Skattereform

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

Jag läste ett intressant förslag på hur man skulle kunna ta ut skatt på ett annat sätt än vad som görs idag.
Förslaget såg ut ungefär så här (i korthet):
Inkomst av arbete, pension, a-kassa och dylikt skulle vara helt skattefri. Däremot skulle man höja skatten på varor och tjänster så att man betalade skatten när man konsumerade sagda varor och tjänster. Detta skulle då leda till att man skulle få behålla de pengar man tjänade men att man betalar mer skatt ju mer man konsumerar, rimligen bör ju folk med högre inkomst konsumera mer så dessa får då betala mer i skatt.

Förslaget var betydligt mer omfattande men det här är kärnpunkten.
Vad tror ni, skulle det funka?
Det enda minuset jag ser är att konsumtionen minskar under en lågkonjunktur och då skulle även statens inkomster minska trots att de kanske behövs som bäst just under en lågkonjunktur.
Men i övrigt så skulle det vara fantastiskt att få hela lönen i fickan och sedan kunna välja vad jag vill lägga den på.
Automatiskt skulel det också leda till att svarta pengar skulel beskattas vilket inte sker idag.
Last edited by ozzman on 08 Feb 2008, 10:29, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Skattereform

Post by E-M »

Låter ju hyfsat bra. Fast tyvärr finns det ju nackdelar. Ska alla varor ha lika hög skatt? Är det verkligen rimligt? Kommer staten att få ihop tillräckligt med pengar? Blir det så att endast dem med mycket pengar har råd att köpa grejor?

Fast någon variant av det skulle jag nog välkommna.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Skattereform

Post by lumberjack »

Funkar bara om det införs globalt, annars skulle det inte säljas några varor i Sverige.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Funkar bara om det införs globalt, annars skulle det inte säljas några varor i Sverige.
Nej det klart, det blir ju svårt att kontrollera, i så fall får man väl införa tullar på allt som motsvarar skatten men smuggleriet skulle antagligen bli monumentalt.

Idén som sådan är dock inte så dum tycker jag
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skattereform

Post by rex »

Tanken är kanon,men argumenten emot som jag skulle komma med om jag var skattmas vore att det blir för skakigt. Inskomstskatt flyter ju bara in.

Sedan så kan man ju undra vad som händer i samhället i stort? Hela vår ekonomi bygger ju på konsumtion om man får ett skattemässigt incitament att dra ner på det vad händer då?

Last edited by rex on 09 Feb 2008, 08:37, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

rex wrote:Tanken är kanon,men argumenten emot som jag skulle komma med om jag var skattmas vore att det blir för skakigt. Inskomstskatt flyter ju bara in.

Sedan så kan man ju undra vad som händer i samhället i stort? Hela vår ekonomi bygger ju på konsumtion om man får ett skattemässigt incitament att dra ner på det vad händer då?
Iofs har ju inte momsen stoppat konsumptionen fram till nu men ytterligare pålagor kanske blir strået som knäcker kamelens rygg, det blir väl en nedgång åtminstone ett tag.
I Sverige vet man ju inte heller vad folk kan få för sej, när folk får skattesänkningar med 1100 kr och höjd a-kassa med 150 kr så anser ju många att de fått det sämre.
Så om svensken slapp skatt helt och hållet så skulle väl folk ansöka om personlig konkurs.

Gärna ett arbete men först en rejäl a-kassa.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skattereform

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales är förvirrad och utgår som vanligt helt efter sin egen livssituation vilket är vanligt för alla moderater.
Detta förslag skulle funka om alla, precis ALLA hade jobb och vore helt friska. Det skulle fungera i en värld helt utan arbetslöshet, sjukdomar och olyckor. Så är det dock inte vilket vi som inte röstar på Jättebebisen känner till.

