Anser ni att ni är Internetberoende?

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/14/2005 at 12:43:38, GammalHardrockare wrote:Ozzman:



Nä fan, det finns gränser! För mycket byfånestuk över det hela.
Jag satsar på jobb och lägenhet i Skåne eller Örebro. Tills dess så får jag bo kvar i min lilla lägenhet här på västkusten.
Fast nu ligger jag inne med fem jobbansökningar här i närheten så kanske blir jag kvar... [/quote]

Image Image Image

Ja att få till en sån annons och fortfarande framstå som om man har en normal kromosomuppsättning kan inte vara det enklaste. Tänk dej sen pratet på byn Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Men jag hade faktiskt en bekant som bodde på det viset en period under åttiotalet men det var inte så mysigt som han trodde. De sysslorna som ingick i dealen bara växte för varje vecka, mot slutet så var han både hantverkare, sopgubbe, trädgårdsmästare och springschas. Han stod ut i ett år.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:
rocker: dricka sig full,ha ha haa efter vad jag har hört satt du bara där och käkade PÄRONGLASS
Ja för fan, det livet vill jag ha tillbaka!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:

Glömde att tillägga:
Jag har bytt ut päronglassen och TV:n mot pan-pizza, internet och DVD-filmer idag och det livet vill jag inte byta ut mot något annat igen! Nu får det vara nog med utflykter i verkligheten för min del. Nu är jag tillbaka där jag började.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/14/2005 at 12:57:16, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Men jag hade faktiskt en bekant som bodde på det viset en period under åttiotalet men det var inte så mysigt som han trodde. De sysslorna som ingick i dealen bara växte för varje vecka, mot slutet så var han både hantverkare, sopgubbe, trädgårdsmästare och springschas. Han stod ut i ett år. [/quote]

Innan jag flyttade till Stockholm så bodde jag hos morsan & farsan ett par månader eftersom jag sålt min lägenhet i Gävle. Och jag kan tala om att det var fan ingen fest, för att inte tala om loserkänslan som infinner sej när man inser att man är 27 år och bor hemma. Även om det var för en kortare tid.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
för att inte tala om loserkänslan som infinner sej när man inser att man är 27 år och bor hemma. Även om det var för en kortare tid.
Ja, det är ingen höjdare. Jag var tvungen att flytta hem till morsan i ett halvår när jag var 21 år för att slicka såren och det kändes en aning pinsamt, det måste jag erkänna.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

Rockarn:

21 är väl ändå en acceptabel ålder för att bo hemma, man kan väl säja att gränsen går nånstans vid 23-års åldern skulle jag säja.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, idag flyttar ju inte folk hemifrån förrän de är trettio och slutar inte skolan förrän de är 28 eller något.
Jag pratar ibland med några tonårstjejer (Nej, det är inga "sådana" kontakter, det har sin naturliga förklaring) och de gapar av förvåning när jag talar om för dem att när jag var i deras ålder så hade jag redan haft tre olika jobb.
Deras planer är att få ett jobb någon gång i framtiden om de har tur, kanske vid 23 årsåldern, heltidsjobb vågar de inte ens drömma om. Naturligtvis bor de fortfarande hemma fast de närmar sig tjugoårsåldern och det är fullkomligt normalt idag. När jag var i den åldern blev de som bodde hemma då beskyllda för att vara morsgrisar.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 11:58:51, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Ja, idag flyttar ju inte folk hemifrån förrän de är trettio och slutar inte skolan förrän de är 28 eller något.
Jag pratar ibland med några tonårstjejer (Nej, det är inga "sådana" kontakter, det har sin naturliga förklaring) och de gapar av förvåning när jag talar om för dem att när jag var i deras ålder så hade jag redan haft tre olika jobb.
Deras planer är att få ett jobb någon gång i framtiden om de har tur, kanske vid 23 årsåldern, heltidsjobb vågar de inte ens drömma om. Naturligtvis bor de fortfarande hemma fast de närmar sig tjugoårsåldern och det är fullkomligt normalt idag. När jag var i den åldern blev de som bodde hemma då beskyllda för att vara morsgrisar. [/quote]

