Vad moderaterna gått ifrån

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

Moderaterna har gått från det här:
http://sv.wikiquote.org/wiki/G%C3%B6sta_Bohman

Till det här:
http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt

Man kan bli gråtfärdig för mindre, hur kunde det gå så fel?

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad moderaterna gått ifrån

Post by rex »

Ja,vadå,det hette ju " De nya Moderaterna" Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

rex wrote:Ja,vadå,det hette ju " De nya Moderaterna" Image
Hur skulle jag kunna veta att "nya moderaterna" betydde "de lätt sminkade sossarna".

Jag brukar säja att man skall rösta på det minst onda alternativet om det inte finns något som tilltalar en, men om det inte blir ordentlig ändring så kommer jag att nöta sofflock i September 2010. Det är en sak som är jävligt säker.
Och kom inte dragande med något brunt elände styrt av folk med grava kromosomfel för på något dylikt lägger jag aldrig min röst.
Last edited by ozzman on 10 Feb 2008, 21:20, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad moderaterna gått ifrån

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Och kom inte dragande med något brunt elände styrt av folk med grava kromosomfel för på något dylikt lägger jag aldrig min röst.
Bara för att man äntligen bestämmer sig för att inte rösta på något av de sju riksdagspartierna så behöver man inte rösta på något idiotiskt nazist, fascist eller obskyrt kommunistparti.
Som tur är finns SD.

Deras partiprogram som jag ser det är nog det mest sunda alternativet för oss som ogillar flum, dalt, islamkrameri, antisionism och tvättstugevärderi.
SD är det mest Israelvänliga partiet bland de sju riksdagspartierna som ibland nästan tävlar i rent judehat.
För inte så länge sedan så var det en artikel i AB om SD:s Israelvänlighet, skribenten skrev att SD i sina värderingar var snubblande nära sionism.
Tydligen så kan vilken jävla idiot som helst bli journalist idag, bara man har de rätta åsikterna.
I ett stycke längre ned började nämligen journalisten att mala på med de vanliga tröttsamma nazistbeskyllningarna.
Det ska vara en svensk journalistidiot som kan beskylla ett parti för att vara både sionistiskt och nazistiskt utan att någon kollega reagerar (!)
SD värnar om de gamla hederliga familjevärderingar vilket jag gillar.
SD sätter svenskarnas intresse och kultur i främsta rummet vilket borde vara en självklarhet eftersom vi bor i Sverige. Dessvärre fattar inte vare sig Jättebebisen eller Muslim-Mona detta.
SD motsätter sig islamiseringen i västvärlden och Sverige. Detta borde vara en självklarhet för alla som värnar om demokrati och tolerans. När det gäller synen på demokrati och alla människors lika värde så är det ingen större skillnad mellan islam och nazism.
SD är emot homoäktenskap. Vem är inte det förresten? Ingen vågar dock säga sin ärliga mening, här råder nämligen något som kan liknas vid åsiktsförbud. Här fängslar vi dock inte de med åsikter som inte är hundraprocentigt politiskt korrekta. Vi anklagar dem istället för homofobi och nazism. De utestängs ur fackföreningar och får sparken från sina arbeten.
SD vill ha en fri invandring efter behov, inte någon import av låtsasflyktingar från t ex Somalia eller valfritt muslimskt land.
SD anser att svenskarnas välmående är viktigare än arabernas förmåga att försörja sig själva och skaffa ett liv.
SD anser att svenska skattepengar ska gå till svenska skattebetalare.

Vad anser du Josey Wales?
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Vad moderaterna gått ifrån

Post by wiking »

SD blir ju mer och mer som riksdagspartierna. Och vad som är bra med att dom är jude älskare förstår jag heller inte. Jag vill inte slava för varken muslimer eller judar. Jag har röstat på SD, men sista gången jag gjorde det var -98.
Om det vore val nu så har jag funderat på SD faktiskt, bara för att se hur riksdags partierna skulle reagerat. Förmodligen så hade dom blivit ut mobbade och dåligt behandlade. Men det hade varit intressant.

lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Vad moderaterna gått ifrån

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote: SD anser att svenska skattepengar ska gå till svenska skattebetalare.
Pajaspartiet SD redovisar aldrig hur det rent ekonomiskt ska genomföra sin politik, aldrig. Innan de lägger fram ett trovärdig skuggbudget är och förblir dom inget annat än en samling amatörer som bildat ett missnöjesparti.

Vem som helst kan som bekant ropa "Gratis glass åt alla".
Last edited by lumberjack on 15 Feb 2008, 00:35, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Pajaspartiet SD redovisar aldrig hur det rent ekonomiskt ska genomföra sin politik, aldrig. Innan de lägger fram ett trovärdig skuggbudget är och förblir dom inget annat än en samling amatörer som bildat ett missnöjesparti.

