USA-valet

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Är det något ni följer eller skiter ni rätt upp och ner i vem som kommer att chefa över världens största ekonomi och världens största militär?

Jag läser lite grann i tidningarna och det som slår mej är att enligt svenska tidningar så verkar det bara finnas demokratiska kandidater, på sin höjd kan de peta in en 2-spaltare om någon republikansk kandidat och då oftast bara för att påvisa vilken vidrig människa kandidaten i fråga är genom att framföra någon av personens åsikter som inte är i 68-vänstens smak.

Då kan man ju hålla i minnet att USA styrts av demokratiska presidenter 16 år sedan andra världskrigets slut och av republikanska presidenter i 48 år.
Så chansen/risken (beroende på vem man frågar) är nog stor att USA fortsätter ta smällen mot sandnegrerna, skiter i vad fransmännen tycker, stöder Israel, går mot en mer pro-life inriktad politk (Roe vs Wade rivs upp?) och visar att ett modernt samhälle kan fungera med låga skatter. Alltså att det fortfarande sitter en republikan i vita huset i Januari 2009

Vem blir då CINC efter valet? Fan vet, kanske Huckabee kan ta sej hela vägen med hjälp av de kristna (W Bush lyckades ju med det), själv håller jag nog en liten tumme för John Mc Cain, han verkar vara en vettig person som dessutom har lång erfarenhet.

Obama eller Hillary tror jag inte ett smack på.
Den enda vettiga demokratkandidaten är enligt mej Bill Richardson och han verkar vara ute innan primärvalen startat.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

USA-valet

Post by gammalhardrockare »

Måste erkänna att jag skiter i det så smått. USA har ändå blivit ett lika stort pellejöns och politiskt korrekt skitland som övriga västvärlden.
Men man kan ju alltid hoppas att det blir en RIKTIG hårding till president som stödjer Israel på allvar och som VERKLIGEN tar itu med arabpacket.
Bush har ju bara kört med halvmessyrer hittills.

Vad jag anser om dagens USA:
http://meduzaland.suddenlaunch3.com/ind ... 1192349762
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

USA-valet

Post by Långis »

Jag hoppas (kanske föga överraskande) på en pacifist vid makten. Kanske en miljömedveten sådan... Kommer aldrig hända Image


Har inte tagit mig tid att läsa in mig på vilka kandidater som är aktuella. Intresserar mig och vet att det kommer beröra mig på ett eller annat sätt, men orkar inte bry mig just nu. har nog med att irritera mig på borgarna i mitt eget land.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

USA-valet

Post by rex »

Jag vill ha nån som gör rent hus med terroristerna worldwide en gång för alla och som hittar nya stora oljekällor!

Gärna nån med släktanknytning till Robert E Lee.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Heres your man Rex:

John Mc Cain
Karriär: Stridspilot i Vietnamn-kriget. Tillbringade över fem år i fångenskap under kriget. Invald i senaten år 1986. Ställde upp som presidentkandidat år 2000.
Sagt om...

...Irak:

– Jag stödde presidentens svåra beslut att gå ut i krig mot Irak. Jag fortsätter att visa mitt fulla stöd för hans beslutsamhet att inte lämna Irak.

...klimatförändringen:

– Jag tycker att det var rätt av Amerika att inte skriva under Kyoto-avtalet.


Annars låter det som om det är en ny Reagan du vill ha, tyvärr tror jag inte de gör sådana längre. Ingen av dagens mesar kunde ha knäckt ryggen på ryssen som Ronnie gjorde.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

USA-valet

Post by Långis »

Haha, John Mc Cain, mannen du älskar att hata Image
Last edited by Långis on 04 Jan 2008, 23:32, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Långpanna wrote:Haha, John Mc Cain, mannen du älskar att hata Image
Ja för det vore ju bättre om araberna fick fria händer att fundamentalisera helt oemotsagda.
För att inte tala om vad som skulle hända utan den enorma sänkningen av den globala medeltemperaturen på 0.08 grader under 100 år som Kyotoavtalet kan bidra med enligt vissa prognoser/gissningar. Andra prognoser/gissningar hävdar att det inte kommer att göra någon som helst skillnad.

På den här sidan finns en del intressant information om klimat och annat.
http://www.worldclimatereport.com/
Jag säjer inte att den sidan är helt objektiv men det är jävlar inte den svenska mediaflocken som tävlar om vem som kan ha tungan längst upp i Al Gores feta aschle heller.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

USA-valet

Post by wiking »

Samma skit allihop. Om dom fick en president som sköter sitt eget land och inte bryr sig med alla andra så vore jag nöjd, men det är nog ingen risk.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

USA-valet

Post by rex »

Josey Wales wrote:Heres your man Rex:

John Mc Cain
Karriär: Stridspilot i Vietnamn-kriget. Tillbringade över fem år i fångenskap under kriget. Invald i senaten år 1986. Ställde upp som presidentkandidat år 2000.
Sagt om...