Om man bor hemma för att man studerar till något så tycker jag det är helt ok om man inte vill dra på sej feta studieskulder, men då ska det vara en utbildning som leder till något vettigt.
Tyvärr är ett fast jobb en rejäl bristvara i dagsläget, det finns många som hankar sej fram genom projektanställningar, bemanningsföretag, timanställningar o.dyl.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Tyvärr är ett fast jobb en rejäl bristvara i dagsläget, det finns många som hankar sej fram genom projektanställningar, bemanningsföretag, timanställningar o.dyl.
Ja, "fasta anställningar" är en anställningsform som nästan har försvunnit helt idag. Jag känner bara en person som har en sådan anställning idag faktiskt. Resterande är antingen projektanställda eller har vikariat som blir förlängt med jämna mellanrum.
När det gäller mig själv så var det tio år sedan jag hade en "fast" anställning. Efter det så har det varit långtidsvik och timanställningar som har gällt.
Fast de där provisoriska anställningarna stör inte mig så mycket personligen men jag tror att det är hämmande för samhällsutvecklingen i stort eftersom många inte vågar binda upp sig med familjebildningar, husbygge osv.
Jag är en gammalmodig person som tror att samhället vilar på gamla hederliga familjer med klara könsroller. Osäkra anställningsformer däremot kommer att rasera detta och det är väl det som delvis är meningen, förutom att försämra allmänt för löntagarna.
Last edited by gammalhardrockare on 15 Feb 2005, 12:11, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

Rockarn:

Konsumtionen generellt blir lidande av att människor inte vågar planera för framtiden.
Och det behöver inte handla om jättegrejer som hus och familj, jag är t.ex. mycket sugen på att köpa en ny ljudanläggning men törs fan inte göra det förrän jag har ett fast jobb.
Om man blir arbetslös måste man ju ha pengar för att kunna bo och leva.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Konsumtionen generellt blir lidande av att människor inte vågar planera för framtiden.
Javisst, det var precis det jag menade! Det blir liksom en ond cirkel, hjulen börjar aldrig snurra ordentligt.
Jag själv är ett exempel på detta, jag sparar som fan varje månad men hade alla gjort på detta sätt så hade hela samhället brakat ihop.
Men jag gör det för jag vågar fan inget annat och så tror jag en hel del tänker idag.
Vårt samhälle bygger ju på att vi handlar som fan, konsumerar och utnyttjar varandras tjänster. Det är samhällsekonomiskt gynsamt om folk slösar av bara helvete.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 12:20:44, GammalHardrockare wrote:Ozzman:



Javisst, det var precis det jag menade! Det blir liksom en ond cirkel, hjulen börjar aldrig snurra ordentligt.
Jag själv är ett exempel på detta, jag sparar som fan varje månad men hade alla gjort på detta sätt så hade hela samhället brakat ihop.
Men jag gör det för jag vågar fan inget annat och så tror jag en hel del tänker idag.
Vårt samhälle bygger ju på att vi handlar som fan, konsumerar och utnyttjar varandras tjänster. Det är samhällsekonomiskt gynsamt om folk slösar av bara helvete. [/quote]

Bortsett från arbetsmarkanden så har det väl aldrig funnits så bra förutsättningar för konsumtion i Sverige som idag.
Ingen risk för krig eller samhällsomstörtningar, ingen risk för större naturkatastrofer, betydligt mer prylar finns tillgängliga än någonsin förr, det finns en hel uppsjö av olika tjänster att bränna pengar på, varor är mer lättilgängliga genom internet och det finns mer reklam för produkter än tidigare.
Last edited by ozzman on 15 Feb 2005, 12:28, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, och billigare har det blivit också. En stor 32 tumsTV har ju alla råd med idag t ex DVD-spelare är ju nästan gratis. Maten är billig osv och ändå så kommer det inte igång ordentligt.
Det verkar som om folk bränner pengar på rena upplevelser istället som resor och liknande. Varenda jävel har ju rest jorden runt idag. Ja, förutom jag då förstås...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Anser ni att ni är Internetberoende?

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 12:31:48, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Ja, och billigare har det blivit också. En stor 32 tumsTV har ju alla råd med idag t ex DVD-spelare är ju nästan gratis. Maten är billig osv och ändå så kommer det inte igång ordentligt.
Det verkar som om folk bränner pengar på rena upplevelser istället som resor och liknande. Varenda jävel har ju rest jorden runt idag. Ja, förutom jag då förstås... [/quote]

Både TV'n och resan skapar ju inte så mycket pengar i Sverige, så problemet kanske är att vi bränner för mycket pengar utomlands och för lite som stannar inom landet.
Post Reply