Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Allmän diskussion om Eddie Meduza
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by E-M »

Hehe så kan det gå. Musikläraren borde fått en lite smärre chock när han insåg att Erik talade sanning Image
Långis
Posts: 4558
Joined: 07 Oct 2004, 07:59
Contact:

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by Långis »

En av de stora favoriterna ska väl ha varit Povel Ramel?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by E-M »

Någon (kommer inte ihåg vem) sa ju även att Elvis var en av Eddies stora "idoler".
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by leila »

Ha ha ja jag kommer ihåg hur han härmade Elvis ibland på ett jättekul sätt Image
Olle Adolphsson var han förtjust i också, vi var på en konsert på konserthuset en gång på ett av Olle A:s "gig" Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by hakan »

Allätare var han säkerligen, men jag skulle tippa på att han inte lyssnade vrålmycket på hiphop, eller synth, eller trance, eller jazz heller för den delen. De allra tyngsta metal grupperna hade han säkert också svårt för, typ Testament, Slayer, osv.

Elvis, Chuckan är ju säkra kort, status quo gillade han säkert också.

Själv är jag något allergisk mot ordet "allätare" eftersom det i de allra flesta fall är snicksnack. Allätare är man om man verkligen gillar, förstår, och kan se charmen med i princip varenda musikstil.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by leila »

Du har så rätt så.. Men det han däremot sa till Erik var: "En riktig musiker ska kunna lyssna på all musik och förstå den", däremot har man ju mer eller mindre favoriter.. och det du skrev var rätt Image
Björn och Benny som låtskrivare stod högt i kurs också
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by E-M »

[
Leila wrote:Björn och Benny som låtskrivare stod högt i kurs också
Där lärde man sig något nytt!

Jo jag tror Errol kunde lyssna och uppskatta många olika musikgenere. I Bodil Furu dokumentären säger han ju att det enda han inte klarar av är "extrem jazz". Sedan var han väl inget fan av hiphop heller.

Fast jag tror han gillade Blues, Rhythm and blues och hederlig rock 'n' roll (Chuck Berry, CCR, Elvis Presley, Carl Perkins o.s.v.) extra mycket.

Leila:

Vet du om han brukade lyssna på sin egen musik Image? Eller om det var någon låt han gjort som han tyckte var riktigt bra och stolt över?
Last edited by E-M on 20 Nov 2008, 21:27, edited 1 time in total.
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by leila »

Ja han brukade lyssna på egen musik och det är klart att han ibland tyckte att han lyckats extra bra med nåt Image
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by retepnoslack »

Du kommer inte ihåg någon låt han var EXTRA stolt över? Eller FLERA låtar. Det är väl närmare tusen stycken, om man skall räkna med de med lösa ord till en trummaskin. Image
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by leila »

Det är svårt att svara på eftersom han inte pratade så mycket på så sätt.. Men jag kommer ihåg när han gjort Harley Davidson skivan att han sa "Nu har Patrik (Studioteknikern hos Bert) och jag gjort en riktigt bra skiva! = Det som jag spontant kom att tänka på just nu..
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by hakan »

Men jag kommer ihåg när han gjort Harley Davidson skivan att han sa "Nu har Patrik (Studioteknikern hos Bert) och jag gjort en riktigt bra skiva!
Haha, med andra ord: Bert kan inte ett skit!! Image Image Image
leila
Posts: 264
Joined: 07 Oct 2008, 10:05
Location: Stockholm, stolt Söderböna =)

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by leila »

Image Ibland kunde man höra att han skrattade till.. "Jag kom just på en rolig sketch" Och det var oftast en tanke som födde en annan, av olika personer och situationer som varit under dagen. Han kunde liksom transformera de flesta situationer till nåt humoristiskt, förmågan att av bara en LITEN nyans kunna få det till nåt väldigt kul Image
Loofen
Glad amatör
Posts: 27
Joined: 11 Jan 2009, 13:19

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by Loofen »

Ja vilken otrolig kille han var....eller är ska man väl säga, för inom oss eddie fans lever han kvar för alltid. eller som han själv skulle ha sagt!!!!! Finns bara en sak och säga å det är for jeavle braa!!!
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by overkill »

Angående hans musiksmak så tror jag liksom många andra att han var ganska bred rent allmänt. Men favoriterna verkar ha varit "klassisk" rock främst från 60 och 70-talen då, men förmodligen även lite nyare grejer. Samt diverse all möjlig musik som sagt. Rolling Stones pratar han lite om i Bodil Furus dokumentär.

Sen har jag fått för mig att han i någon mån gillade Frank Zappa också. Med tanke på att han gjorde parodi på Joe´s Garage omslaget med Zappa på Garagetaper. Affichen E. Hitler skiter tror jag också kan vara inspirerat från Zappa, då det finns klassiska motiv av Zappa där han sitter på muggen. och i Eddies fall blev det ett utedass istället i sann bonna-anda Image
Jag vet inte, men om jag får gissa så finns nått uns av beundran bakom dessa gärningar. Zappa var ju desssutom, liksom Eddie, något av ett musikaliskt universalgeni och hade dessutom ofta en stor portion ironi och humor i sina texter (även om många kan vara svårtolkade).
Last edited by overkill on 12 Mar 2009, 15:05, edited 1 time in total.
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Re: Leila försöker sig på en ny tråd..:)

Post by retepnoslack »

Var Dostojevsky inspirerad utav fakiren i "Griståget"? Det där med "Rätt sorts rock'n roll" och det där?
Post Reply