Dokusåpor!

Filmer och Tv-program diskuteras här
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Dokusåpor!

Post by rex »

on 02/11/2005 at 17:21:59, ozzman wrote:Men om man går tillbaka till 1300- & 1400-talet så stod ju bondeupproren som spön i backen och arga bönder köade ju nästan för att komma till Stockholm och spöa skiten ur adel och kungar.
Kan något ha gått fruktansvärt fel i samband med Gustav vasa och Protestantismens införande så att svensken blev kollektivlobotomerad i mitten av 1500-talet? [/quote]

Jadu,nånstans där så verkar ju nåt ha hänt. Intressant i sammanhanget kan ju vara att Statsbildningen sas kom igång på allvar vid den tiden.

Kanske var nåt som föll oss Svenskar på läppen lite för mycket,det att vi fick en central makt som bestämde åt oss?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dokusåpor!

Post by gammalhardrockare »

Hm... Kanske ligger det i folksjälen? Jag menar, jag gillar att bli "styrd" på jobbet, jag vill att någon ska säga åt mig vad jag ska göra, avskyr att ta egna initiativ och jag blev jävligt sur när de tog bort de gamla hederliga stämpelklockorna. Jag vill ha tider att passa och jag kräver att alla andra också ska komma i tid!

Har svårt att tro att en fransman eller Amerikan har samma inställning till rutiner, klockor och regler.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dokusåpor!

Post by ozzman »

on 02/11/2005 at 17:17:53, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Jag är ingen vän av dagens politiker, absolut inte! Däremot så vet jag att borgarna inte är bättre. Det är som att välja mellan pest och kolera.
Jag har sagt det innan: Det har gått åt helvete för långt med allting, det är kört. Det går inte att reparera och ställa allting till rätta igen. Snöbollen har satts i rullning och har nu nått den kritiska tyngdpunkten när det inte längre går att stoppa den.

Svenskarna har haft det för bra under för lång tid, man tar välståndet för givet. Lägg därtill globaliseringen och EU.
För det är ju som så att det trots allt är plånboken som styr, vi lever i en global marknadsekonomi och det är klart som fan att man hellre lägger produktion och liknande i låglöneländer, varför inte? Om jag hade varit företagare hade jag agerat likadant.
Den arbetslöshet vi ser idag är bara början, snart så kommer det inte att finnas höginkomsttagare, låginkomsttagare, tjänstemän, vanliga arbetare m.m. Det kommer istället att vara två klasser; De som har arbete och de som får leva på matkuponger. Det kommer att bli hungerkravaller inom en snar framtid, kriminella gäng kommer att ta över i stora delar av landet, allt kommer att förfalla och de få som kan försörja sig flyttar utomlands. Det har redan börjat, det har aldrig tidigare funnits så många politiker med dubbla medborgarskap. De roffar åt sig utan att skämmas. Råttorna lämnar det sjunkande skeppet.

Det finns fler tecken på västvärldens Apokalyps. Guldhandeln har för första gången på många år ökat. Guld är värdebeständigt och har alltid fungerat som betalningsmedel överallt. Man kan köpa sig "ut ur landet" helt enkelt.
Fler exempel: Vanliga arbetare och låginkomsttagare har börjat sympatisera med Moderaterna, de tänker inte på att de själva kan och kommer att bli arbetslösa. Därför så hänger de gärna på i drevet: "Alla som är arbetslösa är lata och de ska svälta! Vi vägrar att försörja dem!"
Alla politiker jublar, från höger till vänster! Nu kan de om några år skära ned och slopa div trygghetssystem utan några protester.

[/quote]

Om borgarna är bättre eller inte är ju en fråga som det inte finns något riktigt säkert svar på efterom dom aldrig har fått chansen att regera mer än under några väldigt korta perioder i alla fall om man ser till efterkrigstiden(jag tror inte att dom är bättre).

Men annars tror jag du har en hel del poänger, jag har själv funderat på det här med civilisationers uppgång och fall (romarriket, mayakulturen osv.).
Och framför allt vad som får civilisationer att gå under och om människor som lever vid tiden för undergången märker att det håller på att gå åt helvete eller om det bara är något som syns i historiens backspegel.