...Irak:

– Jag stödde presidentens svåra beslut att gå ut i krig mot Irak. Jag fortsätter att visa mitt fulla stöd för hans beslutsamhet att inte lämna Irak.

...klimatförändringen:

– Jag tycker att det var rätt av Amerika att inte skriva under Kyoto-avtalet.


Annars låter det som om det är en ny Reagan du vill ha, tyvärr tror jag inte de gör sådana längre. Ingen av dagens mesar kunde ha knäckt ryggen på ryssen som Ronnie gjorde.
Han får min röst! Image Apropå Kyotoavtalet.....när jag växte upp,alltså ca 25-30 år sedan så var det stora hotet en ny istid! Om forskarnas och förståsigpåarnas kappor vänder så fort,vad är det som säger att de har rätt nu?
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

USA-valet

Post by Andreas »

Hittills verkar Huckabee den som jag skulle kunna tänka mig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Andreas wrote:Hittills verkar Huckabee den som jag skulle kunna tänka mig.
Han verkar också ganska intressant men att förneka evolutionsteorin känns lite magstarkt. Annars stämmer hans åsikter med mina ganska mycket.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

USA-valet

Post by hakan »

Han verkar också ganska intressant men att förneka evolutionsteorin känns lite magstarkt.
Ja, GUD är ju lösningen på allt! Om han nu är så in i helvete kristen så kanske han kan förklara varför gud lät döda 5000+ amerikanska soldater i Afghanistan, och 5000+ i 9/11. Sen kan han också fråga gud varför den amerikanska ekonomin börjar dyka nedåt så sakta. Och eftersom Gud tillåter massvält, barncancer, epidemier och massdöd över hela världen, så är det väl fullt i sin ordning att göra likadant och bomba alla som är oliktänkande! Freedom of religion, my aaaaaaaasss.
Last edited by hakan on 06 Jan 2008, 22:40, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Hakan:

Nu är inte jag religiös direkt och du kanske missuppfattade mitt inlägg. Jag menar alltså att jag inte skulle kunna tänka mej att rösta på Huckabee pga att han förnekar evolutionen.
Däremot är jag en varm vän av kristen moral, kärnfamiljen och ordning och reda, dessutom tycker jag inte vidare värst om abort och bögbröllop. Därför tycker jag att den kristna högern har sina poänger.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

USA-valet

Post by hakan »

Okej, jag fattade det som att du sympatiserade med bonnläppen.

Kristen moral är - för mig - en självmotsägelse, en paradox helt enkelt. Vad är det för moral i att vara intolerant? Ordning och reda är ett trevligt begrepp, det som ofta förringas i sammanhanget är - på bekostnad av vad? Döda civila? Jag är skeptisk.

Abort är också en underlig fråga som den kristna högern i USA är emot. Det är alltså fel att döda ett amerikanskt foster, men rätt att bomba ihjäl alla andra?
Last edited by hakan on 07 Jan 2008, 13:09, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

USA-valet

Post by ozzman »

Hakan wrote:Kristen moral är - för mig - en självmotsägelse, en paradox helt enkelt. Vad är det för moral i att vara intolerant?
Abort är också en underlig fråga som den kristna högern i USA är emot. Det är alltså fel att döda ett amerikanskt foster, men rätt att bomba ihjäl alla andra?
Fostret är oskyldigt, men vi skall inte göra det här till en aborttråd, det finns redan en sån tråd i bunkern.

Däremot skulle jag vilja veta varför kristen moral och grundsyn måste betyda att man är intolerant?
Jag skulle vilja hävda att det är tvärtom.
Om du tänker på giftermål för homosexuella så är det så att de flesta bögar inte är ute efter kyrkoceremonin som sådan när det handlar om giftermål utan de vill ha samma juridiska rättigheter som ett heterosexuellt gift par.
Det har inte kyrkan något med att göra utan det är riksdagen som stiftar lagar om juridiska rättigheter för gifta vuxna och jag kan inte se någon som helst anledning till varför homosexuella inte skall få samma juridiska rättigheter som heterosexuella men det är som sagt en fråga för riksdagen.
När det gäller själva ceremonin däremot skall kyrkan naturligtvis ha rätt att välja vilka de vill och inte vill viga. det är för övrigt konstigt att det bara är den protestantiska kyrkan som det skälls på i den här frågan.
Jag skulle vilja se två bögar försöka gifta sej i en moské, en synagoga eller i en katolsk kyrka.
Last edited by ozzman on 07 Jan 2008, 16:15, edited 1 time in total.
Post Reply