Solidaritet är väl vackert

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

http://www.expressen.se/nyheter/1.10698 ... samordning

Som jag alltid sagt.
Solidaritet är i LO- och S-ögon någonting mycket fint och vackert så länge de själva tjänar på det.
Så fort solidariteten kräver att den egna plånboken tunnas ur så vittrar begreppet och sammanhållningen sönder likt gamla valaffischer i oktoberregn.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Pja..tja...Metalls syfte är att tjäna sina medlemmar trots allt,inte Kommunals,eller hur? Då kunde vi ju ha ett enda fackförbund i så fall.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Rex är med i Metall, bara så du vet... Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

För övrigt så förstår jag din indignation. Metalls medlemmar är bland de högst betalda bland alla klassiska arbetaryrken.
Ändå klagar de. Betänkt då att en yrkeskår som jobbar mycket hårdare, har obekväma arbetstider och får stressa livet ur sig tjänar ungefär hälften. Var är Metalls solidaritet med de Hotell och Restauranganställda?

Jag anser att hela löntagarkåren borde hålla ihop och sluta sig samman och stå upp för varandra.
Jag anser att det är helt fel att ett okvalificerat yrke ska ha dubbelt så höga löner som ett annat okvalificerat yrke.
Kvalificerade yrken ska dock ha högre löner, det säger sig självt. Men att en svetsare ska ha nästan dubbelt så hög lön som en kock är för mig obegripligt. Lägg därtill att kocken har mycket sämre arbetstider och måste leva med en ständig stress under arbetstid som inte är av denna världen.

Att utföra ett skickligt svetsjobb är säkert svårt och kräver en viss kunskap, liksom kockyrket. En svetsare skulle knappast klara av att utföra kockens arbete och vice versa.

Sedan så har vi en annan yrkeskår som har något rent ohemult höga löner jämfört med andra yrkeskårer inom helt vanliga arbetaryrken - Byggnadsarbetarna!
Lika låg utbildning på det yrket som t ex städyrket eller köksyrket.
Jag jobbade själv som "grovis" under en kort period (svårt att tänka sig mig med ett sådant manligt jobb, eller hur?) och det jobbet gick i stort sett ut på att bära plank, blanda cement, grovstäda och slipa bort rost på järnbalkar.
Ett idiotjobb som vem som helst klarar. Ändå fick jag ut dubbelt så hög lön som när jag jobbade i kök och verkligen slet så svetten sprutade dagarna i ända.
Hur i helvete kan detta vara möjligt?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Jag förstår inte alls hans indignation? Då kan vi avkräva tillexempel Villaägarnas riksförbund att de engagerar sig i PRO:s frågor eller vafan som helst?

Not: Jag är inte medlem i något fackförbund.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Svara nu era sopprötter! Förklara hur man ska kunna motivera att en intresseorganisation skall backa för andras behov?!
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Nänä....det ante mig......hur skulle ni kunna det? Det är väl bara att erkänna att ni inte tänkte va?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Förklara hur man ska kunna motivera att en intresseorganisation skall backa för andras behov?!
Personligen så anser jag att en arbetare är en arbetare oavsett om han eller hon svetsar, plockar kålrötter, diskar, städar, snickrar eller stansar plastdunkar. Hajar du?
Jag anser att man ska ställa upp för varandra, en splittring mellan fackföreningarna är Jättebebisens högsta önskan.
En fackföreningan ska vara arbetarnas "intresseorganisation" och inte enskilda arbetare inom en begränsad bransch. Hade arbetarrörelsen resonerat som Metall från början så hade inte vare sig du eller jag haft de lönerna och rättigheterna vi har idag.

Var det svar nog?
Last edited by gammalhardrockare on 03 Mar 2008, 22:28, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Var det svar nog?
Visst,men en dum åsikt,som sagt då får vi ha EN fackförening också.

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Förresten tycker jag att du skall gå med i Byggnads eller varför inte Gruv,det skall ju inte spela nån roll vilket fack man är med i säger du ju?!

Gör det nu,annars tig still!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Förresten tycker jag att du skall gå med i Byggnads eller varför inte Gruv,det skall ju inte spela nån roll vilket fack man är med i säger du ju?!
Det BORDE faktiskt inte vara det. Jag anser att ett yrke som är exakt lika stressigt och slitsamt som ett annat inte ska ha hälften så låga löner. Det borde vara en utjämning mellan vissa yrkesgrupper.
Sopgubbar t ex, de har dubbelt så hög lön som dig, du i din tur har nästan dubbelt så hög lön som en kock osv.
Dessa yrken kräver ungefär samma kompetens och utbildning, dvs något år på någon yrkesskola. Ändå är löneskillnaderna och arbetsmiljön milsvida från varandra.

Sammanhållning tjänar löntagarna på, splittring är Jättebebisens mål.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Solidaritet är väl vackert

Post by ozzman »

rex wrote:Visst,men en dum åsikt,som sagt då får vi ha EN fackförening också.
Det har ni ju, det kallas LO, samma LO som sedemera grundade det socialdemokratiska partiet.
Jag har dessutom för mej att en av LO's grundtankar är just solidaritet och att man genom att vara många kan påverka de slemma arbetsgivarna att ge arbetarna bättre ställt, det talar väl för att man inom LO-sörjan skall vara solidarisk med de som har det sämre ställt.
Men jag kan ha fel, kanske LO inte har någon funktion alls utan att det rätta är att varje fack skall sköta sej själv.
Last edited by ozzman on 04 Mar 2008, 12:09, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

[quote author=Josey Wales link=board=politik&num=1204543772&start=11#0 date=1204618106]

Det har ni ju quote]

Har vi ju inte,då hade alla haft samma villkor.LO är en paraplyorganisation för de olika fackförbunden,som de jobbar under för att uppnå vissa grova mål. Sedan splittas det upp i de olika förbunden.
Last edited by rex on 04 Mar 2008, 14:14, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Solidaritet är väl vackert

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

För en gång skull låter jag ditt inlägg tala även för mig. Måhända är du ingen riktig arbetare och har en del tvivelaktiga åsikter om oss vanliga arbetare men rätt ska vara rätt och det var just vad du hade den här gången.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Solidaritet är väl vackert

Post by rex »

Nä,han har inte rätt,inte du heller! Ni hör väl själva vad dumt det är?
Post Reply