Jag är själv nästan böjd att tro att den västerländska civilisationen är på väg att gå under, men vad som kommer att ta över efter den det har jag ingen aning om.
Last edited by ozzman on 11 Feb 2005, 17:32, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Dokusåpor!

Post by rex »

on 02/11/2005 at 17:28:47, GammalHardrockare wrote:Hm... Kanske ligger det i folksjälen? Jag menar, jag gillar att bli "styrd" på jobbet, jag vill att någon ska säga åt mig vad jag ska göra, avskyr att ta egna initiativ och jag blev jävligt sur när de tog bort de gamla hederliga stämpelklockorna. Jag vill ha tider att passa och jag kräver att alla andra också ska komma i tid!

Har svårt att tro att en fransman eller Amerikan har samma inställning till rutiner, klockor och regler. [/quote]

Precis vad jag menar,kunde inte sagt det bättre själv,sådär är det nog.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dokusåpor!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
om människor som lever vid tiden för undergången märker att det håller på att gå åt helvete eller om det bara är något som syns i historiens backspegel.
Förr så märktes det nog inte men idag så går allt mycket snabbare, även undergången skulle jag tro. Jag menar, vi märker ju av det idag! Tänk på arbetslösheten, nedragningarna och besparingarna inom allt osv.
Det värsta och farligaste är dock när folk börjar resonera som mig, när de börjar lägga undan pengar, förbereder sig osv. Då går det jävligt fort!
Detta vet naturligtvis politikerna om, det är därför de ältar sitt mantra om att det går bra för Sverige, det kommer att bli bättre osv. Det där är skitsnack och det vet de om, de köper sig bara lite mer tid.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Dokusåpor!

Post by Långis »

on 02/11/2005 at 17:30:36, ozzman wrote:Om borgarna är bättre eller inte är ju en fråga som det inte finns något riktigt säkert svar på efterom dom aldrig har fått chansen att regera mer än under några väldigt korta perioder i alla fall om man ser till efterkrigstiden(jag tror inte att dom är bättre).

Men annars tror jag du har en hel del poänger, jag har själv funderat på det här med civilisationers uppgång och fall (romarriket, mayakulturen osv.).
Och framför allt vad som får civilisationer att gå under och om människor som lever vid tiden för undergången märker att det håller på att gå åt helvete eller om det bara är något som syns i historiens backspegel.

Jag är själv nästan böjd att tro att den västerländska civilisationen är på väg att gå under, men vad som kommer att ta över efter den det har jag ingen aning om. [/quote]

Det är ju på god väg att detta blir verklighet. Det vi kallar "u-länder" idag kan mycket väl hamna i en omvänd situation ekonomiskt. Det finns till och med forskare som hävdar att den rikedom vi har i väst är dömd att en dag förintas. Vi expanderar ihjäl oss. Och allt e borgarnas fel...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dokusåpor!

Post by ozzman »

on 02/11/2005 at 17:25:27, rex wrote:Kanske var nåt som föll oss Svenskar på läppen lite för mycket,det att vi fick en central makt som bestämde åt oss? [/quote]

Bingo!
Efter vad jag läst så möjliggjordes ju Sveriges stormaktsvälde just pga. att vi hade en så otroligt mycket mer avancerad statsapparat än alla andra länder så att vi kunde vaska fram pengar och soldater med en dittills osedd effektivitet.
Så det har väl helt enkelt blivit en vana att vara kontrollerad, räknad, åthutad och beskattad.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Dokusåpor!

Post by rex »

on 02/11/2005 at 17:37:29, ozzman wrote:Bingo!
Efter vad jag läst så möjliggjordes ju Sveriges stormaktsvälde just pga. att vi hade en så otroligt mycket mer avancerad statsapparat än alla andra länder så att vi kunde vaska fram pengar och soldater med en dittills osedd effektivitet.
Så det har väl helt enkelt blivit en vana att vara kontrollerad, räknad, åthutad och beskattad. [/quote]

Ja,jag tror det ligger till ungefär så. Vårt Svenska lynne har gjort oss till utmärkta samhällsbyggare men när nåt,vad det nu kan vara går för långt så står vi försvarslösa.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dokusåpor!

