Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Något som har slagit mig är att man kan dela upp folk i två typer till att börja med, de som gillar att bära skjorta och de som absolut inte gör det.
Rex t ex, när jag tänker efter så har jag aldrig någonsin sett honom i skjorta.
Jag däremot, jag gillar att bära skjorta. Men jag har några krav, för det första: Det får inte vara billig skit, jag gillar dyra skjortor.
För det andra: Det får inte vara vilken färg som helst. Jag bär uteslutande blåa skjortor, eller svarta. Ska de vara mönstrade så är det enbart ränder som gäller, och de får inte dominera skjortan!¨
För det tredje: Det får inte vara s.k. gubbskjortor, dvs med sådan där hård och styv krage och otäckt tyg som liksom känns styvt, lite grand som nylon och som inte kan bli urtvättat.

Men jag bär t ex aldrig skjorta till kavaj. Då är det uteslutande T-tröja under som gäller. Annars ser det för gubbigt och tråkigt ut. Kavaj med T-tröja rockar, byter man däremot ut T-tröjan till skjorta så blir det helt plötsligt tråkigt och stelt.
Slips har jag faktiskt aldrig ägt någon, än mindre burit. Kommer inte heller att göra.
Kavajen ska förresten vara svart och till den bär man tuffa jeans.
Vanliga sådana där bomullsbyxor med fickor på sidorna (vet fan inte vad de kallas?) föredrar jag under sommaren till kortärmad skjorta.
När det gäller byxor så använder jag uteslutande blåa, svarta eller i särfall grå. Aldrig något annat.
När det gäller kavajer och byxor så gäller det samma sak här som med skjortor: Ingen billig skit från Coop eller Kapp Ahl. Märken som Pearson och McGordon är helt enkelt inget alternativ.

Det finns personer som inte bryr sig om kläder vilket är märkligt med tanke på att kläderna faktiskt är en så stor del av personligheten och utseendet.
Nu tar jag Rex som exempel igen. Han kan skicka ut sin flickvän att köpa kläder (!)
Han bryr sig tydligen inte.
Följdaktligen så kan man se Rex komma och gå på gatorna i stan iklädd Jeans av det mondäna märket Pearson, Jeansjacka av obestämt märke tillverkad i Kambodja (Jeansjacka på en fyrtioettårig man!) och röd t-tröja inköpt på något fyndvaruhus på vägen mellan Rövstad och Tossemossehult.
Detta är i sanning en märklig inställning till kläder och sin egen framtoning i samhället.
Detta är för mig helt omöjligt. Jag måste pröva kläderna, titta på dem, känna på dem, klämma på dem osv innan jag beslutar mig för om de ska få ingå i min garderob.
Mode och liknande skiter jag fullkomligt i, men jag vill inte klä mig som en idiot eller fattiglapp, därför är jag mycket noga med vilka kläder jag köper och tar på mig.

Rött är en tjejfärg, det skulle aldrig någonsin få komma in i min klädgarderob.
Brunt är en gubbfärg.
Gult och orange är det bara clowner som passar i.
Skärt? Nej, jag är inte homosexuell.
Lila? Nja... Gränsfall. Under åttiotalet så hade jag några lila skjortor som jag gillade.
Grönt? Nej, fältbiologerna skulle aldrig ta emot mig.
Blått och svart däremot. Här har vi färger som passar alla och till allt. Blått gör att man ser yngre ut och svart gör att man ser längre ut.
Blått och svart rockar.
Såndant gillar vi!

Tänkte jag skulle lägga ut lite bilder på en del av mina kläder så ser ni vilken smak jag har.
Vad säger ni andra? Vilken klädstil har ni? Det skulle vara kul att veta.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by E-M »

Jag har ingen speciellt klädstil, jag har sådant jag tycker att jag passar i och känner mig bekväm med. Mode vet jag inte vad det är.

Jag gillar också blått, har många tröjor som är blåa.

