Är hyressubventioner och hyresregleringar bra

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är hyressubventioner och hyresregleringar bra

Post by ozzman »

Med anledning av en annan tråd angående höga skatters vara eller inte vara så kände jag mej föranledd att bemöta ett sk. exempel från den tråden i en separat tråd.
Exemplet gick ut på att hyresrabatter skulle leda till frihet för hyrestagaren eftersom hyresvärden då skulele tvingas hålla lägre hyror än vad folk är villiga att betala.

Detta kan ju tyckas skapa en frihet, för att inte tala om vilket privilegium det skapar för de få tursamma som fått dessa attraktiva rabatterade lägenheter, men så är naturligtvis inte fallet.
Vad rabatterade hyror skapar är en konstgjord andning och leder till att personen som bor i lägenheten blir utlämnad till nyckfulla politiska beslut angående hur stor rabatten skall vara, hur villig värden är att hålla lägenheterna i vettigt skick när han får in mindre pengar på dem än vad han skulle kunna få och medför att det blir i praktiken omöjligt för någon annan att få dessa gynnade lägenhetr eftersom de som har dessa extremt eftertraktade hyreskontrakt hellre hyr ut dyrt i andra hand när de inte bor i lägenheten längre än att säga upp kontraktet. Det är högst förståeligt , den är ju så billig...

Så i själva verket så skapar hyresrabatter ofrihet, osäkerhet, beroende av andra, dyra rabatter som bara gynnar de som redan har och utestänger dessutom nya hyresgäster (ungdomar) från en möjlighet att få en vettig lägenhet.

Analogin till vad höga skatter leder till är dock ganska klockren.
Last edited by ozzman on 25 Feb 2008, 15:37, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Är hyressubventioner och hyresregleringar bra

Post by lumberjack »

Personligen är jag motståndare till de subventionerade utförsäljningarna av allmännyttan. Vilket jävla bedrägeri att man får köpa en lägenhet var ett par miljoner för under halva priset bara för att man bor där. Anti-marknadsekonomi så det visslar om det.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Är hyressubventioner och hyresregleringar bra

Post by ozzman »

LumberJack wrote:Personligen är jag motståndare till de subventionerade utförsäljningarna av allmännyttan. Vilket jävla bedrägeri att man får köpa en lägenhet var ett par miljoner för under halva priset bara för att man bor där. Anti-marknadsekonomi så det visslar om det.
Det är precis lika sjukt som hyresrabatterna, gärna ombildning till bostadsrätt men då skall det ske på ett amrknadsmässigt sätt.

Problemet då skulle i och för sej vara att boendekostnaden skulle bli så mycket dyrare just pga att hyreslägenheten är så hårt rabatterad medan bostadsrätten inte är det.

Undrar om jag kan kräva en rabatterad hyr-TV från Thorn?
Post Reply