Nostalgi!

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nostalgi!

Post by rex »

Hur upplever ni det? Är det nåt positivt,en känsla att plocka fram när man vill drömma sig bort för en stund eller kanske ett gissel som förpestar hela era liv? Udda fråga kanske men det är ju mycket snack om ungdomsminnen,gamla fyllor osv....Intessant tycker jag att höra hur folk ser på det.
Tror kanske att för mycket frossande i svunna tider inte alltid är så nyttigt,men vad vet jag Image
grovsnus
Helgfyllo
Posts: 78
Joined: 15 Oct 2004, 13:38

Nostalgi!

Post by grovsnus »

Jag känner folk som lever helt i en enda lång nostalgitripp. Lyssnar enbart på hårdrock från 80-talet , det var bättre då säger dom osv. Image

Nostalgi för mig är ett mycket positivt ord, jag kommer att tänka på så mycket.

Känner en som snart är 60 , han går fortfarande klädd i svarta v-jeans , boots, skjortor och jackor. Han ser ut som Lemmy och lever helt enligt gamla tider. Han lever kvar i 60-70-80 talet.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nostalgi!

Post by rex »

Jo,det gör jag själv(lyssnar på 80-talsmusik alltså)
sen så håller jag med dig, även för mig har det en positiv klang men jag undrar om inte somliga snöar in lite väl mycket på det gamla.Det kan nog få en tendens att ta över så att man inte riktigt finner sig tillrätta i nuet.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Grovsnus:
Jag känner folk som lever helt i en enda lång nostalgitripp. Lyssnar enbart på hårdrock från 80-talet , det var bättre då säger dom osv
Låter som jag! Vägrar att använda mobiltelefon, vet inte hur man SMS:ar eller ens lagrar nummer, vägrar att klä mig i modekläder och apspyr på alla nya företeelser som bemanningsföretag, märkliga teleoperatörer (Det ska vara Televerket och inget annat!), äter inga nya konstiga rätter som Kebab och liknande (Vad är det för fel på pizza och hamburgare? Det dög på åttiotalet och duger nu också!) och internet använder jag bara för att jag tycker det är kul att skriva och umgås med folk på nätet.
Har aldrig köpt någon musik som har gjorts efter 89 och kommer heller aldrig att göra.

Rex:
men jag undrar om inte somliga snöar in lite väl mycket på det gamla.Det kan nog få en tendens att ta över så att man inte riktigt finner sig tillrätta i nuet.


Helt riktig iaktagelse. Jag är ohjälpligt borta från dagens samhälle, jag har självmant ställt mig utanför och så kommer det att fortsätta att vara. Jag har inte en aning om hur man t ex betalar räkningar över nätet och jag tänker inte lära mig. Arbetsgivarna kräver ungdom och höga utbildningar för rena skitjobben med löner som är skämt och det får de gärna fortsätta med men utan mig.
Som jag ser det så är det samhället som har valt bort sådana som mig (+ en halv miljon andra människor i min ålder och med min bakgrund) och därför har jag slutat att må dåligt över det.

Vill de ha äppelkindade högskolestudenter till städjobb och lagerarbetare så är det upp till dem. Vill de att man ska lyssna på dagispop och ha ett öppet metrosexullt beteende där rövknull anses vara synonymt med fördomsfrihet och partnerbyte, piskor och handbojor är symboler för kärlek så kan de få behålla det för sig själva.

Jag tänker leva mitt liv och behålla mina värderingar så länge jag kan tills de stänger av kranen.
Så är det och så kommer det att bli. Thats final!
Last edited by gammalhardrockare on 01 Dec 2004, 15:30, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Oj jag glömde!
För mig så är nostalgi oftast positivt laddat men det kan även kännas jobbigt ibland, jag tänker då närmast på när man besöker gamla platser man inte sett på många år och upptäcker att mycket är förändrat och en del är mycket mindre och mer "taffligt" än man minns det. Vissa minnen bör just bara vara minnen och inget annat, man bör kanske låta bli att rycka i gamla trådar och liknande.

