fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Politiska diskussioner
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by rex »

Långpanna wrote:Regeringen bryter mot lagar och regler och struntar fullkomligt i folkets vilja och säkerhet.

Det enda positiva med detta är att de nu förmodligen grävt sin egen grav och gjort sig omöjliga för fortsatt förtroende på regeringsposten.

Det är fan i mig skandal att en så här viktig fråga körs igenom på en dag. Bara det är ett stort brott. Jag hade inget förtroende för dem tidigare, men detta gör mig bara mer övertygad om att det är ett gäng inkompetenta idioterrr som sitter på de styrandes stolar.

Folket kommer hämnas. Hädanefter kommer jag lägga till ord som "Bomb", "Terrorism", "Al Quida" mm i änden av all min e-post och jag uppmanar er att göra detsamma. Vi måste jävlas på alla sätt vi kan och visa att detta beteende inte är acceptabelt!

Det känns dessutom som en allt för tydlig återgång till gamla tiders kommunistsamhällen, en något pinsam återgång för en regering som vill kalla sig borgerlig.
Image Jaja...så gott som överens,undrens tid är icke förbi Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by Långis »

E-M wrote:Jag skulle vilja se en folkomröstning gällande FRA, har inte hört någon än så är helt positiv till det. Detta är verkligen en fråga som folket ska vara med och tycka till om, enligt mig.
Som jag sa, vi har ingen fungerande demokrati.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by overkill »

Jag är inte odelat positiv till det här, men idén med lagen är ju att ge Polis och rättsväsendet ökade befogenheter att få fast kriminella. T.ex MC-gäng, knarkligor och liknande - dvs i första hand grovt kriminella avskum av värsta sorten samt andra skummisar.
Själv har jag inget att dölja, och jag tror inte dem lusläser precis allt. Utan snarare bara nån miiljarddel av alla e-mail, sms etc som skickas.
Det jag är mest frågande till är mest hur effektivt det kommer att fungera i praktiken. Det kommer ju att kosta en del också så frågan är om det kommer att löna sig i slutändan. Den som lever får se.

Kan hålla med om att förslaget verkar ha stressats fram och att det hela debatterades och sen röstades om väldigt fort. Framstår som lite märkligt. Men som E-M skrev så är förslaget i sig ett gammalt förslag från Sossarna från början
Men gemenes Sosses melodi verkar ju vara att skylla allt på borgarna (och ibland andra). Det är ju det enklaste och så slipper man ta ansvar själv. och nästan alltid helt utan att veta fakta. Hamen.
Last edited by overkill on 20 Jun 2008, 02:17, edited 1 time in total.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by Långis »

Tja, det är måhända en sosse-idé, men det var borgare som röstade igenom förslaget, så det känns krystat att försöka släta över detta med det argumentet.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by overkill »

Njae, både och ändå väl. Som jag fattat det hela så skedde röstningen i riksdagen där väl alla partier är representerade och har rösträtt. Däremot har ju borgarna fler mandat nu än vänsterblocket i.o.m att dem vann valet över vänstern. och därmed fler röster. Men vänstersidan fick ändå rösta och säga sitt, och som jag förstod det var det både ja och nej sägare på bägge sidor, fast mest nej på vänsterblocket, och bara nån enstaka på högersidan (2 tror jag).

Men oavsett vems påhitt förslaget är och trots den något märkliga röran innan det blev klart, så hoppas jag bara att förslaget i sig är bra och kan ge åklagare och myndigheter bättre verktyg att få fast kriminella, för det är vad det går ut på.
Men som sagt så är jag något skeptiskt till om/hur det kommer att fungera. Lär ju dessutom inte vara gratis i drift heller. Men dem ska tydligen ha liknande system i bl.a England och USA och där påstås det fungera bra i alla fall. Den som lever får se.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by ozzman »

Jah. Då var man tillbaka efter två veckor i kamelryttarland.

För det första som någon skrev så är det här ursprungligen ett förslag från Tomas Bodströms bizarra hjärna, ni vet han som tyckte att Sverige skulle bojkotta fotbolls-VM eftersom det fanns prostituerade i Tyskland.
Förslaget har sedan gått på remiss i flera år och stötts och blötts i media lika länge.
Jag är inte odelat positiv till förslaget men det man aldrig får glömma är att om det inte funnits självmordsbombare, nazister, MC-gäng eller juggemaffia så hade inte avlyssning behövts över huvud taget så0 generellt håller jag med rockarn att jag inget har att dölja och därför tycker jag det är ok att avlyssna även min e-post för att komma åt kriminella element.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by Långis »

Man kan inte helt garantera att information inte läcker och hamnar i fel händer. Förutom att hela lagen är etiskt idiotisk så finns det alltså även en säkerhetsaspekt i och med att vi får ännu sämre kontroll på känslig information.

