Ska regeringen rädda Jobben?

Politiska diskussioner
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by overkill »

Just det, så här i varsel-tider när alla möjliga företag tycks varsla anställda så uppstår ju genast en del debatter i förtvivlan. Speciellt när så många personer berörs.
En del tycker ju absolut att Farbror Staten borde skuta in pengar i vissa företag, t.ex Volvo som ju varslat ganska många personer den senaste månaden.

Så vad tycks, är det rätt eller fel ? Andra idéer eller förslag?
Själv är jag ganska skeptisk till iden, men är å andra sidan inte så insatt i hur sånt här fungerar heller. Såg på "Debatt" ikväll där Volvo anställda skällde ut Sven-Otto Littorin och beskyllde staten för att göra för lite. Jag fattar inte riktigt resenmanget. Är det verkligen en regerings uppgift att skuta till pengar till ett företag som gjort miljardvinster i flera år när det börjar gå dåligt? argumentet var att Volvo har betalat miljarder i skatter och arbetsgivaravgifter till staten. Såförvisso, men det gör väl alla företag, alltså borde staten stötta alla företag som går dåligt, i viss mån då (i så fall baserat på förtagets storlek/omsättning). Jättebra om det hade varit så, då hade ju i princip inga konkurser ägt rum någonsin då staten ändå räddar dem (ironin talar).
Nej, jag tycker det hela är ett märkligt resonemang och en allmänt konstig debatt av det jag hört hitils. Föregående regeringar har (i Sverige alltså) inte gjort nått liknande tidigare vad jag vet heller (rätta mig om jag har fel). T.ex då Erikson gick dåligt för ett antal år senoch då Göran Persson höll i spakarna i Svealand. Dom hjälpte inte till vad jag vet. och det borde inte vara en regerings uppgift heller, eller det kanske det är?. Får mer och mer intrycket av att dom som gnäller, som de flesta tycks vara ett gäng insnöade sossar, i sin desperation skyller på regeringen - vilket passar extra bra just nu då Borgarna har makten. Dom hade nog gnällt oavsett regering, det tvivlar jag inte på, men nu blir det extra lägligt att gnälla extra känns det som.

Jag lider självkllart med alla som berörs. Inget snack om att det är väldigt tråkigt och inte bara bekymmersamt för dom som får gå, utan för samhället i övrigt eftersom fler få gå på a-kassa (=statens utgifter ökar) och kunkurensen om dom lediga jobben som finns ökar. Men det yttersta ansvaret bär ju förtagen själva, och frågan är om dom kunde gjort nått bättre eller annorlunda. Jag vet inte alls. Är det idioter som sitter i ledningen som satsat på fel saker? Idioter som utvecklar modeller som inte säljer? Jag har ingen aning om varför, man kan ju åtminstonde konstatera att konkurrensen i bilbranchen är ju stenhård och om man säljer färre bilar, vad ska man göra? rea ut bilarna? behålla personalen ändå av ren välgörenhet? sänka lönerna? trolla bort utgifterna? låtsas som att det regnar? Nej, man gör det naturliga, när produktionen minskar så minskar man antalet anställda.
Så som jag ser det, så kan ingen regering lösa ett problem av denna diginiteten fullt ut. Dom kan pressa företagen hårdare på olika sätt och möjligen skapa bättre förutsättningar på olika sätt, men att börja skuta in stora summor pengar i dem skulle antagligen skulle bli konstigt, och hur skulle det rädda ett företag egentligen? För att "rädda" en gigant som Volvo är det ju inga små summor vi snackar om heller. Ok, dom anställda får vara kvar och får sina löner. Men vad ska dom göra eftersom produktionen minskar? Dricka kaffe och heja-på varandra? Volvo ska ju dessutom utveckla nya modeller osv också så det lär väl ta några år innan det är klart och dem kan börjar prodcera mer igen och därmed också sälja mer.

Med andra ord, så är jag mest skeptisk till att en regering ska gå in och rädda ett företag ekonomiskt. Nu blev det mycket fokus på Volvo också men dom är ju starkt berörda och en av dem som varslat mest.
Men OM nån tycker annorlunda, och kan upplysa mig om faktorer jag missat eller förbisett - upplys mig gärna. Jag försöker mest förstå resonemangen, även om jag inte alltid håller med dem.
Image
Last edited by overkill on 03 Oct 2008, 01:34, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by E-M »

Jag kollade också på debatten. Även jag tycker att det låter lite skummt att staten ska skjuta till pengar. Det är väl snarare Volvo som borde ta ansvar och hjälpa dem som blir varslade till nya arbeten så gott dem kan. Men som Overkill också säger så har ju inte Volvo mycket val, vad ska de göra? De kan ju inte ha kvar anställda som ren välgörenhet. Ett alternativ hade ju varit att ta lite av dem som får överdrivet mycket lön (direktörer) och på så sätt kanske behålla lite fler anställda. Missförstå mig inte, många som har en högre lön har oftast väldigt mycket ansvar och jobbar mycket. Dem borde ha en lite högre lön men det får ju vara måtta på det.