Gillar inte att ha finkläder direkt, kavaj, fina skjortor, slips och sådnat. Är sällan jag har det.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by rex »

Ja,nu har jag ingen Pearson Jeansjacka.... Image men att min fru handlar kläder åt mig är sant.

Jeans,huvtröja,samt linne på sommaren är nog i princip hela min garderob.

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Du glömde alla tubsockor, axelvaddar och skit som du alltid knör ned i jeansen innanför gylfen.
Men Rex, det finns ju sådana där hockeysuspensoarer, prövat det någon gång?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by hakan »

Jag har två lägen.

1. Street. Det är hoods, alltså luvtröjor av amerikanska märken med arbetarbyxor, typ dunderdon, carhartt, osv. och om jag har skjorta så är det triple five soul, dunderdon eller psycho cowboy (.dk). Skor är kängor av militärt märke (5.11 Tactical eller Shiruca) eller streetskor typ Garmont.

2. Suit. Det är kostym eller kavaj med kostymbyxor, gärna i svenska märken som Tiger eller Oscar Jacobsson. Skor är rockport eller Hugo boss. Vid de tillfällen slipsar är applicerbart använder jag Boss, Armani eller second hand typ 60-tal.

Nr. 1 använder jag 80% av min vakna tid och Suit anväder jag 20%. Ungefär som ens naturliga behov, man pinkar 4 ggr och bajsar 1.




Last edited by hakan on 16 Feb 2008, 21:21, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

Jag har skjorta och jeans på jobbet förutom när jag träffar leverantörer , då har jag kostym och slips.
På fritiden så har jag också oftast skjorta och jeans, alternativt tenniströja.
Märken bryr jag egentligen mej inte om förutom på jeans då jag köper Levi's eller Lee av gammal vana och för att jag vet vad jag får.
Däremot är jag noga med kvaliteten på kostym och skjortor, när man reser mycket så vill man bra grejer som inte skrynklar sej i onödan. Gärna egyptisk bomull eller någon annan långfibrig variant i skjortorna och en bra kostym .

Färger är blått, grått, beigt, svart för det mesta.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by hakan »

Ah.. färger glömde jag. Det är mörkgrått, blått och svart vad gäller Suit; och blått, grött, rött, beige, svart, vitt när det gäller street.

På huvudet är det rakat eller KEPS som gäller.
Motiv på keps är Nutro (hundmat), ATF (amerikansk federal polis) eller NY (Yankees, amerikanskt baseballag)
Last edited by hakan on 16 Feb 2008, 21:30, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by gammalhardrockare »

Hakan:
och om jag har skjorta så är det triple five soul, dunderdon eller psycho cowboy (.dk). Skor är kängor av militärt märke (5.11 Tactical eller Shiruca) eller streetskor typ Garmont.
Nu hänger jag faan inte med alls? Vad hände med märken som Levis, Dobber, Boomerang och Peak Performance?

Josey Wales:
Kostym
För helvete karl! Måste du ha på dig sådan skit? Får du någon form av kompensation eller ersättning för att tvingas både köpa och klä dig i sådana tortyrvaggor?
Och slips! Jävlar anåda! Jag har aldrig ens provat men jag ryser vid blotta tanken på hur halskulan skulle skava, huvudet skulle kännas stasat och man skulle se ut som en utklädd idiot.
Måste du verkligen ha på dig sådan skit? Vad händer om du struntar i det och om du måste bära skiten, betalar inte företaget dessa kläder eftersom de är att räkna som arbetskläder?
Jävlar om min chef försökte tvinga på mig sådan skit under våra möten med blivande kunder.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by rex »

Färger? Vafan....ärligt talat,är ni män eller möss?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by hakan »

