Solidaritet är väl vackert

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

rex wrote:Har vi ju inte,då hade alla haft samma villkor.LO är en paraplyorganisation för de olika fackförbunden,som de jobbar under för att uppnå vissa grova mål. Sedan splittas det upp i de olika förbunden.
Precis, grova mål var det ja och nu när LO för första gången på gud vet hur många avtalsrörelser inte längre har som grovt mål att gynna de som redan har höga löner och korta arbetstider då drar sej metall ur illa kvickt, likt bortskämda barnungar som inte får bestämma.
Metall är alltså solidariska med LO-kollektivet så länge de får högst löneförhöjningar och mest förkortad arbetstid, nu när några andra stackare som tjänar 2/3 av vad en metallare gör och som i de flesta fall har väl så kvalificerade jobb skall få en liten skärva ja då passar inte galoscherna längre.
Det kallas dubbelmoral och hyckleri.

Det går dessutom direkt mot tanken bakom både socialdemokratin, LO och de individuella fackföreningarna. I alla fall de mål de basunerar ut i pompösa debattartiklar och på 1-Majdemonstrationer.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Där satt det! 1-0 till till dig, Rex är i underläge. Ska han klara sig ur detta med hedern i behåll?
Vi får se, serven går till Rex.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Lille,lille Josey,har du nånsin läst Metalls avtal? Om du gjort det så hade du vetat att den absolut högsta lön en Metallare kan få enligt avtal är hela 99,86 kr!

Och då skall du veta att då får man vara nåt alldeles särskilt,då är man den absolut mest mångkunnige och utbildade i den högsta lönegruppen (det finns 4).

Lönen kan alltså vara högst väsentligt mindre,det handlar inte om korvören,utan flera tior.

Jag kan inte mycket om andras avtal,men Handels vet jag att deras är fan så mycket bättre,jag tror inte att nån har ett som är sämre? Så varför gnäller de? Förklara istället för mig varför en Metallare som tjänar 90 spänn i timmen skall avstå nåt?

Dessutom,som jag sa,LO är en paraplyorganisation där facken samlas för att utarbeta svepande samhällsbyggande riktlinjer,INTE löner,det sköter fackföreningarna.
Last edited by rex on 04 Mar 2008, 17:25, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Dalarna är ett exempel på ett område där Metallarna tjänar förjäävligt dåligt!

http://www.ifmetall.se/ifmetall/home/ho ... enDocument

Inte bara på det företaget,det vet jag av egen erfarenhet.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

on 03/04/2008 at 17:17:00, rex wrote:Lille,lille Josey,har du nånsin läst Metalls avtal? Om du gjort det så hade du vetat att den absolut högsta lön en Metallare kan få enligt avtal är hela 99,86 kr!

Och då skall du veta att då får man vara nåt alldeles särskilt,då är man den absolut mest mångkunnige och utbildade i den högsta lönegruppen (det finns 4).

Lönen kan alltså vara högst väsentligt mindre,det handlar inte om korvören,utan flera tior.

Jag kan inte mycket om andras avtal,men Handels vet jag att deras är fan så mycket bättre,jag tror inte att nån har ett som är sämre? Så varför gnäller de? Förklara istället för mig varför en Metallare som tjänar 90 spänn i timmen skall avstå nåt?

Dessutom,som jag sa,LO är en paraplyorganisation där facken samlas för att utarbeta svepande samhällsbyggande riktlinjer,INTE löner,det sköter fackföreningarna. [/quote]

Snick snack högerback, nu fantiserar du
När jag sommarjobbade på Ericsson i Gävle sommaren 2004 som radiobasmontör på metalls avtal så tjänade jag 117:- i timmen.
Jag vet dessutom massor av folk som jobbar på Sandvik och diverse mekaniska verkstäder i Gävletrakten som tjänar betydligt mycket mer.
Min sambos bror jobbar t.ex. som svetsare i Gävle och han har 187 kr i timmen.

Det finns för övrigt inte ett fackligt avtal i hela världen som reglerar högsta lönen, det fackavtal reglerar är lägstalöner.
Last edited by ozzman on 04 Mar 2008, 21:22, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

För det första så är det ingen fantasi,avtalet finns att ladda ner här:http://www.teknikforetagen.se/templates ... _2620.aspx

Varsågod! Och givetvis är det lägstalöner,jag menade inget annat.....

Om folk sedan är duktiga på att förhandla ute på företagen så vadå? Skall vi hindra dom att göra det då? Dig också?
Eller skall vi kräva att Perssons Mekaniska postar det de tänkt ge sina anställda till Kommunal för vidare befodran till städerskorna eller vad hade du tänkt dig?

Detta gällde ju avtalen,eller hur? Nä,detta var så dumt så.....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

Lägstalönen har ju , som både du och jag vet, inte ett smack att göra med de reella lönerna inom olika branscher.
Jag går ju t.ex på unionens avtal och där är lägstalönen 13600 i månaden men det finns det ingen som tjänar.

Jag skulle nästan kunna lova, med tanke på det jag vet om bekanta till mej som jobbar inom metall, att snittlönen för en metallare ligger på åtminstone 150 kr/timmen. och det är inte i Stockholm, där är lönen rimligen ännu lite högre.

