Tack för den, Reinfeldt!

Politiska diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tack för den, Reinfeldt!

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:

Nu ber jag faktiskt om ursäkt, du har rätt. Jag fick en skattesänkning med 600 kr. Skulle i normala fall fått ut 11 300 efter min senaste löneförhöjning men fick ut 11 900 kr.
Jag gör alltså en ynklig vinst på 300 spänn. Lägg till den ökade otryggheten, dyrare bilförsäkring m.m. och jag gör knappast någon vinst att tala om i vilket fall.

Jag undrar fortfarande var tusenlappen är och på vilket sätt vi låginkomsttagare gynnas av deras politik?
Och när kommer jobben? En halv miljon arbetslösa, när kommer jobben?
Var är den utlovade tusenlappen? VAR? VAR? VAR?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tack för den, Reinfeldt!

Post by rex »

ozzman wrote:Med en höjning av bensinskatten med 9 öre per liter så måste du köra 1000 mil i månaden för att det skall motsvara en hundring, kör du verkligen så mycket?
Nej, det är försäkringen på bilen som jag räknade med där, ett resultat av borgerlig politik.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Tack för den, Reinfeldt!

Post by E-M »

Ni som gnäller på borgarna: Hade det varit så mycket bättre om Vänstern vunnit valet? Då hade det fortsatt i samma veva som tidigare – inget skulle ens ha försökts göras för att rätta till problemen. Möjligtvis lite höjd skatt som vanligt.

Borgarna gör i alla fall ett försök, om det bara gynnar de rika återsår att se. Tycker att det är för tidigt att säga något ännu, särskilt angående jobben.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Tack för den, Reinfeldt!

Post by rex »

on 01/27/2007 at 21:33:12, E-M wrote:Ni som gnäller på borgarna: Hade det varit så mycket bättre om Vänstern vunnit valet? Då hade det fortsatt i samma veva som tidigare – inget skulle ens ha försökts göras för att rätta till problemen. Möjligtvis lite höjd skatt som vanligt.

Borgarna gör i alla fall ett försök, om det bara gynnar de rika återsår att se. Tycker att det är för tidigt att säga något ännu, särskilt angående jobben. [/quote]

Ett ovanligt sunt och objektivt inlägg för att vara Meduzaland.....
rockabillyhoodlums
Periodare
Posts: 289
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tack för den, Reinfeldt!

Post by rockabillyhoodlums »

Man kan även tänka så här:

Bryr ni er om xxx sitter å har ont i foten?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Tack för den, Reinfeldt!

Post by gammalhardrockare »

Jag anser att ett idiotparti knappast motiverar ett nytt idiotparti.
Jag kommer inte att rösta på vare sig Jättebebisen eller Muslim-Mona.

Förhoppningsvis kommer det in ett nytt parti i riksdagen nästa val.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Tack för den, Reinfeldt!

Post by E-M »

Jovisst ett helt, nytt och fräscht parti är ju alltid intressant. Och då tänker jag inte på idioter som Linda Rosing.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/27/2007 at 18:19:08, Långpanna wrote:Nej, det är försäkringen på bilen som jag räknade med där, ett resultat av borgerlig politik. [/quote]

Ja det blir ju en höjning förstås. Jag tycker ju iofs att det är bra att bilägarna själva får stå för kostnader som bilar skapar i stället för att det görs via skattesedeln (jo vi har bil själva så försäkringen höjs även för oss).

Slutsumman blir iaf plus för både dej och mej, även medräknat alla saker som blir dyrare men som i motsats till skatter inte är obligtoriska utan helt valfria.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Tack för den, Reinfeldt!

Post by lumberjack »

Egentligen är diskussionerna runt skattesänkningen contra A-kasseavgiften ganska konstig. En höjning av A-kasseavgiften med si sådär 250 spänn utmålas som en katastrof och något som fullständigt kommer att krossa såväl fackföreningsverksamheten i Sverige som samtliga förvärvsarbetares privatekonomi. Samtidigt anses en skattesänkning med 700 spänn eller mer vara något av en microskopisk förbättring, ja för att inte säga en försämring, av svenskens privata ekonomi. Högst märkligt om ni frågar mig.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/29/2007 at 19:51:39, martinsson wrote:Ja själv fick jag c:a 500 kr mer i plånboken och kommer att få så resten av året.

Men det är klart, är man så jävla dumma som ni så man är med i a-kassan / facket och dessutom har en bil som stånkar ut en massa miljöfarliga avgaser så får man skylla sig själv.

