_

Diskutera Eddie Meduzas texter
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Overkill:

Det finns svar på din fråga i början av tråden, om jag inte misstar mig.

Kom på en till "kändis" Carl XII Image
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ja, till en del av kändisarna Hakan, men inte alla vad jag kan se. Listan i GJ´s första inlägg är ju dessutom så bra skrivet och uppdelat i olika katergorier, så det bästa vore att ha låttitlarna skrivna där, efter kändis-namnet. Så blir det som ett litet uppslagsverk, var min tanke.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Overkill:
Ja det vore ju faktiskt inte alls dumt.

Långis: är det någon som har gjort detta nånstans redan?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Tyvärr blev det inte så, men jag tror att jag har koll på de flesta vart de hör hemma iallafall.
Precis. Bara det inte redan finns en sån lista..
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Ser bra ut, vi får hjälpas åt med resterande kändisar och försöka luska ut var de hör hemma. Kalle Anka har jag inget minne av att han nämnt nånstans..?
Men man får ju tänka på att många personer nämns bara som ytterst hastigt och ytligt och då tänker man inte alltid på det. Därför finns det säkerligen en dröse till som vi inte hittat ännu.

Göran Persson nämns förresten också i Jag blir aldrig riktigt vuxen, jag (version 2, på Rockligan tror jag) samt i ett mellansnack på God Jul Era Rövhål - Julbandet 96.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

OJ! Mycket bra jobbat GJ! Image

Edit: Nej, jag tycker inte de låttitlarna är att omnämna någon direkt.
Last edited by hakan on 21 Jun 2009, 18:04, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Jag tycker nog vi kan ta med covers också, men vi kan ju lägga de i en egen katergori ? vore ju synd att utelämna dem i alla fall. Det handlar ju om kändisar som förekommer i hans låtar & sketcher, sen vad det är för låt är väl av mindre betydelse.

Förresten så tror jag att Svullo nämns i en låt till förutom redan nämnda. Eddie säger nått i stil med "ser jag ut som Svullo!? nej, nu jävlar.." tror det är i Jag hatar hip-hop han säger det, men är inte säker. Får kolla det senare, nu ska jag iväg och se AC/DC. Dagen till ära bär jag en Eddie t-shirt faktiskt Image Image Image
Last edited by overkill on 21 Jun 2009, 18:12, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kändisar i Eddies texter

Post by E-M »

På God jul era rövhål! Nämner han ju bl.a. Hemingway m.fl. De nämns ju bara i förbifarten.

Ernest Hemingway och Boris Pasternak är dem enda jag kan stava till och vet vilka de är. Här är de tre andra: "Tjolshinitsin", "Roouse" och den där fransmannen.

Han nämner ju även Moberg och Strindberg i samma mellansnack fast Moberg har han ju gjort en låt om och Stridberg nämner han ju även i "Fula ord".
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

EM:
Har inte hört den på evigheter.. men syftar du på Alexandr Solzjenitsyn, Raymond Roussel (som också var fransman) och "den där fransmannen", kan det kanske vara Albert Camus, eller Voltaire? Image

Edit: Om det är Voltaire han nämner så kan det faktiskt vara Jean-Jacques Rousseau han syftar på (också 1700-tals filosof som Voltaire). Annars menar han nog Raymond Roussel.
Last edited by hakan on 21 Jun 2009, 18:36, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Kändisar i Eddies texter

Post by E-M »

Hakan wrote:EM:
Har inte hört den på evigheter.. men syftar du på Alexandr Solzjenitsyn, Raymond Roussel (som också var fransman) och "den där fransmannen", kan det kanske vara Albert Camus, eller Voltaire? Image

Edit: Om det är Voltaire han nämner så kan det faktiskt vara Jean-Jacques Rousseau han syftar på (också 1700-tals filosof som Voltaire). Annars menar han nog Raymond Roussel.
Nej Voltaire är det inte, han vet till och med jag vem det är Image Fransmannen uttalar han ungefär såhär "lä korv de smörgås". Samma som han nämner i "VM i skitprat i Uganda".

De andra två du nämner där stämmer nog, Alexandr Solzjenitsyn och Raymond Roussel.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Kändisar i Eddies texter

Post by uy »

Overkill wrote:Förresten så tror jag att Svullo nämns i en låt till förutom redan nämnda. Eddie säger nått i stil med "ser jag ut som Svullo!? nej, nu jävlar.." tror det är i Jag hatar hip-hop han säger det, men är inte säker.
Det är i "Jävvla Jorrnalisst" som han nämner Svullo. Image
Skitarna ska va' lika långa i år
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Jag hade snurrat till det angående Svullo. Visste att han nämns i Jävla Journallisst, men hade fått för mig att han nämndes i Jag hatar hip-hop också av nån anledning. Sångrösten/stilen han använder sig av i dessa låtarna är ganska lika varandra också, tycker jag.

Kom på förut också var Kalle Anka nämns: Julesång (på Eddie´s Garderob). Har ju med Julen att göra Image

Tarzan nämns i När man är 15 år också.

Det är på version 2 av Jag blir aldrig riktigt vuxen, jag som Göran Persson nämns (finns på Rockligan). Kan ju vara värt att nämna det så man inte förväxlar dem. På orginalversionen är han inte med. Mellansnacket på God Jul Era Rövhål där Göran också nämns är slags improvoserad låtsnutt där han bl.a sjunger att han ska slaktas Image
Last edited by overkill on 22 Jun 2009, 03:49, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

Angus såg nog aldrig min Eddie t-shirt tyvärr, men fan vad bra gubbarna var ikväll alltså! ni som inte var där missade något Image

Den här personen, som Hakan skrev på 1:a sidan i tråden är inte inlagd i listan:

Agneta Sundbaum-Melin (PB är ett jävla svin)

Fast egentligen heter hon Annika i förnamn enligt Hakan. Vet själv inte hur det ligger till dock.

Elvis nämns väl i nån låt på Scoop också, kan också vara nån mer låt på samma skiva.

En gedigen lista hitils, och ändå finns det antagligen fortfarande ett gäng vi inte kommit på ännu.
Image

Last edited by overkill on 22 Jun 2009, 04:02, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Kändisar i Eddies texter

Post by overkill »

I Partiledaridioter, på Nr 3 Del 2 nämns ett gäng politiker:

Torbjörn Fälldin (statsminister)
Gösta Bodström (finansminister)
Olof Palmgren (oppostionsledare)
Ola Ullson
Lars Wernersson

Är lite osäker på stavningarna dock. Skrev ut deras titlar också, av de som nämns.

och i Nedslagningar, på samma kassett nämns några namn också men några är ganska svåra att höra. 2 st är dessa, men han nämner några namn till.

Björn Borg
Olof Palme
Det var väl det hela för stunden Image
Last edited by overkill on 22 Jun 2009, 04:26, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Kändisar i Eddies texter

Post by hakan »

Overkill:

Lite avundsjuk på att du var på AC/DC igår faktiskt.. Image
nästa gång de är i göteborg så har de väl rolator..

Olof Palmgren har jag aldrig hört talas om, däremot var Olof Palme oppositionsledare under Fälldin.
Lars Wernersson har jag heller aldrig hört, däremot var Lars Werner partiledare för VPK under samma tid. Image
Post Reply