Jag jobbar på ett företag med hög sekretess där vi har hand om viktiga ekonomiska och personliga papper av alla möjliga slag som sedan skickas digitalt från oss och ut till kunderna.
För att säkra kundernas krav så kommer företaget efter denna lag vara tvungen att investera i ännu bättre skydd, något som förmodligen kommer kosta miljoner. Detta kommer säkerligen inte hjälpa särskilt mycket mot tanken på att möjligheten till avlyssning finns.
Många kunder kommer säkert tänka både en och två gånger på om de ska välha Sverige som värdland för sina papper. Vi är ett internationellt företag och i valet mellan oss och vår filial i utlandet är tämligen enkel för ett stort företag - vi är dom stora förlorarna och det har redan rapporterats om affärer som förlorats hos andra företag.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by rex »

on 06/19/2008 at 22:28:53, GammalHardrockare wrote:Rex

Så vi skulle helt plötsligt upphöra att vara en demokrati med åsiktsfrihet? Hur sannolikt verkar det?
Lägg ned nu med att leka Citizen Kane. [/quote]

Spela inte oförstående,den lätte går jag inte på.....
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by ozzman »

on 06/23/2008 at 19:27:56, Långpanna wrote:Man kan inte helt garantera att information inte läcker och hamnar i fel händer. Förutom att hela lagen är etiskt idiotisk så finns det alltså även en säkerhetsaspekt i och med att vi får ännu sämre kontroll på känslig information.

Jag jobbar på ett företag med hög sekretess där vi har hand om viktiga ekonomiska och personliga papper av alla möjliga slag som sedan skickas digitalt från oss och ut till kunderna.
För att säkra kundernas krav så kommer företaget efter denna lag vara tvungen att investera i ännu bättre skydd, något som förmodligen kommer kosta miljoner. Detta kommer säkerligen inte hjälpa särskilt mycket mot tanken på att möjligheten till avlyssning finns.
Många kunder kommer säkert tänka både en och två gånger på om de ska välha Sverige som värdland för sina papper. Vi är ett internationellt företag och i valet mellan oss och vår filial i utlandet är tämligen enkel för ett stort företag - vi är dom stora förlorarna och det har redan rapporterats om affärer som förlorats hos andra företag. [/quote]

Antagligen är er e-mail kommunikation skickad från en företagsdomän och sådana torde inte intressera FRA i nämnvärd utsträckning.
Dessutom finns det väl inte ett enda företag som skickar klassificerad information okrypterad idag vilket betyder att FRA inte ens kan läsa den och eftersom det är väldigt resurskrävande att knäcka t.ex. ett PGP-krypto så lär inte det göras utan en rimlig misstanke.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by Långis »

on 06/23/2008 at 22:17:38, Josey Wales wrote:Antagligen är er e-mail kommunikation skickad från en företagsdomän och sådana torde inte intressera FRA i nämnvärd utsträckning.
Dessutom finns det väl inte ett enda företag som skickar klassificerad information okrypterad idag vilket betyder att FRA inte ens kan läsa den och eftersom det är väldigt resurskrävande att knäcka t.ex. ett PGP-krypto så lär inte det göras utan en rimlig misstanke. [/quote]

Faktum är att det är väldigt lite som krypteras, speciellt i mailen då detta skulle krångla till det avsevärt i kundkontakterna (det krävs som jag förstått det en dekryptering hos mottagaren, något som kanske inte alltid går ihop med mottagarens klient eller kunskap. De vill ha leveransen så fort och smidigt som möjligt och utan krångel.
All datatrafik tar en vända till Milano där servrarna står och kommer såldeles passera FRA:s högkvarter.
Men oavsett vilka åtgärder som tas så finns alltså snart möjligheten till avlyssning och bara tanken på den möjligheten stänger många broar. Stora är av naturen paranoida, speciellt på ekonomi-sidan, den del jag har hand om.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by ozzman »

on 06/23/2008 at 22:45:36, Långpanna wrote:Faktum är att det är väldigt lite som krypteras, speciellt i mailen då detta skulle krångla till det avsevärt i kundkontakterna (det krävs som jag förstått det en dekryptering hos mottagaren, något som kanske inte alltid går ihop med mottagarens klient eller kunskap. De vill ha leveransen så fort och smidigt som möjligt och utan krångel.
All datatrafik tar en vända till Milano där servrarna står och kommer såldeles passera FRA:s högkvarter.
Men oavsett vilka åtgärder som tas så finns alltså snart möjligheten till avlyssning och bara tanken på den möjligheten stänger många broar. Stora är av naturen paranoida, speciellt på ekonomi-sidan, den del jag har hand om. [/quote]