Skatterna ska ju gå till sjukvård, skolor m.m. inte att staten ska rädda företag som går dåligt. Tycker faktiskt att Littorn fick mycket skit i onödan. Dem borde ju vara arga på Volvo. Staten har ju inget med Volvo att göra.

Edit: Kom att tänka på Homer i "The Simpsons". Han säger upp sig från jobbet och spelar bongotrummor på Burns huvud och säger: "That's for employing me for teen years!" Image

Är faktiskt roligare än det låter när man läser det.
Last edited by E-M on 03 Oct 2008, 02:27, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ozzman »

Staten skall inte skjuta till pengar för att rädda jobb som inte har något berättigande längre. Om ett företag gör nedskärningar och staten går in och stödköper eller subventionerar så blir det bara konstgjord anding ändå..
Jämför med varvs- och Tekoindustrins kriser på 60- och 70-talet. Där gick staten in och stödköpte både textil och båtar utan att det hjälpte, samma sak skulle det bli med bilar/lastbilar idag, det skulle funka några år tills staten slutar skjuta till pengar och då skulle problemen antagligen vara ännu större.
Detsamma gäller mitt eget jobb. det finns inget staten kan eller skall göra för att rädda kvar jobb som inte är lönsamma för företagen längre.
Däremot skall staten bidra med investeringskapital annan hjälp till nya branscher och växande företag så att dessa kan växa ytterligare och skapa fler nya jobb. T.ex inom miljöteknik, bioteknik, service, kommunikation osv.
Last edited by ozzman on 06 Oct 2008, 11:31, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by overkill »

Japp, jag är nog inne på föregående talares linjer också.
Bra talat. Nu blev ju regeringen beskylld av Oppostionen (Sahlin med anhang) för att göra för lite. Dem har ju lagt en budget, men det var innan varlsen. Dock så är ju den redan lagda budgeten väldigt lovande som det verkar, så jag håller med Reinfeldt m.fl: Skulle det inte räcka med detta, så får man återkomma senare och eventuellt fylla på med mer åtgärder. Nu har ju budgeten inte direkt med jobben att göra, men delvis.

Men som vanligt när det gäller oppostionen, och i synnerhet Sossarna då så tror jag Carl Bildt uttryckte det bäst i en riksdagsdebatt om utrikespolitik. Det utalandet gällde just den debatten, men det stämmer väldigt bra in på Vänsterblocket som helhet: "Väldigt mycket gap och skrik - men väldigt lite substans". Med andra ord, mycket gnäll för gnällandets skull men inte alltid så mycket i det. Allt för att försöka plocka politiska poäng snarare, verkar det som. Patetiskt.

Men när man granskar Volvo lite närmare i sömmarna så har ju företaget knappast försökt att tillverka bilar som marknaden vill ha. Som jag förstått det hela i alla fall. och vad folk vill ha just nu är miljövänligare alternativ. Inte stora klumpiga monster till bilar som slukar mycket bensin. Dessutom verkar dem försöka vilja bli ett lyxbilsmärke i klass med Mercedes, vilket många tror är dömt att misslyckas.
Så åtminstonde en del av förklaringen till nedfallet ligger säkerligen i detta.
Last edited by overkill on 13 Oct 2008, 22:27, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by E-M »

Overkill wrote:... Dessutom verkar dem försöka vilja bli ett lyxbilsmärke i klass med Mercedes, vilket många tror är dömt att misslyckas.
Så åtminstonde en del av förklaringen till nedfallet ligger säkerligen i detta.
Det stämmer. Men Volvo har nu försökt ändra linje, gå tillbaka till sina rötter. De ska satsa på säkerhet. Det har de bland annat gjort med den nya modellen XC60.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ozzman »

Volvo försökte bli ett premimumärke vilket misslyckades skändligen, de missade också hela etanolhysterin och de tappade sin säkerhetsprofil. Så många fel i sina affärsstrategier är inte lätt att göra på en gång men bevisligen gick det.
Jag läste någonstans att någon jämförde Volvo med Facit och även om Volvo inte är lika snett ute så ligger det lite grann i det.
Sony Ericsson är ett annat företag som misslyckats med sina strategier, något som de anställda nu får betala för. I stället för att försöka förnya sej och hitta de nya trenderna på markanden så släpptes det ytterligare femtielva walkmanmobiler, den ena alltför lik den andra.