Nu hänger jag faan inte med alls? Vad hände med märken som Levis, Dobber, Boomerang och Peak Performance?
Nej precis, nu är det andra grejer som gäller än 80-talet! Levis och Peak funkar ju fortfarande, men prime skor och outwear är ju märken som sticker ut lite, gärna med militär touch. Om man kollar på kängor t.ex. så är ju 5.11 Tactical överlägsna ett par kängor från Peak Performance. Det finns orsak till att U.S. Navy och s.w.a.t. använder 5.11 och inte Levis/dobber.
Last edited by hakan on 16 Feb 2008, 21:39, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:
För helvete karl! Måste du ha på dig sådan skit? Får du någon form av kompensation eller ersättning för att tvingas både köpa och klä dig i sådana tortyrvaggor?
Och slips! Jävlar anåda! Jag har aldrig ens provat men jag ryser vid blotta tanken på hur halskulan skulle skava, huvudet skulle kännas stasat och man skulle se ut som en utklädd idiot.
Måste du verkligen ha på dig sådan skit? Vad händer om du struntar i det och om du måste bära skiten, betalar inte företaget dessa kläder eftersom de är att räkna som arbetskläder?
Jävlar om min chef försökte tvinga på mig sådan skit under våra möten med blivande kunder.
Jag trivs faktiskt ganska bra i kostym nu när jag vant mej. Jävlar så olika man bemöts i många sammanhang när man har kostym, amn får oftast mycket bättre service och dylikt. Dessutom är kostym praktiskt taget ett måste när man jobbar med asiater, främst japaner.
Du hittar jävlar inte en japan utan kostym.

Någon kompensation får jag inte, inte heller några arbetskläder. Jag har ju själv valt mitt jobb, då är det ju upp till mej att anpassa mej efter det när det gäller vilka kläder som krävs.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by wiking »

Huvudsaken är att dom är bekväma. Jag skiter i vad som är inne och ute, jag har på mig det jag tycker är bekvämt. Köper sällan kläder själv, har två systrar och en mor som jag säger till att jag vill ha kläder av till jul och när jag fyller år. Har också en kompis i Norge som jobbar på ett stort lager för Norges största sport och fritids kedja så han har jag fått kläder för många tusen av. Så jag behöver inte köpa kläder alls egentligen Image
Men när jag väl köper så blir det oftast lite dyrare kläder. Eller t-shirts med diverse tryck.

Men vad har jag på mig då?
Jo det blir oftast t-shirts, college tröjor, jeans eller någon sorts militär byxor, militär byxor används ju som vardags byxor nu för tiden. Och bra är det, dom är ju bekväma. Sedan så har jag jogging skor hela året om, sällan jag har något annat på fötterna.
Jag har en kostym, den bär jag sällan men när jag gör det så känner jag mig så stilig sååå Image
Men på sommaren så är det shorts som gäller, har det så länge som bara går. Ju mindre kläder man behöver ha ju lättare är det.
Andreas
Helgfyllo
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 18:23
Location: Säffle

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by Andreas »

När det gäller jeans är det Jack & Jones som gäller,det och T-shirts med nått roligt tryck eller nå dyrare,och hood/zip tröja och keps till vardags.När det blir nått finare blir det Piké eller skjorta.Kör helst Fred Perry då.
Höll på att glömma min svarta hatt oxå,fint på grillkvällarna Image
Last edited by Andreas on 16 Feb 2008, 23:51, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by ozzman »

wiking wrote:Huvudsaken är att dom är bekväma. Jag skiter i vad som är inne och ute,
Jag trodde du körde stenhårt med Dr martens, korta stentvättade jeans, bombarjacka, vit BSS-tröja och rullad mössa Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Vad har ni för klädstil och krav på kläder?

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Jag trodde du körde stenhårt med Dr martens, korta stentvättade jeans, bombarjacka, vit BSS-tröja och rullad mössa Image
Hehehe, det enda plagget som kan ge en antydan till skinhead attribut är min jacka.
http://www.garderoben.se/produkt.php?id=351 snyggare än dom vanliga skinbule jackorna. Och mycket bekväm Image
Nu har jag andra jackor också, man får ju anpassa sig efter väder och vind.
Post Reply