Dagens system är dock inte bra det heller. Mitt idealsystem hade varit höga skatter som idag men skattemedlen skulle gå till rätt saker och inte till en massa pellejönsprojekt, tvättstugevärderi, flyktingmottagning osv.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skattereform

Post by rex »

[quote author=GammalHardrockare link=board=politik&num=1202451920&start=6#0 date=1202568815] tvättstugevärderi, quote]

Vafan är det? En metafor eller finns det såna?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Josey Wales är förvirrad och utgår som vanligt helt efter sin egen livssituation vilket är vanligt för alla moderater.
Detta förslag skulle funka om alla, precis ALLA hade jobb och vore helt friska. Det skulle fungera i en värld helt utan arbetslöshet, sjukdomar och olyckor. Så är det dock inte vilket vi som inte röstar på Jättebebisen känner till.
Nu är du riktigt ute och valsar.
Hur kan ett skattesystem där man betalar mer skatt ju mer man köper och konsumerar gynna de med mycket pengar mer än de som har det dåligt ställt?
Vilka är det som handlar mest?

Jag är för 7345:e gången inte moderat. Jag skulle aldrig rösta på ett sådant vänsterparti.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skattereform

Post by rex »

Alltså: Tanken med Skatteväxling är helt rätt,oavsett om den är Grön eller Blå. Inget är sämre än skatt på arbete!

Anledningen till att just arbete beskattas är ju att alla måste försörja sig,traditionellt då genom arbete,idag ser det kanske ngt annorlunda ut men det är iaf det som är tanken Image

Arbete ger alltså en stadig skattebas likaså fastighetsskatten,folk måste ju bo,dessutom flyttar man inte huset till grannkommunen om de lockar med lägre skatt.

Men skatt på arbete är också hämmande,helt naturligt och en skatteväxling i någon form är en mycket bra ide,skatteväxling är väl ett ord som mest förknippas med miljömuppar o dyl,men det är likväl en bra ide,frågan är bara hur?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Skattereform

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Vafan är det? En metafor eller finns det såna?
Både och. Ja, det finns tvättstugevärdar. Deras uppgift är att agera tolk i tvättstugan bland alla jävla araber, somalier och skit samt att avstyra konflikter som kan uppstå när packet av olika muslimska kulörer möts i tvättstugan.
Här i stan så finns det två områden där man kan se detta fenomen. Ofta är det någon vaktis från bostadsbolaget som får denna tjänst, alternativt en arbetslös eller långtidssjuk.
Fy fan vilket jävla straff att tvingas jobba med något sådant!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skattereform

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Rex:



Både och. Ja, det finns tvättstugevärdar. Deras uppgift är att agera tolk i tvättstugan bland alla jävla araber, somalier och skit samt att avstyra konflikter som kan uppstå när packet av olika muslimska kulörer möts i tvättstugan.
Här i stan så finns det två områden där man kan se detta fenomen. Ofta är det någon vaktis från bostadsbolaget som får denna tjänst, alternativt en arbetslös eller långtidssjuk.
Fy fan vilket jävla straff att tvingas jobba med något sådant!
Bara i Sverige,det är jag ganska säker på......... Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Både och. Ja, det finns tvättstugevärdar. Deras uppgift är att agera tolk i tvättstugan bland alla jävla araber, somalier och skit samt att avstyra konflikter som kan uppstå när packet av olika muslimska kulörer möts i tvättstugan.
Här i stan så finns det två områden där man kan se detta fenomen. Ofta är det någon vaktis från bostadsbolaget som får denna tjänst, alternativt en arbetslös eller långtidssjuk.
Fy fan vilket jävla straff att tvingas jobba med något sådant!
Det låter helt bizarrt och jag håller med Rex, det kan nog inte finnas något liknande i något annat land.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Skattereform

Post by rex »

Ja tamigfan,det finns tydligen ingen gräns alls för dumheterna......



http://www.poseidon.goteborg.se/sv/Hyre ... tt-omrade/
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Skattereform

Post by ozzman »

rex wrote:Ja tamigfan,det finns tydligen ingen gräns alls för dumheterna......



http://www.poseidon.goteborg.se/sv/Hyre ... tt-omrade/
Jag blev lite mindre förvånad när jag såg i vilken stad det var.
Antagligen består jobbet till stor del av att översätta Kal & Ada vitsar till Farsi och Somaliska
Post Reply