Sådana löner hittar du inte inom kvinnoyrkena. Jämställdhestpotten handlar heller inte om att företag med många män anställda skall ge pengar till företag med många kvinnor anställda, var fick du det ifrån?
Det handlar om att en liten del av de löneförhöjningar som ryms inom avtalen skall öronmärkas för att kvinnors löner skall komma ikapp männens.
För övrigt är det mycket mystiskt hur kvinnor kan tjäna så mycket mindre än män, men det är en annan diskussion.

edit: jag missade att du höll med om att du hade skrivit fel på lägsta och högsta löner.
Last edited by ozzman on 04 Mar 2008, 23:17, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Solidaritet är väl vackert

Post by lumberjack »

Jag kan till viss del hålla med Rex, varför ska inte metall, som trots allt arbetar på en marknad med fungerande konkurrens, få kräva de löneförhöjningar det finns utrymme till?

Problemet med låga löner inom kvinnoyrken beror inte på att metallarbetare tjänar för mycket, utan att kvinnoyrkena är kommunala och inom landstinget. Stoppa söndringen av skolan, privatiseringen är helt sanlös och lika kravlös som skolan i övrigt. SÄNK HYRORNA FÖR DEN OFFENTLIGA SEKTORN. Det måste bli ett stopp för kommunernas hyressättning av skolor och vårdinrättningar. Som det är nu betalas det stockholmshyror i glesbyggd för nedgångna lokaler. Avskeda alla meningslösa mellanchefer, eller sätt åtminstone in dem i verksamheten med normala löner. Osv, osv...

Jag tycker tvärtom att det är bra att inte metall vill vara med och solidariskt stödja och arbeta med de andra förbunden. Det kan användas som argument för att förbjuda sympatiåtgärder som blockader och annat trams från LO:s sida. Äntligen kan vi få en lönebildning inom byggsektorn som står i paritet med verkligheten och inte styrs av en osund oligopolmarknad.

Men visst, det är ett jävla hycklande med solidaritetssnacket. För att citera Teratologen:

"Solidaritet kan vara en massa saker... förstöra för andra...gömma sä i mängden... förakta sin nästa som sig sej själv... Men de betyd egentligen att vissa ä mer värda... å ha full rätt å göra va fan dom behaga..." (Teratologen)
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

Huggarn:
Jag håller med dej i grunden och det jag ville åt med tråden från början var inte att metall skulle behöva delamed sej några bitar av sin stora kaka utan att peka på just hyckleriet inom "rörelsen".
Egentligen tycker jag att var och en skall förhandla om sin egen lön men tyvärr så fungerar det ganska illa i praktiken inom vissa sektorer så länge vi har den arbetsmarknad vi har.

Kvinnor tjänar för övrigt mindre än män inom alla sektorer utom just inom vårdjobb med låga utbildningskrav (vårdbiträden, undersköterskor ex.) Där ligger de någon hundring över männen.
Så något måste göras,men vad?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Metall har ju ingen "stor kaka" jag har ju sagt vilka summor som gäller.....

150 kronor i timmen? 26250 i månaden? Sällan.....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

on 03/05/2008 at 22:59:08, rex wrote:Metall har ju ingen "stor kaka" jag har ju sagt vilka summor som gäller.....
[/quote]

Nej, du har sagt vilken lägstalönen är, det är inte samma sak som reella löner.
Att du sedan länkar till en artikel om en kille som rengör verktygshalvor med en stålborste och smörjkanna och att han tjänar lite på det är väl inte så konstigt, mindre kvalificerat kan knappast ett jobb bli.

Jag har också nämt vilka löner de metallare jag känner har och de ligger generellt närmare 200 än 100 kr/timme. Jag har dessutom i min ungdom varit med i metall i 3 år.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Ja,jag vet inte vad du känner för folk,men 21500 är nog en mer realistisk bedömning.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

on 03/06/2008 at 17:40:50, rex wrote:Ja,jag vet inte vad du känner för folk,men 21500 är nog en mer realistisk bedömning. [/quote]

Japp! Verkar stämma rätt bra.

http://lotidningen.lo.se/?id_item=5331

I och med detta tycker jag att jag har tillfört den här tråden vad jag kan och tackar för mig Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

on 03/06/2008 at 17:40:50, rex wrote:Ja,jag vet inte vad du känner för folk,men 21500 är nog en mer realistisk bedömning. [/quote]

Det är svetsare, verktygsmakare, CNC-operatörer och processtekniker på stålindustrier som jag känner.
Sedan känner jag mej själv också (nåja), jag jobbade i en produktionsmiljö i Gävle runt 1995 och hade då 16500Imagemånad, jag vet inte vad det skulle motsvara idag men om man räknar med 3% löneförhöjning per år så borde man landa runt 24' idag för samma jobb och det var ett väldigt okvalificerat jobb om jag skall vara ärlig.

lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Solidaritet är väl vackert

Post by lumberjack »

Genomsnittslönen för verktygsmakare, smeder och liknande yrken var 2006 136.70 enligt SCB. Vilket ger en månadslön på 172*136.70 = 23 512 kronor

För svetsare 132,30 = 22 755/mån

För maskinoperatörer 133,60 = 22 979

För processoperatörer 155,10 = 26 677



Post Reply