Skriftliga omdömen

Politiska diskussioner
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skriftliga omdömen

Post by E-M »

Nu ska det ju tydligen bli "lag" på skriftliga omdömen från årkurs 1. Vad tycker ni om detta?

Jag ser egentligen inga fel i det. Själv tycker jag att det bara är positivt.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by Långis »

Jag har sett vad betyg kan göra med mäniskor. Det finns inget positivt i förslaget och kommer endast att resultera att tävlandet och jag-är-bättre-än-du-mentaliteten sjunker ännu längre ned i åldrarna.

Går man i första klass ska man inte behöva utså att bli betygsatt. Det är fortfarande väldigt små barn vi pratar om. Jag kan heller inte se att det finns nåt att tjäna på omömen så långt ned. Vad är målet?
Last edited by Långis on 16 Jan 2008, 08:51, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Skriftliga omdömen

Post by wiking »

Barn måste få vara barn, det blir mer krav och stress för barnen längre och längre ner i åldrarna.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skriftliga omdömen

Post by E-M »

Detta är ju inte betyg utan ska mera vara för att uppmärksamma föräldrar bättre om hur det går för deras barn. Tror inte ens att betygsskalan används. Tror inte betyg delar upp elever heller. Kan inte se det på varken högstadie eller gymnasium.

Jag tror själv inte att jag skulle ha haft något emot att ha betyg när jag var mindre.

Kanske är jobbigare för sådana som har det svårt i skolan men då uppmärksamms det ju på ett annat sätt med.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by Långis »

Jag vet inte riktigt hur det går till numera, men när jag gick i lågstadiet så hade mina föräldrar god koll på hur (dåligt) det gick för mig i skolan genom föräldramöten några gånger per år.

Skriftliga omdömen vid så låga klasser blir lite för resultatinriktade tror jag.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by ozzman »

Skriftliga omdömen är jättebra om det görs på rätt sätt.
Barn älskar att tävla och bli bekräftade så om omdömena görs så att det blir både ett inslag av lek och tävlan så är det bara av godo.

För övrigt är det bra att barn får vänja sej med att bli betygsatta, det kommer de ju att bli genom hela arbetslivet så att börja tidigt är bara bra.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Skriftliga omdömen

Post by wiking »

Gör som i Japan så får vi smarta barn. Dom får ingen barndom men va fan.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skriftliga omdömen

Post by gammalhardrockare »

Trams! Mina åsikter är vad den gamla hederliga sorten.
Det är helt enkelt för mycket dalt, därför ser det ut som det gör. Vi håller på att fostra ett gäng överbeskyddade pellejönsar där de på fullaste allvar tror att krav är synonymt med fascism.

Nej, jag anser att man ska börja med riktiga betyg istället där man - förutom siffersystem - inför ett straff- och belöningssystem.
Gör man dåligt ifrån sig blir det helt sonika stryk. Gör man bra ifrån sig blir man belönad på något vis, slipper läxor eller får gå hem tidigare.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Skriftliga omdömen

Post by lumberjack »

Idag lyckas elever tråckla sig igenom hela grundskolan utan att kunna läsa och skriva, och ingenstans går det att finna vart felen begås. Men tvingas skolfröknarna att ta sitt ansvar och skriftligen dokumentera hur deras elever lyckas kommer det bli jävligt svårt att låta ungarna fuska sig igenom. Hur ska de exempelvis kunna förklara hur en unge kan dyka upp på högstadiet utan kunna skriva en hel mening om det gett honom godkänt i svenska?

Idag får inte eleverna betyg förrän i årskurs 8, senast i den upplysta världen. Vi har också i det närmaste plockat bort nationella prov (det som kallades diagnostiska när jag var barn) så att den lilla bedömning av eleverna som görs på riksnivå är obefintlig. Kraven skiljer alltså enormt mellan skolor. Det som ger ett G på den ena skolan ger MVG på den andra. Skolsystemet saknar alltså inte bara betyg nästan helt, de som sätts är i det närmaste godtyckliga och missvisande.

Skolan har av politikern på vänsterkanten gjorts i det närmaste kravlös, samtidigt som man mässar på om att vår framtid hänger på att vi måste ligga i absolut framkant vad det gäller kunskaper, kreativitet och uppfinningsrikedom. Begriper de inte att som man bäddar får man ligga? Skolan ska bygga på kunskap inte flum, annars får vi ett drönarsamhälle.

Jan Björklund är det enskilt bästa som hänt skolan sedan haschrökarna och maoisterna tog över de pedagogiska institutionerna på våra universitet för drygt 35 år sedan. Måtte inte borgarna tappa makten efter valet 2010!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skriftliga omdömen

Post by rex »

Självklart skall det vara betyg from lågstadiet. Det hade ju vi,så varför inte nu? Det sentida avskaffandet av betygen är inget annat än ett sätt att mörka att skolan är ett stort misslyckande.

Sedan så är det inte något "snällt" alls att senarelägga betygssättandet,den som slackat genom låg o mellanstadiet får väldigt kort tid på sig att hämta upp sina betyg i högstadiet,eller hur? Rena chocken kan det bli och hur bra är det för självkänslan?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skriftliga omdömen

Post by rex »

Dessutom så äger bara den mognare delen av forumiterna rätt att ha åsikter i frågan,vi hade betyg som barn,vi vet bäst. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by ozzman »

rex wrote:Dessutom så äger bara den mognare delen av forumiterna rätt att ha åsikter i frågan,vi hade betyg som barn,vi vet bäst. Image
Ok, då håller jag käften för jag fick inte betyg förrän i 8'an faktiskt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skriftliga omdömen

Post by rex »

Från och med tredje klass fick jag betyg och varken jag eller mina jämnåriga tog skada,tvärtom.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Skriftliga omdömen

Post by overkill »

Jag är också skeptisk till detta förslaget. Tidigast från årskurs 4, då mellanstadiet börjar hade räckt i så fall.
Hade själv inte särskilt bra betyg så om jag hade gått i skolan hade det antagligen inte hjälpt mig.
Men det är svårt att säga helt 100 för eller emot också. Ingen vet ju riktigt exakt hur det funkar förren man haft det några år, om det nu blir av.
Men om jag måste säga för eller emot, blir det emot.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Skriftliga omdömen

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Ok, då håller jag käften för jag fick inte betyg förrän i 8'an faktiskt.
Jag fick betyg från och med 7an.
Post Reply