Vem som helst kan som bekant ropa "Gratis glass åt alla".
Jag är böjd att hålla med där, då jag dessutom känner till ett par personer i högre ställning och vet vad det är för folk så blir jag ännu mindre benägen att rösta på dem.
Dockhar SD sina ljusa punkter i partiprogrammet, det kan jag hålla med om men det blir lite för mycket populism och lite för lite realism för min smak.
Samtidigt som man pratar om skattelättnader så pratar man även om att bygga ut de k. välfärdssystemen och skattefinansiera massor av saker.
Det går inte ihop, en vettig skattepolitik kan aldrig kombineras med de gargantuanska skattefinaniserade bidrags- och försörjningssystem vi har i Sverige.
Dessutom är jag för EU och anser att USA's militära inflytande är nödvändigt eftersom vi gång efter annan visat att vi inte kan ta hand om oss själva i Europa.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad moderaterna gått ifrån

Post by gammalhardrockare »

Lumberjack:
är och förblir dom inget annat än en samling amatörer som bildat ett missnöjesparti.
Javisst, så har det varit för alla partier. Eller tror du att t ex sossarna började sin bana med en fyrtioprocentig väljarbas och yrkespolitiker som företrädde dem?
Nä, tänkte väl det.
Någonstans måste man börja helt enkelt.
Vem som helst kan som bekant ropa "Gratis glass åt alla".
Och det gör t ex inte Vänsterpartiet eller miljömupparna?
Samtidigt som man pratar om skattelättnader så pratar man även om att bygga ut de k. välfärdssystemen
Och det gör inte jättebebisen menar du? Det är ju det enda moderatgossar tjatar om, att sänka skatterna så ska allt bli sååå jävla bra för alla.

Josey Wales:

Men vad anser du om deras partiprogram och åsikter i sin helhet?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

Rockarn:
Jag får passa på den frågan till senare.
Jag kommer inte åt SD's hemsida från jobbet så jag kan inte göra någon djupare granskning nu, men som jag skrev så har de en del poänger men det finns andra saker som jag inte stödjer.

Men som sagt, låt mej återkomma.

Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Vad moderaterna gått ifrån

Post by Andreas »

Har röstat på SD så länge jag har haft rösträtt,men som Wiking tycker jag att dom blir likt dom andra partierna och är lite klena i vissa frågor gentemot mina åsikter.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad moderaterna gått ifrån

Post by rex »

LumberJack wrote:Pajaspartiet SD redovisar aldrig hur det rent ekonomiskt ska genomföra sin politik, aldrig. Innan de lägger fram ett trovärdig skuggbudget är och förblir dom inget annat än en samling amatörer som bildat ett missnöjesparti.

Vem som helst kan som bekant ropa "Gratis glass åt alla".
Detta med glassen är nog sant,men alla barn i början vettu....Socialdemokrater slängdes i fängelse för sin samhällsomstörtande verksamhet en gång i världen och arbetare sköts i Ådalen. Så vad som är knas nu är allmängods imorron,tänk på det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

rex wrote:Socialdemokrater slängdes i fängelse för sin samhällsomstörtande verksamhet en gång i världen
Det skulle de fortfarande bli om jag fick bestämma.

Åter till SD och dess åsikter.
Här är ett urklipp från deras hemsida med mina synpunkter i italic.

Sammanfattning av sverigedemokraternas politik.
Nej till EU
Jag säjer ja till EU, en klockren tanke och det har dessutom lett till den längsta perioden av fred i Europa sedan 700-talet

Sverigedemokraternas politik bygger på ett nationellt ansvarstagande, social rättvisa och ett ekologiskt medvetande. Vi vill omvandla dagens skendemokrati till äkta demokrati, där alla får komma till tals.
Det där var det luddigaste jag läst, vad fan menar de?
Skall alla bli miljöpartister och rösta på nätet i varje enskild fråga som regering och riksdag ställs inför? Och de får dessutom gärna definiera vad som menas med social rättvisa


Vi förespråkar en moralisk upprustning, vi värnar västerlandets kristna etik, och vi vill stärka nationalkänslan, för att på så sätt skapa en större trygghet och gemenskap inom det svenska samhället.
Det kan jag skriva under på

Svenska folket måste lära känna sin gemensamma historia, och på så vis också lära sig att känna solidaritet med sina medmänniskor, såväl i Sverige som i omvärlden.
Här vare luddigt värre

Brottslighet, missbruk och sjukskrivningar
Brottsligheten är hög, antalet missbrukare bli större och sjukskrivningarna är snart flest i världen. Sverige är ett sjukt samhälle, därför att medborgarna inte trivs. Bara en nationalistisk politik kan ge den trygghet och den omtanke som minskar kriminaliteten, får bort drogerna och ger de sjuka livslusten åter.
Att vi har problem med droger, brottslighet och sjukskrivningar vet nog alla men jag kan inte för mitt liv förstå hur en "nationalistisk" politik kan göra något åt det

Skatterna
Svenska folket är det mest skattetyngda i hela världen. Det mångkulturella samhällsexperimentet kostar oss varje år enorma pengar och det är bara sverigedemokraterna som ifrågasätter om det är rimligt. Vi är det enda parti som kan sänka skatterna och förbättra den offentliga servicen samtidigt.
Det är inget samhällsexperiment som kostar pengar, det är muslimska flyktingar, invandring både behöver och skall vi ha men dock kopplat till försörjningskrav.
Att sänka skatterna och öka den offentliga servicen är en omöjlighet, den offentliga servicen skall minskas, och det drastiskt.


