Tack för den, Reinfeldt!

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

Jag är som sagt inte heller någon stor beundrare av vår ärkemes till statsminister och den vänsterallians han "leder" men det kusliga är att alla andra alternativ är sämre.
Mona Sahlin som statsminister i en regering tillsammans med en hoper miljöpartister måste vara så nära man kan komma en vision av helvetet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/20/2008 at 21:50:15, Långpanna wrote:Du ser det från ett väldigt snävt håll. Jag ska inte behöva ändra mina levnadsvanor - de lovade mig mer pengar, men jag fick det inte. [/quote]

Konstigt, jag har då fått mer pengar.

Om regeringen sänker din skatt med 500 och det i dina levandsvanor ingår att äta omelett gjord på kondorägg en gång i månaden för 500 kr styck och priset på den omeletten går upp till 1000 kr pga att kondorfarmare i andra världdelar inte säljer så mycket ägg längre är det då regeringens fel att dina levnadskostnader gått upp?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Konstigt, jag har då fått mer pengar.
Det är inte alls konstigt. Skattelättnaderna är utformade för höginkomsttagare som bor i Stockholm, där man är mer benägen att äta kondorägg och röka handrullad Churchill. Image

Det som däremot är konstigt, är att moderaterna som ju påstår sig vara FÖR sänkta skatter, istället väljer att under sin första mandatperiod höja fordonsrelaterade skatter. Vem drabbas av det? Stockholmare med SL och tunnelbana, eller glesbygdsbefolkningen som har 10 mil till affären?
Last edited by hakan on 20 Aug 2008, 22:48, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by Långis »

on 08/20/2008 at 22:36:18, Josey Wales wrote:Konstigt, jag har då fått mer pengar.

Om regeringen sänker din skatt med 500 och det i dina levandsvanor ingår att äta omelett gjord på kondorägg en gång i månaden för 500 kr styck och priset på den omeletten går upp till 1000 kr pga att kondorfarmare i andra världdelar inte säljer så mycket ägg längre är det då regeringens fel att dina levnadskostnader gått upp? [/quote]

Nja, mina levnadsvanor är för allt annat än luxuösa och jag har fått skära ned på mycket då mina totala omkostnader har ökat och gett mig mindre pengar över i slutet på månaden - tvärtemot mot vad de lovat.
Jag menar att de måste följa i samma vågor som ekonomin, annars fortsätter min kopp att vara lika halvfull som innan.

on 08/20/2008 at 22:46:33, Hakan wrote:Vem drabbas av det? Stockholmare med SL och tunnelbana, eller glesbygdsbefolkningen som har 10 mil till affären? [/quote]

Jag vet, jag vet Image
Last edited by Långis on 21 Aug 2008, 00:12, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/20/2008 at 22:46:33, Hakan wrote: Det som däremot är konstigt, är att moderaterna som ju påstår sig vara FÖR sänkta skatter, istället väljer att under sin första mandatperiod höja fordonsrelaterade skatter. Vem drabbas av det? Stockholmare med SL och tunnelbana, eller glesbygdsbefolkningen som har 10 mil till affären? [/quote]

Då kan ju glesbygdsborna ta lite av pengarna de får från den extremt väl tilltagna skatteutjämningen.
Det borde räcka med råge för att täcka upp de yttepyttiga skattehöjningarna.

Vem vet, det kanske är bättre att använda pengarna till att göra bilkörning billigt i glesbygden än att som nu smälla alltihop på vansinniga skrytprojekt som ostens hus eller andra konstiga muséer utan något som helst allmänintresse och svindyra s.k. evenemangsarenor som står tomma 90% av året.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

on 08/21/2008 at 10:26:55, Josey Wales wrote:Då kan ju glesbygdsborna ta lite av pengarna de får från den extremt väl tilltagna skatteutjämningen.
Det borde räcka med råge för att täcka upp de yttepyttiga skattehöjningarna.

Vem vet, det kanske är bättre att använda pengarna till att göra bilkörning billigt i glesbygden än att som nu smälla alltihop på vansinniga skrytprojekt som ostens hus eller andra konstiga muséer utan något som helst allmänintresse och svindyra s.k. evenemangsarenor som står tomma 90% av året. [/quote]

Den kommunala skatteutjämningen är precis som den heter - kommunal. En genomsnittlig glesbygdsbo har ingen nytta av att kommunen får skattelättnader när en limpa bröd kostar 30 kr. Man kan lika gärna avskaffa skatteutjämningen och använda pengarna till att sänka bensinskatten. Image

Håller med dig. Muséer, teater, operor och annat krafs kan folk få hålla på med när utlandsskulden är betald och allt annat fungerar optimalt i samhället.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Tack för den, Reinfeldt!

Post by wiking »

Att Aftonbladet förvränger sanningen och till och med kommer med rena lögner är väl inget ni kom på precis i dag hoppas jag, det har dom gjort länge. Det gör övriga media också föresten.

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

on 08/20/2008 at 20:58:23, Hakan wrote:Vadå ni? Jag har inte tolkat den alls! Jag hävdar bara att man inte borde bli förvånad över Aftonbladets journalistiska nollambitioner. Så har det varit i alla tider.

[/quote]
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/21/2008 at 11:47:36, Hakan wrote:Den kommunala skatteutjämningen är precis som den heter - kommunal. En genomsnittlig glesbygdsbo har ingen nytta av att kommunen får skattelättnader när en limpa bröd kostar 30 kr. Man kan lika gärna avskaffa skatteutjämningen och använda pengarna till att sänka bensinskatten. Image
[/quote]

Mjaa, rimligen bör ju de mottagande kommunerna använda pengarna för att sänka den kommunala skatten så att det kommer medborgarna till del.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Tack för den, Reinfeldt!

Post by hakan »

Mjaa, rimligen bör ju de mottagande kommunerna använda pengarna för att sänka den kommunala skatten så att det kommer medborgarna till del.
Och du tror att det fungerar? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Tack för den, Reinfeldt!

Post by ozzman »

on 08/21/2008 at 12:52:51, Hakan wrote:Och du tror att det fungerar? Image [/quote]

Nej, nej, nej, det tror jag inte.
Så naiv får man inte vara, jag är fullt medveten om att pengarna går till lyxdagis eller till att bygga diverse vansinnigheter för att kommunlaråden skall kunna visa på att de minsann satt ett rejält avtryck i kommunen och fixat jobb åt sin svåger i byggsvängen.
Post Reply