Sentimentalitet är något annat och är blandade känslor för mig. Jag älskar att frossa i gamla minnen men jag klarar inte längre av att titta i gamla fotoalbum längre. Gillar inte att bli påmind om hur jag själv och mina vänner såg ut för 15-20 år sedan. Det känns jobbigt när man stöter på gamla flintskalliga och skäggiga gubbar och förstår att de faktiskt är gamla klasskamrater och att de tänker exakt likadant om mig själv.

Musik och sentimentalitet/nostalgi är ett kapitel för sig själv.
Vill jag nudda vid den där känslan man hade när man var sjutton-arton år så sätter jag på albumet "Point of entry" med Judas Priest. Egentligen så tycker jag inte ens att det albumet är så bra längre men jag älskar att återkalla känslan från sommaren 82. Judas Priest dånar ofta från mina högtalare när jag är i trumpeten.

Sedan så har vi ju då detta med lukter. Jag minns exakt hur det luktade i gymnastiksalen och matsalen när jag gick i lågstadiet.
Kände dessa lukter för några år sedan och vips så var jag sju år igen. Mycket obehagligt. Det finns några fördelar med att bli äldre och det är att man slipper skoltvånget. Min barndom hade varit i det närmaste perfekt om man hade sluppit den förbannade skolan!

Något som jag också minns med fotografiskt minne är alla loggor för läsk, godis, reklam osv från slutet av sextiotalet till mitten av sjuttiotalet. Ni minns väl hur t ex läsketiketterna såg ut när ni var barn? Apotekarnes etikett bestod alltid av tre färgnyanser uppdelade i kvadrater längst ned på etiketten. Var det päronsoda var det tre gröna nyanser, var det hallonsoda var det tre röda nyanser och var det apelsinläsk så var nyansen orange för att därefter övergå till gult.
Minns ni de stora enlitersflaskorna i glas och som vägde flera kilo? Minns ni GB-glassarna? Det var t ex "Kid" som kostade sextio öre och som var hälften vanilj och hälften päron. Storstrut var lyxglassen och kostade hutlösa 1,75, Päronsplitt hette Päronpinne första året den kom och kostade drygt en krona vill jag minnas.
Marabous chokladkakor fanns i flera mindre storlekar och det fanns en chokladkaka som hette "Mellanmål", idag heter den "Sportlunch..."
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Nostalgi!

Post by Jungbacka Erik »

GammalHardrockare wrote:Låter som jag! Vägrar att använda mobiltelefon, vet inte hur man SMS:ar eller ens lagrar nummer, vägrar att klä mig i modekläder och apspyr på alla nya företeelser som bemanningsföretag, märkliga teleoperatörer (Det ska vara Televerket och inget annat!), äter inga nya konstiga rätter som Kebab och liknande (Vad är det för fel på pizza och hamburgare? Det dög på åttiotalet och duger nu också!)
Det var inte du som gjorde reklam för pressbyrån för ett antal år sen? Image Nä skämt åsido, nostalgi är mitt liv. All ny teknik tar jag gärna till mig, men musiken ska vara från åttiotalet. Dessutom så var den fan så mycket bättre då. Frisyrerna var kanske lite stora, men jag minns ännu fasan jag kände när en efter en av dom "heta" tjejerna man kände, lät sina permanentade blonderade hår falla och ge vika för någon kortare osexig frisyr Image Min egen hockeyfrilla saknar jag kanske inte så mycket, men jag skulle ge min vänstra arm om det vore 1985 igen Image
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nostalgi!

