_

Diskutera Eddie Meduzas texter
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Vart finner man låten "dom ljuger" ? längesen jag hörde den.
Den gode Clark Olofsson åkte förresten fast för ett tag sen för nya skumraskaffärer, denna gången med knark. Kanske är läge att byta karriär då han inte verkar vara nån lyckad kriminell med tanke på alla år han suttit inne.
Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kändisar i Eddies texter

Post by E-M »

Overkill wrote:Vart finner man låten "dom ljuger" ? längesen jag hörde den.
Den gode Clark Olofsson åkte förresten fast för ett tag sen för nya skumraskaffärer, denna gången med knark. Kanske är läge att byta karriär då han inte verkar vara nån lyckad kriminell med tanke på alla år han suttit inne.
Image
Den finns bl.a. på "Dåranas midsommarafton - 1989".
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ok, tackar! Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Overkill:

Jag är väl beredd att hålla med dig om Knark Olofsson, dock är det en hypotetisk fråga; hur lyckad hade han blivit som "vanlig medborgare"? Som kriminell har han ett namn, han är rikskändis både i sverige och danmark, alla kriminella vet vem han är, han har hög status i "samhället" som omfattar andra kriminella. Mellan de gångerna han åkt fast har han säkerligen gjort narkotikaaffärer som varit hyfsat ekonomiskt fördelaktiga, och sedan levt ett liv i enlighet med det.

Så, allt är relativt.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Det jag menade var att eftersom han åker fast hela tiden och har suttit i finkan i princip i halva sitt liv så borde han kanske tänkt ut bättre flyktplaner när han utfört sina brott. Är ju en sak att råna en bank, en annan att komma undan med pengarna. Men visst, om man gillar att skaka galler så har han väl lyckats kan man säga. Sen att han har status bland kriminella är väl bra om man vill fortsätta på brottets bana men det gäller ju att inte åka fast också, även om man kanske får räkna med att åka fast nån gång och avtjäna några år nån gång eller fler. Så visst, allt är relativt som du säger.
Kort sagt, brott lönar sig inte, och han hade alla chanser att lämna gamla synder bakom sig och kanske utbilda sig och söka vanliga jobb. Han läste väl till journalist i finkan ett tag har jag för mig men det verkade inte bli nått av det sen.
Last edited by overkill on 11 Nov 2008, 23:24, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Brott lönar sig inte, är en gammal devis som härstammar från en tid då polisen löste brott.

Idag är verkligheten en helt annan, och jag vågar påstå att brott kan löna sig i allra högsta grad, så länge man inte drar på sig för mycket uppmärksamhet.

Polisen löser bara några få procent av vissa brott. Nu råkar just de brott som Knark Olofsson sysslar med vara just högprofil-brott, alltså är risken att åka fast mångdubbelt högre.

Men som sagt. Brott kan löna sig, tyvärr. Och det har våra kära kulturberikare förstått också. Tyvärr.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Brott kan löna sig, men som regel inte. Allt kan ju löna sig bara man lägger ner mycket energi på det.

Även dom brotten som är riktigt lönsamma är ändå inte så lönsamma, ur andra synvinklar sett: tänk att ständigt behöva leva med känslan att en vacker dag kanske farbror blå slå in dörren och bura in dig. Din fiende eller kanske din kompanjon har skvallrat? ett okänt vittne dykt upp till ett brott du begått? osv.
Även om tungt kriminella oftast är bra på att planera sånt och se sig om bakom ryggen så vet man ju aldrig.

Som jag förstått det löser polisen i genomsitt flera brott idag än för 25-30år sen, så det uttrycket är lika aktuellt idag. Kan dock inte svära på om det stämmer.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Att välja den vägen gör man kanske inte ur ett medvetet, intellektuellt, samhällsekonomiskt perspektiv.

Vad gäller polisen, har de nyligen fått en reprimand från JK, där det framgår att polisen löser i snitt 3-4 brott per anställd polis och år. Antalet anmälda brott är det tiodubbla. Antalet faktiska brott är givetvis ännu högre. För att citera Leif GW: "Svenska poliser är lata".

Av egen erfarenhet kan jag tillägga att de även är inkompetenta. Detta insåg också Meduza när han t.ex. parodierade polisen i Polisman Karl Karlsson. Image
Last edited by hakan on 12 Nov 2008, 02:00, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Kändisar i Eddies texter

Post by wiking »

Overkill wrote:Som jag förstått det löser polisen i genomsitt flera brott idag än för 25-30år sen, så det uttrycket är lika aktuellt idag. Kan dock inte svära på om det stämmer.
Då får man tänka på att det begås flera brott också.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Oavsett hur det ligger till med farbror blå och deras (In)kompetens så verkar den gode Clark vara en oförbätterlig klåpare.
Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Lars-Inge Svartenbrandt är ju en annan lirare av samma kaliber.. Image

Hade varit intressant att äntra stureplan med dessa herrar i släptåg, och Tomas Möller.

"Hej. Vi står på gästlistan", "Okej.. namn?" Image Image Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Japp, och även Krister Pettersson och säkert ett gäng till kändisar. Dessa gentlemännen har satt myror i huvet på Polisen under många år och kostat samhället åtskilliga miljoner, orsakat onödigt lidande och gång på gång visat prov på "dåligt" omdömme.

Dock så är det nått komiskt över dessa herrar samtidigt.
Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad men jag skrattar mest när namnen dyker upp. Antagligen för att det är mer eller mindre misslyckade skummisar som gång på gång dykt upp i olika sammanhang.
Image

Krister Pettersson dog väl förresten för inte så många år sedan.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

De har inte kostat hälften mot vissa andra grupper i samhället.

Men jag håller med dig, det är något komiskt över dem. Om jag tänker efter, är det som om de besitter något slags rebelliskt ideal, de jävlas med etablissemanget, lite som Errol också gjorde.

Alla som jävlas med etablissemanget gång på gång, har något rebelliskt och framkallar inte sällan ett leende. Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Nej, jag påstår inte att dom har varit dom "dyraste" kriminella om man uttrycker sig så, jag menar bara att totalt sett har dem ändå kostat det svenska samhället åtskilliga bananer genom åren. Clark kanske kunde betala tillbaka lite om han har nått undanlagt från alla bankrån han begått Image ; Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

En fråga till trådstartaren (Guitar Johnny alltså): kanske är lite sent påkommet, men kan du klistra in i första inlägget i vilka låtar som alla dessa personer nämns?
Såfort man läser listan tänker man "åfan, jasså har han sjungit om Svullo?" och följdfrågan blir givetvis: i vilken låt..?

En hel del av personerna står ju i tråden var dom nämns, resten kan vi nog hjälpas åt att luska ut.
Bara en tanke då jag tycker att listan känns mer komplett om man vet i vilken låt eller sketch personen nämns.
Last edited by overkill on 21 Jun 2009, 17:45, edited 1 time in total.
Post Reply