Tack för den, Reinfeldt!

Politiska diskussioner
2meterhansson
Obotlig alkoholist
Posts: 989
Joined: 18 Jun 2006, 10:43
Location: Lima

Tack för den, Reinfeldt!

Post by 2meterhansson »

Jag är varken med i fack eller a-kassa, och jag jobbar på ett företg med ca 80 anställda, så dom är för små för att flytta och för stora för att gå omkull och med ca 20 efter mig i anställningslistan och planer på att expandera så ser jag inget hot, så länge som man sköter sitt jobb och är lojal med arbetsgivaren så tänker inte jag slänga bort några pengar.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

Nu är det bara 970 dagar kvar till valet. en liten påminnelse...
Last edited by Långis on 23 Jan 2008, 19:48, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/23/2008 at 19:31:59, Långpanna wrote:Nu är det bara 970 dagar kvar till valet. en liten påminnelse... [/quote]

Gott om tid för folk att vakna upp och inse att så väldigt väldigt mycket har blivit bättre (hoppas jag innerligt i alla fall).

Nu får vi dessutom ca 800 till i månaden med den senaste skattesänkningen, det tackar man mjukast för.

Nu är det väl bara ett 15-tal %-enheter kvar så är skatten på en rimlig nivå.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

on 01/23/2008 at 21:31:24, Josey Wales wrote:Nu får vi dessutom ca 800 till i månaden med den senaste skattesänkningen, det tackar man mjukast för. [/quote]

Som finansieras med en annan skattehöjning, du borde ha lärt dig hur det där fungerar vid det här laget. Nej just det, ja, du är ju höginkomsttagare...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/24/2008 at 00:47:36, Långpanna wrote:Som finansieras med en annan skattehöjning, du borde ha lärt dig hur det där fungerar vid det här laget. Nej just det, ja, du är ju höginkomsttagare... [/quote]

Ja, det är ju ett problem att det inte finns någon vilja att sänka det totala skattetrycket på riktigt utan att det mer handlar om skattetransfereringar.

Som jag sagt, det saknas ett riktigt högerparti i Sverige.

Men så länge jag får mina pengar i handen så kan jag i alla fall i viss mån välja vad jag vill lägga de på, om de går bort i skatt så de just borta.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Tack för den, Reinfeldt!

Post by wiking »

Ser faktiskt inte efter kronor och ören när jag röstar, det finns viktigare saker.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/24/2008 at 18:49:41, wiking wrote:Ser faktiskt inte efter kronor och ören när jag röstar, det finns viktigare saker. [/quote]

Vänta tills du får barn. Då kommer du att värdesätta pengar på ett helt annat sätt.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Tack för den, Reinfeldt!

Post by wiking »

Om barnen inte har någon framtid så spelar inte pengarna någon roll. Och måste man snåla mer så får man ju spara in på grejer till sig själv, inte barnet.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Reinfeldt är en jävla sosse, hur kan han höja skatten på Snus TVÅ GÅNGER samma år? Höjd bensinskatt, höjd bilförsäkring, trafikskatt, vägavgifter, vägtullar OCH sist men inte minst - allt detta betalas med lön EFTER europas redan högsta skatteuttag!

Nej, en ny Gösta Bohman är vad som behövs i det här landet.
Last edited by hakan on 24 Jan 2008, 22:10, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/24/2008 at 21:50:00, Hakan wrote:Reinfeldt är en jävla sosse, hur kan han höja skatten på Snus TVÅ GÅNGER samma år? Höjd bensinskatt, höjd bilförsäkring, trafikskatt, vägavgifter, vägtullar OCH sist men inte minst - allt detta betalas med lön EFTER europas redan högsta skatteuttag!

Nej, en ny Gösta Bohman är vad som behövs i det här landet. [/quote]

Sanna ord.
När man dessutom tänker på vad vi får för världens högsta skatteuttag kan man ju bara gråta:
- En ruttnande skola (även om ett visst hopp kan ses det senaste året)
- En sjukvård som gör patienter sämre i stället för bättre, detta förutsatt att man kan kriga sej igenom år av vårdköer
- Ett polisväsende som verkar ha som mål att klara av 0% av anmälda brott
- Ett försvar mindre än Luxemburgs
- Vägar som faller sönder
- En äldreomsorg som får ättestupan att framstå som human
- En öppet hus flyktingpolitik som både uppmuntrar till och tvingar in folk i bidragsberoende
- mm. mm

Fast det var faktiskt en 5-hundring till i lönekuvertet den här gången. Lite mer till mej som jag kan välja hur jag vill spendera åtminstone.
Woohooooo!

Sverige behöver en John Mc Cain:

http://youdecide08.foxnews.com/john-mccain/
Last edited by ozzman on 25 Jan 2008, 08:55, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Tack för den, Reinfeldt!