MINA 500 kr är och förblir en vinst då jag INTE är / har det.

Så ett gott råd är: Sälj biljäveln och gå ur Sosse-kassan och Sosse-facket så får ni också mera slantar över.

Image Image Image Image Image Image Image Image Image [/quote]

Precis min poäng. I stället för tvingande skatter så har man nu möjligheten att inte betala de höjda avgifterna.
Personligen har jag bil, är med i facket och a-kassan men det är ett eget val som jag betalar för med skattesänkningen.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

Visst kan man vä'lja att stå utanför a-kassan, men då får man också ta smällen om man blir arbetslös... den risken vill inte jag ta.
Men det är sant, det är ju mitt eget val...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 01/30/2007 at 19:52:15, Långpanna wrote:Visst kan man vä'lja att stå utanför a-kassan, men då får man också ta smällen om man blir arbetslös... den risken vill inte jag ta.
Men det är sant, det är ju mitt eget val... [/quote]

Ja ett tag till, tydligen skall a-kassan bli obligatorisk.
Skön signatur förresten
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Eddie »

Säg inte det
http://www.e24.se/dynamiskt/nyheter/did_14540852.asp

Vad tror ni känns tryggast, att jobba på ett stort företag eller ett mindre?
Även om ett stort företag som astra går bättre än prognoserna så avskedar de folk (eller har jag läst fel, tycker att det låter fel att avskeda nu)
Jämfört med t.ex där farsan jobbar, ett företag som omsätter någon miljon per år och går några hundra tusen plus per år.

Ett litet företag som går plus vill ju förmodligen expandera. Och ett stort företag som astra zenica kanske vill optimera sin vinst.

Ett stort företag som går plus eller ett litet företag som går plus, vad är säkrast för att få behålla sitt jobb, eftersom jag fortfarande pluggar har jag ingen vidare jobberfarenhet så jag vet inte. Vad säger ni som jobbat ett par år?

Mekonomens centrallager ligger i strängnäs där jag kommer från och bor på sommaren. Så där brukar jag sommarjobba. De har de senaste åren gått mycket plus och trenden håller i sig så de bygger ut och expanderar, kommer de tillslut ha mättat marknaden och kommer att avskeda folk också eller är det en helt annan marknad? Astra tillverkar ju sina mediciner själva emedans mekonomen köper in allt från underleverantörer så att de har inte lika många anställda, så självklart har de en helt annan situation. Istället för att ha mycket folk anställda i produktion som astra och ingen till försäljning så har mekonomen ca 100-150 anställda på lagret och resten i butiker.

Så den stora skillnaden borde väl bli att mekonomen kanske drar ner på någon anställd här och var i butikerna om det blir mycket mindre arbetsbelastning och folk på lagret när de inte längre behövs. Medans astra får dra ner på produktionspersonalen när deras försäljning går ner.

Då till den stora frågan, varför ska astra sparka folk när de går plus?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

on 02/03/2007 at 23:52:52, martinsson wrote:Haha. Är du ingen gambler, Långpanna?

Varför ska man bli arbetslös för? Så länge man sköter sitt jobb så har man inget att frukta.
[/quote]

Nja, det är nog mer än det som avgör om man får behålla jobbet eller inte.
Jag kan ta min mor som exempel. Hon jobbade en gång i tiden som labbtekniker. Ett lovande och välbetalt jobb. Men så blev hon allergisk mot kemikalierna och var tvungen att mot sin vilja säga upp sig.
Företag kan läggas ned. Man kan bli sjuk eller överflödig.

Edit: Ser att Eddie redan sagt samma sak, men det gör det väl om möjligt ännu tydligare att man aldrig kan vara helt säker. Alla möjligheter måste tas med i beräkningarna.
Last edited by Långis on 04 Feb 2007, 15:02, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Tack för den, Reinfeldt!

Post by lumberjack »

on 02/04/2007 at 02:46:34, Eddie wrote:Då till den stora frågan, varför ska astra sparka folk när de går plus? [/quote]
För atrt inte hamna i samma situation som Ericson för några år sedan, nämligen att man gick från miljardvinster till brakförluster på ett år. Det gäller att mota Olle vid grinden. Det här är något som faktiskt facken ocg sossarna har förståelse för, och det ska dom ha en eloge för. Sparka folk är inget en företagare gör med glädje, då det ofta innebär att man problem inom företaget. Nu kan det förvisso handla rationaliseringar och förbättringar i produktionsleden också, men det är bättre att dra in på personalstyrkan och stärka företaget och jobben för de kvarvarande.
Post Reply