Sysselsättningen
Vi är övertygade om att det är småföretagen som kommer att skapa de nya jobben. För att bekämpa arbetslösheten och stärka Sveriges ekonomi vill vi därför skapa ett gynnsamt klimat för de som vill starta företag och för nystartade, privata småföretag. Vi vill också införa ett lärlingssytem, där arbete och utbildning går hand i hand.
Det kan jag köpa rakt av

Invandringen
De flesta svenskar erkänner idag att svensk invandrings- och integrationspolitik har varit ett monumentalt misslyckande. Sverigedemokraterna är det enda parti som vågar säga detta öppet.
Som sagt, det är inte invandring som är problemet, det är flyktingar

Ett befolkningsmässigt homogent samhälle har bättre förutsättningar att nå en fredlig och demokratisk utveckling, än en heterogen statsbildning. Därför förespråkar sverigedemokraterna en restriktiv invandringspolitik, liksom att samhället på alla sätt ska uppmuntra en ökad återvandring. Dagens situation med kulturellt främmande enklaver i de flesta städer är inte hållbar. Ingen integrationspolitik i världen skulle klara av att integrera så många människor på så kort tid som behövs. Det bästa både för svenskarna och för de invandrare som inte kunnat anpassa sig till samhället vore om många invandrare återvänder till sina hemländer.
Så länge folk kan försörja sej själva på lagligt sätt så får de gärna vara kvar och nationaliteter har alltid sökt sej till varandra. Flyktingar däremot skall hem så fort skyddsbehovet upphör

Sedan tog jag bort lite grann mer om invandring eftersom det blev mer än lovligt tjatigt.
Så för att summera så ligger jag ganska långt ifrån även SD's politik. I dagsläget finns det inget parti som värnar om mina hjärtefrågor så enkelt är det tyvärr.
Last edited by ozzman on 15 Feb 2008, 21:39, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Vad moderaterna gått ifrån

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote:Javisst, så har det varit för alla partier. Eller tror du att t ex sossarna började sin bana med en fyrtioprocentig väljarbas och yrkespolitiker som företrädde dem?
Nä, tänkte väl det.
Någonstans måste man börja helt enkelt.
Sossarna är ett dåligt exempel då de alltid har haft en stor väljarbas med ansvarstagande företrädare, även om stora delar av dem var utestängda från valen fram till 1921. Fast det här med ansvarstagande lade man ned under 1980-talet.

KD är ett bättre exempel. De har genom årtionden och tålmodigt arbete lyckats kravla sig upp över 4%-spärren, alltså inte genom orealistisk populistisk politik.

Men visst, någonstans måste man börja och den början borde innefatta en eller ett par nationalekonomer som kan förklara hur den sverigedemokratiska politiken ska kunna finasieras. Deras politik vore mycket förödande för Sveriges ekonomi och vilka blir då drabbade? Medel- och överklassen eller de breda folklagren som lever på marginalen (som dock får det allt bättre under nuvarande styre)?

Det finns dock ett scenario där jag inte skulle ha något emot att missnöjespartiet utan fungerande politik skulle komma in i riksdagen. Det vore om, Gud förbjude, borgarna skulle förlora nästa val. Då vore det Sveriges räddning om SD fick en vågmästarroll, så att sossarna blev tvungen att vända sig höger ut för att kunna regera. Då skulle faktiskt SD fylla en funktion.

errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

Vad moderaterna gått ifrån

Post by errrol »

Josey Wales wrote:Moderaterna har gått från det här:
http://sv.wikiquote.org/wiki/G%C3%B6sta_Bohman

Till det här:
http://sv.wikiquote.org/wiki/Fredrik_Reinfeldt

Man kan bli gråtfärdig för mindre, hur kunde det gå så fel?


hmmm.... de gamla moderaterna verkar vara bättre än "jättebäbisen" eller vad ni kallade reinfelt, som dom tycker att han liknar ett mumin troll
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad moderaterna gått ifrån

Post by ozzman »

Moderaterna var en gång i tiden ett parti för folk som tror på individens rätt till frihet och att det är just den friheten som skapar välstånd i ett samhälle.
De var även ett parti för dem som tror på ett starkt försvar och rättsväsende men i övrigt anser att staten inte skall påverka männsikors liv i så stor utsträckning.

Idag är Moderaterna ett parti för de som är sura på Göran Persson, älskar kollektivavtal och vill ha höga skatter.
Post Reply