Post by rex »

Värst vad alla längtar tillbaks i tiden då Image Jag vet inte men jag tycker nog faktiskt att det ligger nåt i uttrycket "varje tid är den bästa".Ungdomsåren har ju sin charm men så även den gyllene medelåldern Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Jungbacka-Erik:
men jag skulle ge min vänstra arm om det vore 1985 igen
"Min tid" var mellan 87-89 men åren 82-84 var inte så illa heller.
På nittiotalet gick allt åt helvete och detta måste väl vara det mest färglösa årtiondet i modern historia. Förutom några jobb jag hade som har gett lite roliga minnen så har jag inte mycket positivt att säga om nittiotalet.
Nittiotalet började dock bra för mig, på nyårsafton, under tolvslaget när åttiotalet övergick i nittiotalet så hade jag faktiskt vilt och hämningslöst sex med en tjej som var något utöver det vanlig rent sexuellt. Image Sådant glömmer man inte i första taget...
Min egen hockeyfrilla saknar jag kanske inte så mycket
Om det bara var hockeyfrillan jag saknade... Jag saknar håret överhuvudtaget! Image Jag hade hockeyfrilla ett par år under slutet av åttiotalet sedan så började flinten lysa igenom och då var det bara rakapparaten som gällde. *Begravningsmusik*
men musiken ska vara från åttiotalet.
Absolut! Den bästa hårdrocken gjordes på åttiotalet. Men rocken från slutet av sextiotalet (Jimi Hendrix, Led Zepplin osv) var inte heller illa för att inte tala om hårdrocken från sjuttiotalet! Deep Purples klassiska album är det inte mycket som slår!
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Nostalgi!

Post by Långis »

94, vem glömemr nådens år 94.
Alla jag träffar har bra minnen från det året, och det var inte BARA vm i fotboll... svårt att sätta fingret på vadd et var...
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Spekpanna:

Har för mig att det var jävligt varmt den sommaren i alla fall.
Det var också den sommaren då jag bestämde mig för att sluta jobba inom färjetrafiken, sade t o m upp mig från en fast tjänst.
Såhär i efterhand så kan jag säga att det var bland det dummaste jag har gjort i mitt liv.
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nostalgi!

Post by rex »

Nä men vi låter han tro det för att inte göra honom ledsen Image
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Eftersom det inte gjordes någon hårdrock värt namnet efter 89 (om vi bortser från AC/DC´s rockrökare "Thunderstruck" som kom 90) så är man automatiskt nostalgiker om man gillar hårdrock. Om man är en tönt för att man är nostalgisk och vurmar för åttiotalet så är väl jag en tönt då, en stolt tönt!
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

Nostalgi!

Post by Jungbacka Erik »

isf får även jag sälla mig till töntarnas stolta skara Image
Last edited by Jungbacka Erik on 09 Dec 2004, 00:08, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Fast är det något som är tönigt så är det ju alla snubbar i vår ålder som försöker "hänga med" och vara ungdomliga genom att anamma alla nya företeelser, inbilla sig att de verkligen gillar den nya dagispopen och liknande.
Har en polare som är 42 år och som har näspiercing, går i sådana där rövhängsbrallor, nya tattor, massa billiga silverringar, bakåtvänd keps och lyssnar på larvig Dagis-2004 musik. Naturligtvis går han på stan med någon jävla MP3-spelare och hörsnäckor i öronen.
Han tror han är ungdomlig men ser ut som en missbrukare trots att han alltid har varit näst intill helnykterist.
Last edited by gammalhardrockare on 15 Jan 2005, 13:02, edited 1 time in total.
lumberjack
Levertransplanterad
Posts: 1204
Joined: 06 Dec 2004, 13:28
Location: Ja, inte hemma i alla fall.

Nostalgi!

Post by lumberjack »

GammalHardrockare wrote:Naturligtvis går han på stan med någon jävla MP3-spelare och hörsnäckor i öronen.
Nu ska vi ta det lilla lugna, MP3-spelare är en lysande uppfinning. Köpte en i våras och använder dagligen. Laddar den med sjyst musik eller en god bok och knatar runt stortrivandes. Fungerar som en gammal Freestyle, fast med bättre ljud, mindre batteriåtgång och den är fan så mycket mer praktisk. Jag rekomenderar verkligen denna tingest. Fan all utveckling är inte av ondo, jag tror ingen längtar tillbaka till rullbandarnas tid. (Men kan villigt erkänna att en gammal 8-track vore coolt att äga).
Post Reply