Skriftliga omdömen

Politiska diskussioner
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skriftliga omdömen

Post by rex »

Overkill wrote:Ingen vet ju riktigt exakt hur det funkar förren man haft det några år, om det nu blir av.
.
Men hallå! Jag vet,och alla andra i min ålder och äldre,det är inget nytt påfund vettu......det är betygslösheten som är ett nytt och dumt påhitt.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skriftliga omdömen

Post by gammalhardrockare »

Rex har rätt men våra föräldrar har ännu bättre erfarenhet av detta. De var med och byggde upp detta land, en bedrift som näppeligen vi sextiotalister hade klarat av och absolut inte dagens Happy-mealgeneration.
När jag och Rex växte upp blommade flummet upp på allvar även om det inte var lika illa som idag. Men våra föräldrar, de gick i en RIKTIG skola där flit belönades och uppkäftighet, lathet och ren enfald bestraffades mycket hårt.
Bra tycker jag. Mycket bra.

Jag själv t ex hade behövt mycket bestraffning. Istället blev jag belönad genom att bli placerad i en OBS-klass när jag gick i trean, "Specialen", kallad, eller även "Tre-tvåan, Tre-Fyran" osv allt eftersom man började ett nytt läsår.
Vi behövde inte göra någonting. Vi satt mest och läste serietidningar, spelade spel och pratade skit. De som ville fick naturligtvis hjälp att studera men hur många ungar vill det?
Nej, hårda bandage är det som ska gälla enligt mig. Stryk och hårt arbete kan knäcka och anpassa vilken jävla obstinat unge som helst. Det är min fasta övertygelse.
Jävla dalt!
Last edited by gammalhardrockare on 05 Feb 2008, 09:18, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by ozzman »

on 02/05/2008 at 09:18:23, GammalHardrockare wrote: Jag själv t ex hade behövt mycket bestraffning. Istället blev jag belönad genom att bli placerad i en OBS-klass när jag gick i trean, "Specialen", kallad, eller även "Tre-tvåan, Tre-Fyran" osv allt eftersom man började ett nytt läsår.
Vi behövde inte göra någonting. Vi satt mest och läste serietidningar, spelade spel och pratade skit. De som ville fick naturligtvis hjälp att studera men hur många ungar vill det?
[/quote]

Men ändå fyllde obs-klasserna en mycket viktig funktion. De fick bort packet från de vanliga klasserna så att vanliga ungar fick arbetsro.
Idag sitter dessa framtida socialfall kvar i klassrummet och förstör för alla.
Jag tror mer på förvisning än bestraffning, bort med allt slödder från de vanliga klasserna så vanliga barn kan få lugn och ro, vad packet sedan gör är ointressant.
Man kan till och med diskutera tvångssterilisering i 9:e klass om inte läskunnighet uppnåtts. Detta skulle kunna förhindra spridandet av slödderbeteende.
Last edited by ozzman on 05 Feb 2008, 12:47, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Skriftliga omdömen

Post by wiking »

Jag tycker inte att det ska finnas betyg i grundskolan, där ungarna sorteras efter prestation. Alla ska vara godkända.

– Gudrun Schyman (v)

Gudrun lever verkligen i värkligheten.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skriftliga omdömen

Post by ozzman »

on 02/15/2008 at 21:47:26, wiking wrote:Jag tycker inte att det ska finnas betyg i grundskolan, där ungarna sorteras efter prestation. Alla ska vara godkända.

– Gudrun Schyman (v)

Gudrun lever verkligen i värkligheten.
[/quote]

Hon liksom resten av vänstern.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skriftliga omdömen

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Men ändå fyllde obs-klasserna en mycket viktig funktion. De fick bort packet från de vanliga klasserna så att vanliga ungar fick arbetsro.
Absolut! Sedan så måste jag få inflika att under de åren jag gick i sådan klass så fick JAG äntligen lugn och ro. Man fick sitta och dagdrömma, odla sina egna penseér och träffa likasinnade.
Men visst, vissa hade nog passat bättre på valfri ungdomsvårdsskola eller mentalsjukhus.
Flera av dem var även på gränsen till utvecklingsstörning. Det måste de ha varit med tanke på deras beteende.
Detta ska jag dock skriva om någon annan gång.
Post Reply