Tack för den, Reinfeldt!

Politiska diskussioner
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tack för den, Reinfeldt!

Post by rex »

Jag har lltid hyst ett visst förakt för de som mässat: "Alla politiker är likadana,det kvittar vad man röstar på"

Men ju äldre man blir ju mer ser man att det ligger nåt i det,därmed inte sagt att det inte spelar någon roll,rösta skall man annars kan man inte debattera och klaga heller.

Men onekligen så blir man rätt blase på politik tyvärr,tänk om man visste att vallöften var äkta och att allt som din favoritpolitiker stod för blev verklighet,då skulle valet vara lika spännande som Hockey VM när det begav sig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

Jag har inte ångrat mej, med tanke på alternativen så röstade jag på helt rätt block.
Möjligen att jag skulle lagt min röst på folkpartiet istället om jag vetat att lejonpungen skulle avgå, Björklund verkar vara en rekorderlig pöjk.
Reinfeldt däremot verkar totalt sakna kuk och hade jag lagt min röst på M skulle jag vara riktigt besviken.

Men självklart skulle jag naturligtvis helst ha röstat på ett högerparti om det funnits något.
Det kusliga är att det närmaste man kommer ett högerparti i riksdagen idag är centern.

"Two wrongs don't make a right" är relevant både när det gäller den nuvarande och den förra regeringen. Men å andra sidan kan man också använda sej av uttrycket "I choose the lesser of two evils".
Last edited by ozzman on 26 Jan 2008, 21:33, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Tack för den, Reinfeldt!

Post by overkill »

Kan i och för sig hålla med om att inget alternativ är optimalt, men att styra ett land på ett bra sätt är inte lätt heller. Finns inget självklart givet facit.
Men av dom alternativen som finns så röstade jag på alliansen, det finns brister som sagt, men hellre det än 4 år till med förra regeringen. Dessutom måste man ibland satsa och chansa lite för att vinna nått annat, och framför allt inte bara snöa in på enstaka saker, utan se helheten.

Alla sossar (både politiker och anhängare) man träffar idag verkar fortfarande lika korkade idag som i valet 2006. Klagar på alliansens politik - en politik dom själva röstade för (en del av dem) - men gör inte ett smack själva för att skapa en egen politik och komma med egna ideer, utan klagar bara på andra. Såfort nånting är dåligt är allt Fredrik Reinfeldts fel - i många fall utan att ens veta fakta. En del saker är faktiskt oförändrade sen dem fick makten (jo, det ÄR sant) och kan därmed inte härledas till den nya regeringen. Sen så glömmer ju många att Reinfeldt bestämmer ju inte allt själv - alliansen består av 4 partier, och dom är för övrigt inte helt eniga om allt heller, men tillräckligt mycket för att vinna valet 2006. Om man då som vänster-anhängare röstade på alliansen bara för att man var "trött på Göran Persson" som vissa utryckte det, då är man rent efterbliven som jag ser det. Avunsjuka idioter som aldrig gjort annat än klagat och skyllt ifrån sig, och som gör så än idag. och som svalde alliansens politik med hull & hår för att dagen efter valdagen komma på "ojdå, är det SÅ det kommer bli nu..."
Jag försvarar ingalunda några skandaler, oavsett vilka politiker det än hade rört sig om (avhopp etc), men det är varje fall inget unikt eller nytt.
Men vill också lyfta fram medias roll i det hela, inte minst alla jävla kvällstidningar, som i mitt tycke ofta snedvrider och förstorar upp saker, och som gör vad som helst bara dom kan sälja lösnummer. Som t.ex när Reinfeldts sekreterare ertappades full på krogen ihop med en journalist - det var knappat en slump att en fotograf "råkade" befinna sig PRECIS just där, vid den tidpunkten...
Det försvarar inte sekreterarens agerande, men säger en del om hur dom är funtade.
Last edited by overkill on 27 Jan 2008, 19:25, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Tack för den, Reinfeldt!

Post by wiking »

Folk fattar inte att det måste in något helt nytt. Om man röstar på S, M, V, C, MP, FP, eller KD så blir det ALDRIG bra. SD blir mer och mer likt dom redan nämnda, tyvärr.

EDIT: Mitt inlägg nr 1000 föresten!!
Trodde aldrig jag skulle skriva så många i ett forum Image
Bevisar bara Meduzalands storhet Image


Last edited by wiking on 27 Jan 2008, 19:55, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Precis, ett riktigt Nazistparti är vad vi behöver! Image

Wiking, grattis till ett kilo inlägg! Image
Last edited by hakan on 27 Jan 2008, 19:57, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/20/2008 at 08:35:42, Långpanna wrote:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3135805.ab
Image [/quote]

Ja, vilket svin Reinfeldt är som höjt världsmarknadspriset på olja och el alldeles själv, inte nog med det han har också sett till att mattransporterna blivit dyrare genom de höga oljepriserna, fy faaaaan för honom.

