentär (Moore, Gore mm. mm.) har en egen agenda och är över huvud taget helt ointressanta om man vill ha en objektiv skildring av något. Den enda funktion de fyller är att göra redan frälsta lite lyckligare genom att man bekräftar vad den frälste redan visste.

För övrigt så skulle nog jag också kunnat ha vissa synpunkter på en del av Eddies låtar om jag varit jude. [/quote]

Är det inte bättre du ser den själv och skapar en egen uppfattning än att följa strömmen å svära dig över dom som inte går samma väg?
Last edited by Andreas on 21 Nov 2007, 22:58, edited 1 time in total.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Adolf Hitler

Post by Andreas »

Nej men varför ska dom stoppa det för då,vad har Eddies Heil Hitler låt med att hon vill att judarna ska ha ett eget land?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Adolf Hitler

Post by wiking »

on 11/21/2007 at 22:14:55, Josey Wales wrote:Nej men man kan inte med bästa vilja i världen kalla den en objektiv skildring om man skall döma av vad jag läst om den.
Alla filmer av typen populärdokumentär (Moore, Gore mm. mm.) har en egen agenda och är över huvud taget helt ointressanta om man vill ha en objektiv skildring av något. Den enda funktion de fyller är att göra redan frälsta lite lyckligare genom att man bekräftar vad den frälste redan visste.

För övrigt så skulle nog jag också kunnat ha vissa synpunkter på en del av Eddies låtar om jag varit jude. [/quote]
Fel, den gör inte bara den redan frälste lite lyckligare. Jag trodde inte det var någon konspiration bakom händelsen före jag såg filmen.
Men tror vissa är rädda för att dom faktiskt ska tro på konspirationer ibland, dom kan ju bli klassade som knäppisar.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Adolf Hitler

Post by E-M »

on 11/21/2007 at 22:14:55, Josey Wales wrote:För övrigt så skulle nog jag också kunnat ha vissa synpunkter på en del av Eddies låtar om jag varit jude. [/quote]

Vad tänker du på då JW? Kan vara intressant att höra, i och med att du inte är något direkt fan av Eddie. Fast jag kan tänka mig att du ändå är rättvis. Många som inte gillar Eddie hasplar ju bara ur sig en massa goja menar jag.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

Jag skall försöka ta allting i ett svar lite snabbt.

Att Eva Dickson är eller inte är sionist är inte relevant i frågan och det var det jag menade. Föreningen i fråga tar upp frågor om antsemitism vilket inte har ett skvatt med sionism att göra.

Att jag skulle kunna ha synpunkter på EM låtar om jag varit jude är väl pga. följande
Om mitt folk hade varit konstant förföljda i 3000 år med folkmord, förtryck och fördrivningar som vardagsmat och det som lök på laxen i mitten av 1900-talet dyker upp en kille som har en endlösnung på gång och som med en hel stormakts resurser sedan försöker genomföra den endlösnungen med känt resultat så tror jag att jag hade varit lite känslig mot låtar/skivor med budskap att Hitler kanske hade rätt ändå hur satiriskt det än kan ha varit menat.

Vad gäller konspirationer så har jag som regel att den enklaste förklaringen oftast är den rätta och jag har hittills under 35 år aldrig blivit motbevisad av någon kosnpirationsteori.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Adolf Hitler

Post by E-M »

on 11/22/2007 at 12:10:40, Josey Wales wrote:Att jag skulle kunna ha synpunkter på EM låtar om jag varit jude är väl pga. följande
Om mitt folk hade varit konstant förföljda i 3000 år med folkmord, förtryck och fördrivningar som vardagsmat och det som lök på laxen i mitten av 1900-talet dyker upp en kille som har en endlösnung på gång och som med en hel stormakts resurser sedan försöker genomföra den endlösnungen med känt resultat så tror jag att jag hade varit lite känslig mot låtar/skivor med budskap att Hitler kanske hade rätt ändå hur satiriskt det än kan ha varit menat.
[/quote]

Jo det beror ju på hur man tolkar låten. Jag har dock svårt att tolka den som en hyllning till Hitler.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Adolf Hitler

Post by Långis »

on 11/22/2007 at 12:10:40, Josey Wales wrote:..så tror jag att jag hade varit lite känslig mot låtar/skivor med budskap att Hitler kanske hade rätt ändå hur satiriskt det än kan ha varit menat.
[/quote]

Fast där gör du samma misstag som alla andra. Låten "Heil Hitler" försvarar inte Hitler på något sätt - tvärtom. Det finns ingenting i den låten som ens antyder att Hitler hade rätt. Det borde vara uppenbart när man lyssnar på den.

Här är texten:
http://web.telia.com/~u58113644/Texter/HeilHitler.txt

Det är en historielektion, delvis sedd ur Hitlers ögon, men med ett, som jag tolkar det pacifistiskt budskap i slutet.
Last edited by Långis on 22 Nov 2007, 19:25, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Adolf Hitler

Post by ozzman »

Som jag också skrev så skulle jag personligen inte vilja att låten förbjöds men jag kan förstå att vissa grupper kanske är lite kinkiga även om jag tycker det är fel väg att gå.
Man kan ju dock kanske också misstänka att de inte har läst hela texten utan agerar efter att ha hört första två verserna.
Post Reply