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by hakan »

Om man nu ska gå in närmare på Volvos misslyckade strategi, kan man enklast se detta i ljuset av tidigare årtionden då produktutvecklingen var "spot-on". Som t.ex. 140 och 240-modellerna, klockrena bilar, bra kvalitet.. många rullar än idag! Arbetshästen 740, en perfekt arbetarbil "sosse-container" även kallad, hög säkerhet och förhållandevis lågt pris. 850, lite av en uppstickare men mycket likheter med 740 säkerhetsmässigt.

S80 är i mitt tycke den modellen som fick allt att gå åt helvete. Det skulle bli en högprestanda/lyxklass bil, med pris därefter. Kvalitet var det inte lika noga med. Sedan kom XC90 och det var då allt verkligen gick överstyr. Volvo har helt missat miljöaspekten, vilket märken som t.ex. Toyota haft på agendan i 20 år snart, med miljöbilar som t.ex. Prius, Även BMW har renare bilar som drar mindre i jämförelse med Volvo.

Dock är bilindustrin i hela världen i gungning just nu, och man kan inte lasta Volvo uteslutande för dåliga beslut.
Last edited by hakan on 14 Oct 2008, 12:52, edited 1 time in total.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ozzman »

Hakan:

Naturligtvis är inte Volvo ensamma, jag tror t.ex. att SAAB ligger ännu sämre till.
Volvo har i alla fall en hyggligt ny modellpark som kan utrustas med nya moderna motorer för olika bränslen. SAAB däremot har bara 2 modeller varav en (9-5) antagligen är den äldsta modell som fortfarande tillverkas av ett västerländskt bilföretag. Och innan nån påpekar det så nej, 9-7x räknas inte för det kan inte ses som en SAAB-modell.
Där kan man snacka om problem när pengar skall fram för att nyutveckla 3-4 modeller så fort det bara går.

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ELN »

Men de ända bilföretagen som går riktigt bra nu är väll japsarnas, med all rätt. Dom gör förskräckligt bra bilar, billiga små, funktionella, miljövänliga, med god kvalitet. Det är japanerna som hela tiden följer behovet och dom gör sina bilar med stolthet, så dom gör det rätt första gången.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by hakan »

Josey:

Ja SAAB är riktigt dåligt, mina svärföräldrar har en SAAB 9-5 turbo och den går som en potta. Dessutom: varför ha en laddtrycksmätare om man inte kan justera trycket? Löjligt. Det kunde Volvo redan på 940 HTT.

ELN:

Lite prisfråga är det ju också. KIA säljer ju en ny personbil för under 100.000, de hade aldrig sålt så bra om bilarna kostat fyra gånger så mycket.


ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ozzman »

Jag tror VW-koncernen sitter i en ganska bra sits om man skall bortse från de riktiga premiummärkena. Bra blandning av smått och stort och famförallt en jävla massa snåla dieselmotorer.
Bland japanerna så känns Toyota (naturligtvis, är man världens mest välskötta företag så är man) och Honda framförallt som de som sitter i en bra sits med spetsteknik och god lönsamhet.

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by E-M »

Jag tror Volvo måste satsa mera på att nå den amerikanska marknaden bättre. Här i Sverige är ju varannan bil en Volvo.

Håller med Hakan med. Förr så stod Volvo för säkerhet och kvalité. 240 och 740 är exempel på sådana bilar, nackdelen är bara att 740 är ful som stryk. Känner en gubbe som har en Volvo 740, den har gått 44 000 mil och går fortfarande som en klocka. De enda äldre bilar Volvo riktigt har misslyckats med är egentligen 440, 340, 360, 480 och 460. Och de tidiga årsmodellerna av 850.

Och nu på senare år har Volvo försökt att konkurera med Mercedes och BMW m.fl. Hoppas verkligen att Volvo lyckas vända denna nedgång.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by uy »

E-M wrote:nackdelen är bara att 740 är ful som stryk.
Nej

Edit: Kanske ska skriva lite mer. Jag tycker inte alls att 740 är särskilt ful. Hellre en bil som är lite fyrkantig i formen än alla dessa runda bilar, som ser precis likadana ut allihop. Image
Last edited by uy on 14 Oct 2008, 16:01, edited 1 time in total.
Skitarna ska va' lika långa i år
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by E-M »

uy wrote:Edit: Kanske ska skriva lite mer. Jag tycker inte alls att 740 är särskilt ful. Hellre en bil som är lite fyrkantig i formen än alla dessa runda bilar, som ser precis likadana ut allihop. Image
Jag tycker den är lite väl kantig Image 940 är mycket snyggare. Lite mjukare kanter på den.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Ska regeringen rädda Jobben?

Post by ELN »

Dom ända riktigt fin volvoarna är PV, P1800, Duett, Amazon och de som gjordes tidigare
Post Reply