Därför är jag positiv till högskattesamhället!

Politiska diskussioner
Post Reply
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Därför är jag positiv till högskattesamhället!

Post by gammalhardrockare »

Jag gillar skatt, jag har aldrig tillhört dem som har gnällt om de höga skatterna. Just nu går skatten många gånger till fel prylar men det är en annan fråga.
Hur som helst, jag anser att höga skatter skapar trygghet. Tillsammans med hårt arbete, lag och ordning samt höga skatter bygger man samhällen helt enkelt.
Högern dillar om frihet, att skatter begränsar människans frihet.
Nå, vems frihet begränsar skatterna? Jo, naturligtvis moderaternas målgrupp nr 1, nämligen de rika.

Frihet är ett begrepp med många bottnar och därmed också skiftande innebörd. I politisk teori brukar man beskriva detta som ”frihet till” någonting. Men det finns också en frihet från som är lika nödvändig, t.ex. frihet från hunger, nedtryckande fattigdom, frihet från sjukdomar och från livsmiljöer som skadar hälsan. För utan sådana sociala och ekonomiska friheter blir den enskildes faktiska rörelsefrihet mycket begränsad. Uttag av skatt är ett medel till detta.

Skatterna har alltid upplevts som frihetskränkande av ekonomisk och socialt starka grupper som inte behöver dem för sin egen frihet, och som kanske till och med skulle kunna öka sin privata frihet utan dessa regler.

Låt oss göra en liten jämförelse där höginkomsttagarna representeras av fastighetsägaren och vi vanliga arbetare representeras av hyresgästerna.
Att en fastighetsägare inte får säga upp sina hyresgäster hur som helst är naturligtvis en frihetsinskränkning för fastighetsägaren, men det är samtidigt en ökning av hyresgästens frihet då han inte riskerar berövas sitt hem beroende på någon annans godtycke.
Vill vi ha ett samhälle, en arbetsmarknad och en sjukvård som fungerar på samma sätt? Ska en sjuk person behöva dö om han saknar pengar? Ska en permitterad människa behöva svälta, tigga eller ägna sig åt kriminalitet om han inte får ett nytt jobb? Ska en person som saknar förmågan till vad som för tillfället efterfrågas få skylla sig själv för att han föddes till den han faktiskt är?
Ja, detta tycker faktiskt högern och just denna människosyn är anledningen till att jag aldrig någonsin skulle kunna lägga min röst på Jättebebisen. ALDRIG!

Vi är ju alla olika och har olika anlag, begåvningar och förutsättningar.
Vänstern anser att ingen kan, högern anser att alla kan. Jag ställer inte upp på något av detta. Jag anser att vi alla är unika varelser med olika behov och begåvningar.
Därför anser jag också att skatterna är det bästa medel vi har för att solidariskt ta hand om varandra och bygga samhällen där alla kan få leva ett drägligt liv oavsett begåvning, sjukdom eller förutsättningar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Därför är jag positiv till högskattesamhället!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Nå, vems frihet begränsar skatterna? Jo, naturligtvis moderaternas målgrupp nr 1, nämligen de rika.
För att citera Brasse i lattjolajbanlådan, "fel, fel, fel, fel, fel". Skatter begränsar i första hand friheten för låginkomsttagare, den som har mycket pengar kan betala sin skatt och ändå ha råd med både maltwhisky, stor kåk, ny bil och fjällresor utan att stå med mössan i hand och tigga bidrag.
Den som däremot tjänar lite blir fångad av skatterna eftersom skattevadraget är det som omöjliggör att personen kan klara sej utan bidrag.

En ensamstående mamma med 2 barn som jobbar som undersköterska, t.ex, kan tänkas tjäna 18000 i månaden, av dessa 18000 går ca. 6000 bort i skatt samtidigt som mamman uppbär både bostadsbidrag och barnbidrag. Rimligt är nog att anta att summan av dessa bidrag ligger någonstans runt 4000 så om hon inte, som låginkomsttagare, behövt betala så hög skatt så hade hon kunnat klara sej själv och inte varit dömd till ofrihet genom sitt bidragsberoende.
En höginkomsttagarfamilj däremot kan tänkas ha en sammanlagd inkomst på 80000 i månaden, av dessa 80000 går ca. 30000 bort i skatt men familjen behöver trots detta ofantliga skatteuttag inte söka några former av bidrag, de får dessutom också sjukt nog barnbidrag, den här familjen är alltså fri och kan klara sej själv till skillnad från den ensamstående mamman.
Vill vi ha ett samhälle, en arbetsmarknad och en sjukvård som fungerar på samma sätt? Ska en sjuk person behöva dö om han saknar pengar? Ska en permitterad människa behöva svälta, tigga eller ägna sig åt kriminalitet om han inte får ett nytt jobb? Ska en person som saknar förmågan till vad som för tillfället efterfrågas få skylla sig själv för att han föddes till den han faktiskt är?
Ja, detta tycker faktiskt högern och just denna människosyn är anledningen till att jag aldrig någonsin skulle kunna lägga min röst på Jättebebisen. ALDRIG!
Nu låter du som en blåkopia av Mona Sahlin.
Jag kan bara anta att du vet om det och väljer att bluddra om högerspöket för att agera lite forumtroll.

Men svaret på dina frågor är naturligtvis nej, ett sådant samhälle skall vi inte ha, det är det heller ingen som sagt, och du kan definitvt inte säja att högern vill ha ett sådant samhälle eftersom det inte finns någon höger i det här landet
Om man gullar med facket, höjer bensinskatten och hyllar kollektivavtal så är man inte höger, då är man bara ett nytt sosseparti.

Last edited by ozzman on 25 Feb 2008, 10:20, edited 1 time in total.
Post Reply