Post by overkill »

Har inte lusläst hela tråden men överlag sett är jag på alliansens sida. Visst finns det brister i alliansens politik, men inte lika många som i den förra regeringens, som var ett läckande såll.
Även om den hade bra saker med så var den ändå helt katastrofal i flera avseenden, och väldigt insnöad för att öppna nya dörrar och möjligheter.
Som jag ser det så gör den nuvarande regeringen ett bra jobb överlag, där finns brister och saker jag inte gillar, det förnekar jag inte - men på det stora hela är jag för det dom gör.

Den utlovade 1000-lappen gällde väl i första hand om man räknar på normal arbetar-lön - ca 20 000/månaden (däromkring, även om en del tjänar under det också). Sen så beror det lite på hur man räknar också, om man är 2 inkomsttagare i ett hushåll blir det ju ännu mer. För egen del gick jag plus ca 400 i slutändan, och jag är sannerligen ingen höginkomsttagare. Sen är det ju så att ju mer man tjänar ju mindre blir skatten, men även detta sa dom i god tid. Dom rika tjänar mer alltså i just denna reformen, men jag ser till helheten.
En annan bra grej är att avgiften till a-kassan är den gamla, lägre avgiften om man är arbetslös. Den höjda gäller bara när man jobbar.

Sanslöst vilka korkade människor som bor i Sverige egentligen, och jag syftar på den delen som röstade blått men sen "ångrade sig". Alliansen sa i valrörelsen vad dom tänkte göra, och det är det dom gör nu - ändå så klagar folk. Finns bara en förklaring till detta som jag ser det: Efterblivna, trögfattade & avunsjuka människor som inte tänker innan dom röstar.
Större delen av dessa människorna råkade vara sossar - knappast en slump...
Men så går det när man man till stor del bygger sin politik på avunsjuka.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Sanslöst vilka korkade människor som bor i Sverige egentligen, och jag syftar på den delen som röstade blått men sen "ångrade sig". Alliansen sa i valrörelsen vad dom tänkte göra, och det är det dom gör nu - ändå så klagar folk.
Jasså? Sa de "Vi har så amatörmässig rekrytering så att vi kommer att tvingas sparka flera statsråd och ministrar pga. 4-5 olika skandaler" och "Vi har för avsikt att höja skatterna på snus, bilförsäkringar och bensin redan 2008" och "Vår försvarsminister kommer att avgå pga. regeringens bristande kompetens i försvarsfrågan.", "vår utrikesminister kommer att hamna i flera jävsituationer pga. sina aktieinnehav och lojalitet mot företag utanför Sverige" m.m., m.m.

Hade Bohman varit statsminister - vilket är en spekulativ tes - så hade det varit betydligt mer ordning och reda i leden. Jag personligen "ångrade mig" pga. Reinfeldts Sossepolitik, och många som röstar blått känner likadant. Så lär inte mig vad jag grundar min ånger på, så är du snäll.
Last edited by hakan on 26 Jan 2008, 02:53, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Tack för den, Reinfeldt!

Post by wiking »

När det gäller ministrarnas 4-5 olika skandaler så har ju faktiskt Mona gjort allihop plus några till. Och ändå får hon leda sossarna.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Tack för den, Reinfeldt!

Post by overkill »

Som wiking påpekade har ju en viss Mona Sahiln ett antal "skandaler" bakom sig också. Ska en person som knappt kan sköta sin egen ekonomi vara ansvarig för ett helt lands? knappast. Finns många fler på vänster-kanten som kvalar in där också, Gudrun Schyman m.fl. Finns flera personer som har varit misstänkta för olika slags bedrägerier, dvs missbruk av våra skattepengar och annat allt möjligt fiffel som minskar förtroendet för våra politiker.
Inget unikt för borgarna. Skandaler har funnits, och kommer att finnas i ALLA parti-färger.

Sen är ju flera av sakerna du räknar upp flugor som massmedia har förstorat upp till dinosaurie-storlek och det var ganska gott om olika sorters skandaler även under förra regeringens styre och även under tidigare regeringars styren. "Skandaler" har alltid funnits av olika slag och lär inte försvinna om nu Mona Sahlin tar över 2010 heller.
Det där med Carl Bildts innehav i olika företag, uttalade sig några oberoende experter om och enligt dem torde det inte inverka alls. Nån mer lämpad person för det jobbet finns antagligen inte i sverige med tanke på hans erfarenhet.
Detta försvarar ju inte den nuvarande regeringens "skandaler" , men det tar bort fokuset från det väsentliga i sammanhanget: vilken politik ska föras? vilket ju ändå är kärnfrågan, som jag ser det.
Last edited by overkill on 08 Feb 2008, 13:44, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Okej då säger jag till er båda: Two wrongs don't make a right.

Man kan inte "skylla" på att alla andra är inkompetenta för att sedan själv klara sig undan med halvmesyrer.

Reinfeldt för en sossepolitik, och det var därför jag "ångrade mig". Moderaterna kanske får hyfs på landet under regeringsperioden, vilket jag starkt betvivlar, och det gör säkert ni också.

Att sedan alternativen är så otroligt usla, det kan man ju bara beklaga. Eller som Eddie sa: "Sverige demoleras av politikernas prat". Men skriv inte att folk är "korkade" utan att ha hela bilden klar för dig.
Post Reply