Barnbidraget behovsprövas

Politiska diskussioner
Post Reply
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Barnbidraget behovsprövas

Post by ozzman »

http://www.aftonbladet.se/foraldrar/article2116874.ab

Äntligen börjar någon rota i barnbidraget och vansinnet i att dela ut bidrag för att man skaffar barn.

Nu verkar det ju som om det nya förslaget blir mest ett slag i luften iom att bidraget som sådant kommer att finnas kvar. Att inkomstkvotera ännu ett bidrag leder ju dessuton bara till att folk inte tjänar något på att höja sin lön eftersom bidragen då sänks i motsvarande grad.
Men, men nu är frågan i alla fall väckt.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Barnbidraget behovsprövas

Post by lumberjack »

Undra sossarna kommer att kontra med?

"Tacka fan för att Wallenbergarna ska barnbidrag."

Eller kanske det eviga:

"KVINNOFÄLLA!!!"
Last edited by lumberjack on 25 Mar 2008, 22:21, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Barnbidraget behovsprövas

Post by wiking »

Har haft diskussioner på mitt förra jobb om att barnbidrag ska behovs prövas. Folk som sparar barnbidraget på barnets konto behöver det inte, så enkelt är det. När jag var liten så behövde vi det i allra högsta grad barnbidraget. Det gick till kläder och mat, inte in på mitt eller mina syskons konton.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Barnbidraget behovsprövas

Post by lumberjack »

Som vanligt när det gäller bidrag kommer det att bli problem med hur systemet ska fungera. Det här med behovsprövning är lite problematiskt.

Ska en familj som valt att leva snålt, bo billigt, valt bort bil osv. straffas med ett lägre bidrag? Behovsprövat alltså.

Eller kommer det bli som Josey är rädd för, ett bidrag som vägs mot inkomsten och en ökning av densamma ger en sänkning i bidragsdelen? Med andra ord, inkomstprövat.

Frågan är alltså, kommer bidraget att behovsprövas eller inkomstprövas, och vad är att föredra?

Själv anser jag att barnbidraget endast ska betalas ut till familjer med lägre inkomst än, låt säga 400 000 per år. För övriga ska det beskattas som en sambeskattad toppinkomst.

(Tilläggas bör att mitt förslag inte är genomtänkt i mer än en kvart eller så. )
Last edited by lumberjack on 25 Mar 2008, 23:12, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Barnbidraget behovsprövas

Post by ozzman »

Att föredra vore att ta bort barnbidraget helt och hållet.
Om man nu prompt skall få bidrag för att man skaffat barn så vore det bättre att det gjordes ett skatteavdrag för folk med låga inkomster.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Barnbidraget behovsprövas

Post by wiking »

Ett stort problem är ju orättvisorna som svenskarna utsätts för, vi får skaffar barn när vi har råd (oftast). Flyktingar och invandrare kan skaffa hur många som hälst och inte alls behöva tänka på pengar. Det ordnar sig liksom i alla fall för dom.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Barnbidraget behovsprövas

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:

Titta! Vi är överens! Naturligtvis ska barnbidraget på sikt helt bort. Har man inte råd att skaffa barn, ska man inte skaffa barn. Konstigare än så är det inte.
Det är mycket man inte har råd med och som man därför får avstå ifrån.
Eller ska man vara konsekvent och även införa sportbilsbidrag? Ung och-dyr-i-drift-flickvänsbidrag? Resebidrag? Semesterbidrag? Sommarstugebidrag? Datorbidrag? Dyr och-centralt-belägen-lägenhetsbidrag?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Barnbidraget behovsprövas

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:Josey Wales:

Dyr och-centralt-belägen-lägenhetsbidrag?
Det finns redan och kallas bostadsbidrag.

När barnbidraget är borta så är det bara att fortsätta med bostadsbidraget, den diversifierade dagisavgiften och andra lyxbidrag (nej, jag menar inte att pensionärer ska behöva gå ifrån sin lägenhet, de har något som kallas bostadstillägg på pensionen, inte bostadsbidrag).
Bostadsbidraget är ett lyxbidrag om något, många kommunala bostadsbolag lever dessutom väldigt gott på att folk med låg inkomst kan finansiera sitt boende i nya kommunala skrytbyggen med bidrag. Dessa skrytbyggen skulle annars stå tomma eftersom de egentligen är för dyra att bo i för folk som är intresserade av att bo i hyreslägenhet.
Last edited by ozzman on 06 Apr 2008, 21:14, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Barnbidraget behovsprövas

Post by gammalhardrockare »

Josey Wales:
Det finns redan och kallas bostadsbidrag.
Men det är behovsprövat. Jag får t ex inte detta bidrag trots att jag bor centralt i en dyr lägenhet. Inte för att hyran är hög men det beror endast på att lägenheten är liten som jag kommer så billigt undan. En normal tvåa här hade jag fått betala 6 000 kr i månaden för i hyra.
Även om jag hade haft en sådan lägenhet så hade jag inte fått något bostadsbidrag. Det får bara de som har ytterst låg inkomst. Oftast ensamstående fruntimmer med en kull ungar. Naturligtvis.
Faktum är att jag känner ingen som har fått detta bostadsbidrag beviljat.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Barnbidraget behovsprövas

Post by ozzman »

Rockarn:

Visst är det behovsprövat (och ger genom det en anledning för mottagaren att inte förbättar sin egen ekonomi) men faktum är att det utbetalas i många fall, som du säjer, till ensamstående föräldrar och möjliggör att dessa kan bo i spritt nya lyxlägenheter som annars skulle stå tomma.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Barnbidraget behovsprövas

Post by wiking »

Eller så kan man ösa barnbidrag över alla svenskar så dom skaffar massa barn, så har vi en möjlighet att konkurrera med alla araber Image
Då kanske vi inte blir en minoritet om några år Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Barnbidraget behovsprövas

Post by ozzman »

wiking wrote:Eller så kan man ösa barnbidrag över alla svenskar så dom skaffar massa barn, så har vi en möjlighet att konkurrera med alla araber Image
Då kanske vi inte blir en minoritet om några år Image
Ja visst, för det är ju de som skaffar barn bara om de får bidrag som vi vill ska bli föräldrar Image
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Barnbidraget behovsprövas

Post by wiking »

Nej men dom som vill ha barn men inte anser sig ha ekonomi till det Image
Post Reply