Grattis rättsväsendet!

Politiska diskussioner
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2410186.ab

Tragiskt att läsa att värdet av ett människoliv i det här landet inte är högre än att ett mord på öppen gata bara ger 1 år på kollo sluten ungdomskola.

Det måste kännas fruktansvärt för föräldrarna att veta att samhället bestraffar deras sons mördare lika lågt som någon som sålt 10 g hasch eller stulit några bilar.
Det kanske börjar bli dags att ställa sej frågan om samhället av idag verkligen är till för medborgarna eller om det är tvärtom så att medborgarna är till för samhällsapparaten?

För övrigt hade ett rimligt straff varit 25 års fängelse för hela bunten.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Grattis rättsväsendet!

Post by wiking »

Visst är det patetiska straff i det här landet. Det kan inte sägas för ofta, offren straffas ännu mer och brottslingarna daltas det med.

Nu är väl Riccardo fallet inget jag bryr mig så mycket om, enda orsaken att det blev sådant skriveri om det fallet är att han var att hans familj var rik. När det händer en "vanlig" svensk så blir aldrig den mediala uppmärksamheten så stor.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Grattis rättsväsendet!

Post by rex »

Bedrövligt ja......förövrigt så förstår jag vad Wiking menar,ingen mer än jag som retar sig på Englafallet?

Missförstå mig inte,givetvis är det en tragedi att ett barn blir dödat,men varför var det ok att gå ut med förövarens namn och bild direkt i just detta fallet?

Nån som har en åsikt i frågan?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

Därför att Engla-mördaren var vuxen.
I regel går aldrig tidningar ut med bilder på minderåriga som är misstänkta för brott. Rätt eller fel? Tja, vad vet jag.
De intervjuade några av hans skolkamrater på TV igår och maken till desillusionerade ungar har jag aldrig sett tror jag. Där har vi många som inte ens vid 16 års ålder lyckas upprätthålla illusionen av ett fungerande rättsväsende, bra jobbat Hovrätten.

Om Ricardos föräldrar var miljardärer eller uteliggare spelar nog ingen roll i det här fallet, jag tror det hade blivit lika mycket skriverier alldeles oavsett pga hur dådet utfördes. Det är inte direkt vanligt att 16-åringar i grupp sparkar ihjäl en annan 16-åring.
Nu har jag inte följt fallet så noga men ingenstans har jag läst att hans föräldrar skulle vara rika, var har det stått?

wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Grattis rättsväsendet!

Post by wiking »

Hans föräldrar äger restauranger, en arbetskamrat är lite känd i kretsen på Riccardos sida så att säga så han har berättat.
Föresten så är det bratz så det säger väl allt.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Grattis rättsväsendet!

Post by rex »

Det är nog långt ifrån hela sanningen ,att Englamannen var vuxen och att det beror bara på det....

Men lägger du till rätt etnicitet,rätt brott så börjar det nog brännas tror jag.

Dessutom slår jag vad om att hans föräldrar inte är i livet......detta retar mig nåt inihelvete! Media skall inte styra vilka brott som uppmärksammas mest,vilka brottsoffer som skall ha sympati och vilka som inte får nån.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

Menar du att Ricardos pappa ägde något så förfärligt som restauranger, vilket svin. Då var det ju inte mer än rätt att sparka ihjäl sonen, särskilt om sonen är en sk. brat.
Kanske gärningsmännen tom. skall ha en medalj?

Rex:
Vilket brottsoffer är det du menar som inte fått sympati i de här båda tragiska fallen.
Hur vidrig än misshandeln av Ricardo var så är det ändå bara att liknas vid snatteri om man jämför med Engla-mordet.
Den jäveln skall halshuggas långsamt.

Englamördarens föräldrar och syskon är för övrigt i livet. Varför motsatsen skulle reta dej så mycket vet jag inte men nu lever de i alla fall så då behöver du inte reta upp dej på det .

F.ö är det inte jag som påstår att tidningar helst inte publicerar bilder på misstänkta/anklagade minderåriga. Det var Torbjörn Larsson, tidigare chefredaktör på AB, som sa det i en intervju.
Last edited by ozzman on 08 May 2008, 08:59, edited 1 time in total.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Grattis rättsväsendet!

Post by rex »

Alltså,jag kanske splittrade upp tråden lite Image Jag menar i största allmänhet,alla brott får inte samma massmediala uppmärksamhet,lindrigt uttryckt.

ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

rex wrote:Alltså,jag kanske splittrade upp tråden lite Image Jag menar i största allmänhet,alla brott får inte samma massmediala uppmärksamhet,lindrigt uttryckt.
Så är det, men om man skall börja rota i medias onyanserade och selektiva rapportering om olika saker så har man ämne för ett helt underforum.
T.ex så ylar hela mediadrevet i högan sky och fyller förstasidor och krönikor när någon i AIK-klacken slänger in en pappersbit på planen men när personer på Färjestads VIP-läktare kastar mat och öl in i spelarbåset och folk dessutom skall ta sej in i båset och slåss med tränaren så blir det bara en liten notis på sid 23 i Sportbladet.
Hur Israel/palestinafrågan rapporteras är vi väl ganska medvetna om, jag har träffat massor av folk som inte ens visste att Hamas sköt 50-60 raketer varje dag mot Israeliska cilvila och att det var det som låg bakom de Israeliska sanktionerna.
Svenska tidningar har ju också gjort en hederssak av att bara rapportera från demokratsidan i det amerikanska valet, man kan tro att valet enbart står mellan Clinton och Obama.
Mm. mm. Det finns ingen ände på snedrapporteringen och exemplen skulle kunna fortsätta i all oändlighet.

Last edited by ozzman on 08 May 2008, 14:29, edited 1 time in total.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Grattis rättsväsendet!

Post by wiking »

[quote author=Josey Wales link=board=politik&num=1210066347&start=6#0 date=1210217825]Menar du att Ricardos pappa ägde något så förfärligt som restauranger, vilket svin. Då var det ju inte mer än rätt att sparka ihjäl sonen, särskilt om sonen är en sk. brat.
Kanske gärningsmännen tom. skall ha en medalj?
quote]
Nej poängen var att dom var rika, du frågade hur jag visste det och jag svarade.
Gärningsmännen var för övrigt också brats. Föresten så skiter jag faktiskt i om alla brats sparkar ihjäl varandra, kunder inte bry mig mindre. Dom tillför ju inte samhället något i alla fall.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Grattis rättsväsendet!

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Svenska tidningar har ju också gjort en hederssak av att bara rapportera från demokratsidan i det amerikanska valet, man kan tro att valet enbart står mellan Clinton och Obama.

wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

Grattis rättsväsendet!

Post by wiking »

Josey Wales wrote:Svenska tidningar har ju också gjort en hederssak av att bara rapportera från demokratsidan i det amerikanska valet, man kan tro att valet enbart står mellan Clinton och Obama.

Det kan ju bero på att det pågår en valkamp mellan Obama och Clinton, republikanerna har redan valt en.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

wiking wrote:Det kan ju bero på att det pågår en valkamp mellan Obama och Clinton, republikanerna har redan valt en.
Om du hade följt valet sedan första primärvalet i Iowa så hade du sett att det har varit likadant hela tiden. Helsidor, artikelserier och ledare i mängder om Hussein och Hellary och små, små notiser om Romney, Huckabee, Thompson, Giuliani och Mc Cain.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Grattis rättsväsendet!

Post by gammalhardrockare »

Hade svinet som mördade Engla varit t ex arab så hade de aldrig gått ut med bild och namn. Men nu var snubben helsvensk så då går det hur bra som helst. Svenskar får pekas ut som grupp, däremot inte araber eller andra nysvenskar. Då är det rasism.

Jag har kommit på lämpligt straff till det där feta svinet förresten.
Eftersom det här daltlandet inte har några riktiga fängelser och därmed inte utdömer några riktiga straff så tycker jag att man ska fria aset. Släppa ut honom helt enkelt.
Men naturligtvis ska man tala om exakt tidpunkt och var någonstans man ska släppa honom. Sedan är det bara att låta naturen ha sin gång.

Eftersom Stockholm mest består utav blattar, bögar, manlig dagispersonal, kontorsfjantar, pimpinetta fjollor och liknande så är det ingen idé att släppa ut honom där. Han skulle på sin höjd få lite ilskna blickar och sedan skulle han få jobb som salladsnisse eller något.
Nej, han skulle släppas ut någonstans i Sverige där man har kvar de gamla fina värderingarna, där moral av gammalt fint märke råder, där män är män och kvinnor är kvinnor.
Varför inte Norrlands inland, Dalslands bruksorter eller i valfri kommun i Bohuslän?
Jag röstar på att man ska släppa ut svinet under stor uppmärksamhet på torget i Mellerud eller Lycksele. Han skulle inte överleva en timma ens.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Grattis rättsväsendet!

Post by ozzman »

GammalHardrockare wrote:i valfri kommun i Bohuslän?
Image Image Image

Skulle de dra Kålle och Ada vitsar tills han dör av uttråkning?

Bhuslän, ja jävlar.
Post Reply