Hjälp!

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
Post Reply
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hjälp!

Post by rex »

Såhär är det....en av våra Datorer har strulat med nätverket över tiden,lösningen har varit att flytta på nätverkskortet eller tillochmed byta ut det.

Men nu,efter byte av kort så får jag inte fart på nätverket igen på nåt sätt Image Fram till Datorn är det ok och kortet mår fint men nån uppkoppling har jag inte....

Några ideer?

gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Hjälp!

Post by gammalhardrockare »

Troligen så är det som så att datorn inte riktigt når fram till modemet. Pröva med att flytta datorn närmare modemet, låt dem gärna dela samma skrivbord så borde det lösa sig.
Har du förresten kollat så att du inte har fått en s.k. "digital propp"?
Detta kan uppstå om någon viktig huvudkabel som t ex nätverkskabeln har kommit i kläm under något bordsben. Kolla så att inga kablar ligger på ett otillbörligt vis. Kabelklämmor är att rekommendera.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hjälp!

Post by ozzman »

Svårt att säja men att uppgradera drivrutinerna till både nätverkskortet och moderkortet brukar vara en bra start.
Om jag minns rätt så körde du Vista, en del äldre kort funkar inte på Vista. Jag fick till exempel byta ut min USB-adapter till nätverket från en d-link till en net gear för att få det att fungera.
D-link hade helt enkelt inga drivare till Vista.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hjälp!

Post by rex »

Nä,detta är en XP Dator som vi haft i åratal....jag ser ingen rimlig förklaring till detta Image Inget stöd för nätveket,kan inte hitta TCP/IP protokoll osv......
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Hjälp!

Post by ozzman »

rex wrote:Nä,detta är en XP Dator som vi haft i åratal....jag ser ingen rimlig förklaring till detta Image Inget stöd för nätveket,kan inte hitta TCP/IP protokoll osv......
Om datorn är gammal kan det vara så enkelt att moderkortet är trasigt, även om det inte är så vanligt så har jag för mej att någon PCI-brygga eller liknande kan "brinna". Har du provat med något annat nätverkskort?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hjälp!

Post by E-M »

Kör ni trådlöst eller med kabel? Använder ni någon router? (troligtvis om ni har flera datorer uppkopplade). Har de andra datorerna internet? Om ni anväder kabel kolla inte bara att den inte är i kläm utan även om den är väldigt böjd på något ställe.

Ni har alltså testat med olika nätverskort och fortfarande samma problem? Då kan det ju vara modemet (eller routern om ni har någon sådan) det är fel på. Man kan dock utesluta det om andra datorer kommer åt internet. Om ni inte har router där det är felaktiga inställningar.

Gå in i kommandotolken och skriv "ipconfig /all" utan ""-tecken. Vad står det där?

Skriv ned så mycket du vet om och har gjort åt felet som möjligt. Lättare att hjälpa då.
Last edited by E-M on 02 Mar 2008, 00:38, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Hjälp!

Post by rex »

Kan slå fast att det inte är vare sig Router eller kabelfel,som sagt,fram till Datorn är allt OK.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Hjälp!

Post by E-M »

Har du installerat de senaste drivrutinerna till kortet? Du kan ju testa med att installera det nätverkskortet du har i ennan dator, fungerar det där kan du slå fast att felet inte ligger där. Fast det kanske du redan har gjort.

Har du testat att gå in enhetshanteraren och inaktivera nätverkskortet och sedan aktivera det?

Som sagt knappa in "ipconfig /all" och skriv ned vad som står.
Post Reply