Då antar jag att de inte gör affärer med USA heller då eftersom de har en mycket mer långtgående avlyssning av elektronisk kommunikation.
Visst kanske en sådan här lag får konsekvenser men om man som stort företag skickar känslig information okrypterad (avkryptering hos mottagaren är mycket enkelt och kan göras praktikt taget i realtid) så får man nästan skylla sej själv.
Det är förresten lite konstigt att du lägger all skuld på regeringen och ingen på de kriminella element som nödvändiggör olika former av övervakning. om inte de hade funnits hade ingen avlyssning behövts.
wiking
Levertransplanterad
Posts: 1827
Joined: 02 Jan 2005, 17:45

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by wiking »

Ja tänk om det inte funnits några kriminella, trevlig tanke men verklighets frånvarande.
Bara för att det finns kriminella så ska inte någon läsa oskyldiga människors post, det får väl ses som en vinst för skurkarna, och det däremot är regeringens fel.
Inte bara den nuvarande givetvis men regeringarna som suttit vid makten dom sista femtio åren.

Dessutom tror jag det är risk för åsiktsregistrering i ännu större utsträckning.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by gammalhardrockare »

Wiking:
Bara för att det finns kriminella så ska inte någon läsa oskyldiga människors post, det får väl ses som en vinst för skurkarna, och det däremot är regeringens fel.
På vilket vis är det en vinst för skurkarna och vad gör det om en totalt främmande människa som inte känner dig läser din post?
Vad kan hända?
Ska tullen resonera likadant? Bara för att majoriteten inte smugglar knark så ska alltså inte tullarna ha rätt att visitera folk?
Dessutom tror jag det är risk för åsiktsregistrering i ännu större utsträckning.
Jag anser att man SKA registrera och övervaka nazister, kommunister och islamister. Vad är problemet med det?
Eller har du något att dölja?
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by Långis »

on 06/24/2008 at 10:59:11, Josey Wales wrote:Då antar jag att de inte gör affärer med USA heller då eftersom de har en mycket mer långtgående avlyssning av elektronisk kommunikation. [/quote]

De gör förmodligen affärer med USA, men USA är aldrig något bra exempel. Jag är säker på att de filialer som har kontakt med USA tvingats till än mer åtgärder, men är det verkligen det mest ultimata?

on 06/24/2008 at 10:59:11, Josey Wales wrote:Det är förresten lite konstigt att du lägger all skuld på regeringen och ingen på de kriminella element som nödvändiggör olika former av övervakning. om inte de hade funnits hade ingen avlyssning behövts. [/quote]

Faller en så falleralla?

I så fall föreslår jag härmed abort på samtliga foster i syfte att stoppa dessa kriminella element. Samma resonemang och du förstår nog det orimliga i det.
Jag har inte gjort något, och vill därmed inte ha en övervakare. Jag vill inte att mina personliga brev ska silas genom nån annans nät. Det är min privata egendom och jag vill själv bestämma vem som ska läsa den.
Vi behöver heller ingen återgång till gamla tider kommunistiska samhällen, jag trodde i min enfald att vi var på väg därifrån...
Last edited by Långis on 24 Jun 2008, 20:42, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fra lagen, att lyssna av all kommunikationen

Post by ozzman »

on 06/24/2008 at 20:39:01, Långpanna wrote:Jag har inte gjort något, och vill därmed inte ha en övervakare. Jag vill inte att mina personliga brev ska silas genom nån annans nät. Det är min privata egendom och jag vill själv bestämma vem som ska läsa den.
Vi behöver heller ingen återgång till gamla tider kommunistiska samhällen, jag trodde i min enfald att vi var på väg därifrån... [/quote]

Då bör du aldrig besöka en affär eller en stad heller eftersom det vimlar av övervakningskameror där som spelar in dej trots att du inget gjort. GH's tullexempel var också ganska bra. För att inte tala om att polisen har rätt att stoppa dej närsomhelst och kräva att du identifierar dej.
Exemplen är oändliga. Övervakning finns i massor av former och är tyvärr nödvändig, mej gör det heller inte ett skvatt om FRA vill lägga sina ytterst knappa resurser på att läsa min post. Nu kommer inte det att hända eftersom de just pga sina små resurser inte kommer att följa någon kommunikation utan en rimlig misstanke så jag tror att både du och jag kan vara lugna.
Last edited by ozzman on 24 Jun 2008, 21:02, edited 1 time in total.
Post Reply