Post by gammalhardrockare »

Men det som skrämmer mig är inte den kommande svälten utan våldet som kommer att bli följden. För det är ju som så att tar man ifrån oss maten så sätter vi oss inte ned och svälter ihjäl. Hunger kan göra den frommaste människa till mördare och dessvärre så är det töntar som mig och Rex som stryker med först.

Ingen som såg reportaget från Tyskland på TV:n förra veckan?
De har ju slopat a-kassan där och nu har det börjat så smått. Kriminaliteten hade stigit med flera procent redan efter någon månad, uteliggarna hade redan fördubblats (!) och i Hamburgs villaområde så hade det bildats beväpnade medborgargarden. Polisen hade fullt upp.
Notera att det hade hänt redan efter första månaden!

Men jag är fullt medveten om att det inte finns några pengar och värre lär det bli allteftersom uppsägningarna ökar. Vad ska man göra? Finns det inga stålar så finns det inga.
Jag ser det som sagt som ett olösligt problem.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Dokusåpor!

Post by rex »

För en gångs skull spårde en tråd ur till nåt uppbyggligt och fint! En diskussion om Svensk historia Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dokusåpor!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Om inte annat så kan den vara lite lärorik och öppna ögonen på en och annan.
Om jag hade varit ung idag så hade jag *fanfarer och trumvirvlar* faktiskt satsat stenhårt på utbildning! (Det trodde jag aldrig att jag skulle skriva någon gång)

Inte för att det vore kul och intressant utan i rent överlevnadssyfte.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Dokusåpor!

Post by Långis »

Jag är ung idag och "satsar stenhårt på utbildning", men risken är stor att det enda jag får i slutändan är ett riktigt fett studielån...
Jag ska inte va pessimistisk, det sprider bara dåiga vibbar, men ibland är det oundvikligt...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dokusåpor!

Post by ozzman »

on 02/11/2005 at 17:50:08, GammalHardrockare wrote:Men det som skrämmer mig är inte den kommande svälten utan våldet som kommer att bli följden. För det är ju som så att tar man ifrån oss maten så sätter vi oss inte ned och svälter ihjäl. Hunger kan göra den frommaste människa till mördare och dessvärre så är det töntar som mig och Rex som stryker med först.

Ingen som såg reportaget från Tyskland på TV:n förra veckan?
De har ju slopat a-kassan där och nu har det börjat så smått. Kriminaliteten hade stigit med flera procent redan efter någon månad, uteliggarna hade redan fördubblats (!) och i Hamburgs villaområde så hade det bildats beväpnade medborgargarden. Polisen hade fullt upp.
Notera att det hade hänt redan efter första månaden!

Men jag är fullt medveten om att det inte finns några pengar och värre lär det bli allteftersom uppsägningarna ökar. Vad ska man göra? Finns det inga stålar så finns det inga.
Jag ser det som sagt som ett olösligt problem. [/quote]

Vi måste komma bort från industrin som ryggrad i ekonomin eftersom den kräver mindre och mindre arbetskraft.
Enda chansen att minska arbetslösheten idag är ironiskt nog genom att göra som i USA.
En del av befolkningen har mycket pengar och kan med dessa pengar sätta den andra delen i arbete genom jobb i tjänstesektorn (restauranger, städfirmor, hantverkare mm mm) samtidigt som man sänker skatterna så att det går att leva på en lägre lön. Naturligtvis kommer man genom det här att tappa den sociala tryggheten för låginkomsttagarna som A-kassa, sjukvård osv.

Det är fan ingen munter bild att måla upp Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Dokusåpor!

Post by ozzman »

on 02/11/2005 at 18:01:31, Spekpanna wrote:Jag är ung idag och "satsar stenhårt på utbildning", men risken är stor att det enda jag får i slutändan är ett riktigt fett studielån...
Jag ska inte va pessimistisk, det sprider bara dåiga vibbar, men ibland är det oundvikligt... [/quote]

Ett tips är att läsa till jurist.
Bra betalt och säker arbetsmarknad.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Dokusåpor!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, jag satt faktiskt och knåpade ihop ett inlägg om precis det du beskrev men du hann före!
Jag tror också att en rejäl lönesänkning och liknande för "vanliga löntagare" kommer att krävas med tillhörande sänkt levnadsstandard.
Post Reply