Sixties!

Diskutera musik i alla former i detta forum
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Sixties!

Post by rex »

Såg just ett tvprogram om 60-talsmusik på tv då en sak slog mig: Vilken fruktansvärt kass musik det årtiondet bjöd på! Bara en massa lallande ju,Mamas&Papas,Lovin Spoonful,Tages,Shanes,Clapton osv bara skräp.......Kommer inte på ett enda band förutom naturligtvis Creedence Clearwater Revival som jag tycker var bra rakt över. Enstaka låtar finns ju alltid men jag kommer inte på ett enda band till.

50-talsrocken var ju ok det mesta,sen kom ju hårdrocken kring -70 sen nångång första halvan av 80-talet var det slut igen.....sendess så finns det inget,nada Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sixties!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Du har delvis rätt, en massa lallande och trams, nu ska vi kramas och liknande.
Men du glömmer slutet av sextiotalet. Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Black Sabbath och Deep Purple!
Hårdrocken föddes runt 67-68!

Sedan så tyckte jag även att The Who hade några höjdarlåtar. Men det kanske jag ska tala tyst om?

När det gäller femtiotalet så gillar jag bara Jerry Lee, Chuck Berry och Bo Diddley.
Hur Elvis kan kallas "The king of rock´n roll" är för mig en fullständig gåta däremot?
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Sixties!

Post by rex »

GammalHardrockare wrote:Rex:

Du har delvis rätt, en massa lallande och trams, nu ska vi kramas och liknande.
Men du glömmer slutet av sextiotalet. Led Zeppelin, Jimi Hendrix, Black Sabbath och Deep Purple!
Hårdrocken föddes runt 67-68!

Sedan så tyckte jag även att The Who hade några höjdarlåtar. Men det kanske jag ska tala tyst om?

När det gäller femtiotalet så gillar jag bara Jerry Lee, Chuck Berry och Bo Diddley.
Hur Elvis kan kallas "The king of rock´n roll" är för mig en fullständig gåta däremot?
Jag sa ju det,att hårdrocken kom runt -70........
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sixties!

Post by gammalhardrockare »

Rex:

Du uttryckte dig illa, du skulle ha skrivit: "Hårdrocken kom i slutet av sextiotalet."

Nu måste jag tillrättavisa dig i svenska språkets uttrycksmöjligheter också!
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Sixties!

Post by uy »

Bara så ni vet så kommer folk att säga lika dant om 80-talet om 20 år.
Skitarna ska va' lika långa i år
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Sixties!

Post by Jungbacka Erik »

uy:

Nej det kommer dom inte. 50 och 80 talen är dom enda årtiondena som haft någon identitet.
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Sixties!

Post by Långis »

nja, 60-talet och 70-talet hada eväl identiteter i allra högsta grad. Det var hippies och swing för hela slanten...
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Sixties!

Post by Jungbacka Erik »

Ja okej då, dom kanske hade en sorts flum-identitet, men nån stake var det inte i dom.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Sixties!

Post by retepnoslack »

Nja, jag tycker allt det fanns en hel del bra, fast det beror nog på, att jag är, näst intill, allätare när det gäller musik.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sixties!

Post by gammalhardrockare »

Som sagt, Jimi Hendrix och grabbarna var bra som kom i slutet av sextiotalet men den där jävla "Tral-la-lapopen" som t ex Beatles, Shanes och liknande har jag jävligt svårt för.

Fan, Jimi Hendrix är ju förresten en av de absolut största!
Någon som hört hans version av "Like a rolling stone" förresten? Slår allt! Håååård rock när den är som bäst!
Eddie
Obotlig alkoholist
Posts: 894
Joined: 14 Dec 2004, 13:32
Location: Strängnäs

Sixties!

Post by Eddie »

Det är nu man inte ska nämna att jag lyssnar på vinyl 107...
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Sixties!

Post by retepnoslack »

Eddie, eller kanske snarare Errol, satte ju sina första musikaliska grunder på 60-talet.

"Hepstars", var ju ganska bra också tycker jag. Benny Andersson gick ju vidare till Abba efter denna karriär och blev en bland de största.

"Gunder Hägg/Blå Tåget", är en utav mina favoritgrupper också. Deras start ägde ju rum 1967 även om första skivan inte kom förrän 1969.

Sedan får vi ju inte glömma vissångarna, som var mycket bättre på 60-talet, enligt mej. Cornelis började ju 1964 med debutskivan, Fred Åkerström, Bengt Sändh, Finn Zetterholm likaså.

Nu är väl kanske de nämnda så direkta "Rockmusiker", men JAG tycker iallafall, att de var bra i sin genré.

Men en och annan Elvislåt kan man ju lyssna igenom också. Eller varför inte "Beatles" eller "Stones".
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sixties!

Post by gammalhardrockare »

Repetnoslack:
Eller varför inte "Beatles" eller "Stones".
Gamla Rolling Stones var jävligt bra! Däremot har jag alltid haft lite svårt för Beatles, lite för brittiskt för mig. Lite för mycket syltmacka, grön parkas, snorig näsa, anemisk hy och sotigt tegel helt enkelt.
Men det finns ett undantag: Jag älskar deras låt Get back!
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Sixties!

Post by ozzman »

Rolling stones har jag aldrig riktigt förstått storheten med.
Enligt mej är dom ett ytterst mediokert band som råkade vara först med sin grej och sedan har levt uteslutande på det dom gjorde på 60-70 tal.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Sixties!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Rolling stones har jag aldrig riktigt förstått storheten med.
Enligt mej är dom ett ytterst mediokert band som råkade vara först med sin grej och sedan har levt uteslutande på det dom gjorde på 60-70 tal.
Javisst, men de gjorde några bra låtar i början av sin karriär. Men idag är det skit och jag tror att de klarar sig bara för att man tydligen "ska" tycka att de är bra. Jag tycker inte de är bra, däremot så gjorde de några jävligt bra hits under sextio- och sjuttiotalet.
Post Reply