Ironiskt? Absolut!
Det här är ett strålande exempel på riktigt usel och pinsam "jornalistik" synnerhet som familjen i AB's exempel hade haft 500 mindre ändå med en fortsatt sosseskattepolitik.
Ingen av de uppräknade minusposterna som nämns i "artikeln" är sådant som regeringen kunnat påverka i någon stor utsträckning. Däremot har regeringen bidragit till alla plusposter genom sin politik vilket AB pietetsfullt glömmer att nämna.
Jag är ingen vän av Reinfeldtsmesen men nån jävla ordning får det väl vara tom. på AB's slaskjournalistik.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Det här är ett strålande exempel på riktigt usel och pinsam "jornalistik" synnerhet som familjen i AB's exempel hade haft 500 mindre ändå med en fortsatt sosseskattepolitik.
Ingen av de uppräknade minusposterna som nämns i "artikeln" är sådant som regeringen kunnat påverka i någon stor utsträckning. Däremot har regeringen bidragit till alla plusposter genom sin politik vilket AB pietetsfullt glömmer att nämna.
Jag är ingen vän av Reinfeldtsmesen men nån jävla ordning får det väl vara tom. på AB's slaskjournalistik.
Ja, dumma dumma Aftonbladet som skriver så elaka saker om moderaterna.
Vad förväntar du dig från kvällspressen, en komplett morfologisk analys?
Last edited by hakan on 20 Aug 2008, 17:24, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/20/2008 at 17:21:34, Hakan wrote:Ja, dumma dumma Aftonbladet som skriver så elaka saker om moderaterna.
Vad förväntar du dig från kvällspressen, en komplett morfologisk analys? [/quote]

Nej, men jag förväntar mej att de lever upp till någon form av journalistiska ideal.
Den där artikeln är ungefär på samma nivå som att skriva att det är Mona Sahlins fel att Ryssland invaderat Georgien
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

Ni väljer att tolka artikeln felaktigt.
Alla som arbetar utlovades mer pengar i plånboken. Inför den utlovade skattesänkningen borde regeringen ha kalkylerat med höjda räntor, bensin osv, men gjorde det inte och resultatet blev i slutändan blev minus.
Ingenstans påstås att oljepriset är alliansens fel, utan endast att vi i slutändan fick mindre i plånboken. I och med att höjningen försvann är löftet är brutet.
Vi fick inte mer att leva av, som de utlovade.
Last edited by Långis on 20 Aug 2008, 20:51, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Ni väljer att tolka artikeln felaktigt.
Alla som arbetar utlovades mer pengar i plånboken. Inför den utlovade skattesänkningen borde regeringen ha kalkylerat med höjda räntor, bensin osv, men gjorde det inte och resultatet blev i slutändan blev minus.
Vadå ni? Jag har inte tolkat den alls! Jag hävdar bara att man inte borde bli förvånad över Aftonbladets journalistiska nollambitioner. Så har det varit i alla tider.

Josey menar förmodligen att AB väljer att INTE skriva att t.ex. världsmarknadspriserna har gått upp, och andra force-majeur som givetvis Reinfeldt inte har något med att göra. Och det stämmer väl till viss del, de kunde ha skrivit en rad om detta.

Däremot är det skönt att läsa artikeln, det är en början till en smutskampanj mot Moderaternas inkompetenta ledarskap, härligt! Snart är det val. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/20/2008 at 20:50:19, Långpanna wrote:
Alla som arbetar utlovades mer pengar i plånboken. Inför den utlovade skattesänkningen borde regeringen ha kalkylerat med höjda räntor, bensin osv, [/quote]

Nu skojar du väl?
Hur skall regeringen kunna kalkylera med oljepriser på 140 dollar per fat och att riksbanken skall höja räntorna?
Fakta är att du fått mer i plånboken efter skatt, det var också vad alliansen lovade och inget annat. Hur du sedan spenderar dessa pengar kan inte regeringen göra något åt.

Edit:
Hakan:
Något säjer mej att valkampanjen 2010 kan bli den smutsigaste någonsin och att AB kommer att slå alla gällande rekord i att ljuga, smutskasta och komma med falska anklagelser mot den sittande regeringen
Last edited by ozzman on 20 Aug 2008, 21:39, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

on 08/20/2008 at 21:36:54, Josey Wales wrote:Nu skojar du väl?
Hur skall regeringen kunna kalkylera med oljepriser på 140 dollar per fat och att riksbanken skall höja räntorna?
Fakta är att du fått mer i plånboken efter skatt, det var också vad alliansen lovade och inget annat. Hur du sedan spenderar dessa pengar kan inte regeringen göra något åt. [/quote]

Kanske inte denna dramatiska ökning, men att oljepriset stiger i en ständigt ökande takt är ingen överraskning och att högkonjukturen skulle följas av en lågkonjunktur är en självklarhet. Är du överraskad av oljepriset?

Du ser det från ett väldigt snävt håll. Jag ska inte behöva ändra mina levnadsvanor - de lovade mig mer pengar, men jag fick det inte. Jag har det lika fattigt som innan och tjänade inget mer på denna regering. Det bidde inte ens en tummetott.
Visst, jag kan skära ned på bil, mat och andra lösa kostnader, men då är det helt och hållet min egen förtjänst och inget jag kan tacka regeringen för.
Last edited by Långis on 20 Aug 2008, 21:54, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Hakan:
Något säjer mej att valkampanjen 2010 kan bli den smutsigaste någonsin och att AB kommer att slå alla gällande rekord i att ljuga, smutskasta och komma med falska anklagelser mot den sittande regeringen
Ja, och det är ju skönt, att det blir lite känsloladdat. Precis som en valkampanj ska vara. Märks det inga känslor så kan det tyda på ett utbrett politikerförakt.

Jag gillar vare sig Mona Sarin eller Fredrik Reinfett men det ska bli skönt att än en gång bli av med ett gäng hycklare. Nån gång kanske politikerna lär sig. Image
Post Reply