Nostalgi!

Nostalgilänkar och sentimentala diskussioner
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Hellboy:
rocker: dags att säga upp bekantskapen med den där personen kanske?
Har jag nästintill gjort, träffas ytterst sporadiskt. Problemet är att han är trevlig för övrigt.
Ställer fortfarande upp och kör honom till köpcentra och liknande, snubben har inget körkort.
Till saken hör också att han är mogen för övrigt, det är just denna märkliga hang up på rena barnattribut som jag stör mig något in i helvete på.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Det är också jävligt irriterande med personer som inte vågar gnälla över alla nymodigheter bara för att det tycks ha blivit något jävla självändamål att alltid, utan att protestera, vara positiv mot alla nya påhitt och omstruktureringar och försämringar.

När Hitler kom till makten i Tyskland så fanns det även då folk som tyckte att man inte kunde stoppa utvecklingen och som såg det som något odelat positivt.

Utveckling behöver inte alltid vara positivt. Nya prylar och företeelser behöver inte alltid göra livet och samhället bättre.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

on 02/14/2005 at 23:50:07, GammalHardrockare wrote:Det är också jävligt irriterande med personer som inte vågar gnälla över alla nymodigheter bara för att det tycks ha blivit något jävla självändamål att alltid, utan att protestera, vara positiv mot alla nya påhitt och omstruktureringar och försämringar.

När Hitler kom till makten i Tyskland så fanns det även då folk som tyckte att man inte kunde stoppa utvecklingen och som såg det som något odelat positivt.

Utveckling behöver inte alltid vara positivt. Nya prylar och företeelser behöver inte alltid göra livet och samhället bättre. [/quote]

Jag retar mej också på det där oförbehållsamma hyllandet av allt nytt enbart av den anledningen att det är nytt.
Visst finns det saker som har utvecklats och blivit bättre men innan jag tar till mej en nymodighet så är jag alltid sunt skeptisk och förvissar mej först om att nymodigheten i fråga verkligen tillför något innan jag sällar mej till hyllningskören.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Javisst, det finns en massa nya uppfinningar idag som naturligtvis inte fanns förr.
Men om man ser till det stora hela så har det blivit sämre, det går aldrig att komma ifrån. För tjugo år sedan så hade precis alla, från barn och ungdomar till vuxna och pensionärer det mycket bättre i Sverige, det kan ingen neka till.
Detta kan man dock inte säga för då är det alltid någon idiot som skriker GUBBSNACK och BAKÅTSTRÄVARE! Vad jag inte förstår är hur det kan vara förenat med bakåtsträveri att önska att det var lika bra som förr istället för sämre?
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Tittar man levnadsstandardmässigt så kan ingen människa vid sina sinnens fulla bruk påstå att det har blivit bättre i Sverige de senaste 20 åren, påstår man det är man fan dum i huvudet.
Enligt OECD-ranking så låg Sverige i slutet på 70-talet på 2:a plats på rankingen och förra året var vi nere på 24:e plats eller nåt däromkring.

Sverige har blivt ett U-land och visar upp alla tecken på det också:
En fet självgod ledare med diktatoriskt arbetssätt, Check!
Hög arbetslöshet, Check!
Producerar bra fotbollsspelare till andra länder, Check!
Turistmål enbart för att det är billigt för utlänningar, Check!
Galopperande statsskuld, Check!
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Men vi har ju internet! Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Rockarn:

Jo det klart, vips så var vi ett I-land igen Image

rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

Nostalgi!

Post by rex »

on 02/15/2005 at 11:52:41, GammalHardrockare wrote:Ozzman:

Javisst, det finns en massa nya uppfinningar idag som naturligtvis inte fanns förr.
Men om man ser till det stora hela så har det blivit sämre, det går aldrig att komma ifrån. För tjugo år sedan så hade precis alla, från barn och ungdomar till vuxna och pensionärer det mycket bättre i Sverige, det kan ingen neka till.
Detta kan man dock inte säga för då är det alltid någon idiot som skriker GUBBSNACK och BAKÅTSTRÄVARE! Vad jag inte förstår är hur det kan vara förenat med bakåtsträveri att önska att det var lika bra som förr istället för sämre? [/quote]

Alltså,så här är det! Det finns ingen annan väg än framåt att välja på,allt annat är bara flumsnack och drömmerier. Sen om det blir nåt bra,ja det får framtiden utvisa. Jag håller naturligtvis med om att samhället är på väg åt helvete men som sagt,det är det enda att välja på.

Nåt slags Åsa-Nisse leverne för alla är väl knappast realistiskt,eller?
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Rex:
Det finns ingen annan väg än framåt att välja på,allt annat är bara flumsnack och drömmerier.
Öh... Javisst, har jag påstått något annat?
Däremot så behöver man inte applådera över skiten, det gjorde de i Tyskland på trettiotalet när Hitler fick makten och se hur det gick.
Man kan trots allt välja, man behöver inte gapa och svälja utan att protestera.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

on 02/15/2005 at 21:04:54, rex wrote:Alltså,så här är det! Det finns ingen annan väg än framåt att välja på [/quote]

Nej men man behöver ju inte dregla likt Pavlovs hundar över varenda teknisk nymodighet som kommer utan att ifrågasätta om prylen verkligen tillför något vettigt. Kort sagt en sund skepticism är inte fel.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, det är det jag menar. Men jag måste säga att de flesta tekniska prylar som kommer idag är det väl inget större fel på, jag ifrågasätter istället vad man egentligen ska ha alla dessa prylar till? Mobiltelefoner ska ju egentligen förenkla men istället så blir det tvärtom, förutom att det är ett helvete att lära sig alla jävla finesser så är det bara jobbigt att behöva bli nådd överallt. Som anställd t ex så är det ju bara negativt att chefen hela tiden kan hålla koll och varför anses jag ha ett behov av att ringa kompisar, chefer, flickvänner och morsor när jag är på stan eller på köpcentret istället för att ringa när jag kommer hem för en femtedel av priset?
Internet är jättekul men har tagit mer än vad det har gett, massor av arbetstillfällen har försvunnit.
Sedan så har vi ju globaliseringen, EU och den ökande kriminaliteten och missbruket.

Men vad jag egentligen menar när jag skriver om att jag längtar tillbaka till åttiotalet så menar jag själva stämningen och samhället, det fanns jobb åt alla som ville, man var ung, man hade så mycket framför sig och kände man sig ibland nere så visste man att det fortfarande fanns hopp.
Det fanns inga jävla bemanningsföretag och man behövde inte jobba för struntlöner för på den tiden så var inte löneskillnaderna så stora. En liten jämförelse: Under mitt sista jobb så bestod min heltidslön av ca 10 000 kr EFTER skatt och jag förväntades vara tacksam för att "jag hade ett jobb".
Det var vad jag fick ut i lön för tio år sedan...
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

Jag saknar framtidstron som fanns för en 20-25 år sedan, jag tror inte jag träffat en vuxen människa dom senaste 10-15 åren som haft en positiv syn på framtiden.
Det känns djupt tragiskt.

Förr i tiden fanns i alla fall visioner.
Tycka vad man vill om ABC-städer, miljonprogram, och stålverk80 men bara genom att ta dom stora besluten så visade politikerna att dom trodde på en framtid för Sverige och nog närde en sann förhoppning om att genom stora övergripande förändringar nå lite närmare Utopia.
Nu för tiden dras ju för fan en cykelbana i långbänk över tre mandatperioder
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:

Ja, det är precis det jag menar och det är även det samhällsforskarna och ekonomerna säger idag: För första gången i världshistorien så kan människan säga att det var bättre förr och ha rätt!
Om man med förr alltså nöjer sig med att titta tillbaka 20-30 år eller något.
Detta är i stort sett alla överrens om idag. Utom Rex då förstås...

För om man ska se på det stora hela; vad är det egentligen som är så jävla bra idag jämfört med förr? Vad har vi fått idag som vi inte hade för 20 år sedan? Mobiltelefoner och liknande räknas naturligtvis inte.

Det finns ju ingen - förutom miljonärer och stora företagsledare - som idag kan säga: Åh va bra vi har det jämfört med för tjugo år sedan! Åh va skönt att slippa den mörka tiden när vi inte hade sådana trevliga företeelser som globaliseringen, utflyttningen av företag, bemanningsföretag, EU och våldsbrottsligheten!
Åh va kul det känns så fort man sätter på radio och tv och översköljs av "rap" och dagispop! Åh va skönt det är med dagisenfald, moraliskt förfall, familjeuppluckring (statligt påhejad) och pedofilanstrykningar på precis allting.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Nostalgi!

Post by ozzman »

on 02/16/2005 at 16:04:08, GammalHardrockare wrote:Detta är i stort sett alla överrens om idag. Utom Rex då förstås...
[/quote]

Kommer vi även att få se Rex anamma förortsslang, säckiga byxor, mössa inomhus och feta hörlurar på öronen som pumpar ut "musik" från 50 cents eller nån annan coooooool hiphop-nolla?
Last edited by ozzman on 16 Feb 2005, 16:24, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

Nostalgi!

Post by gammalhardrockare »

Ozzman:
Kommer vi även att få se Rex anamma förortsslang, säckiga byxor, mössa inomhus och feta hörlurar på öronen som pumpar ut "musik" från 50 cents eller nån annan coooooool hiphop-nolla?
Ja! Image



Post Reply