fel med datorn

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

det är så att datorn inte vill starta utan den ham,nar bara i det där läget där man kna välja om man vill starta datorn vanligt eller i felläge neb intet va det fungerar för datorn startar bara om sig hela tiden, är det nån som vet hur man ska göra? såg ett liknande problem på virus doktorn men jag tror inte att det är nåt virus,
rex
Levertransplanterad
Posts: 4375
Joined: 29 Oct 2004, 13:21

fel med datorn

Post by rex »

Prova nåt av följande:

Tryck F8 under uppstart,då startar den i " felsäkert läge" och se om du kan lösa problemet därifrån.

Plocka ur batteriet några sekunder,alternativt bygeln som har samma funktion om du vet var den sitter.

Det sistnämda borde lösa problemet om inte annat.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

rex wrote:Prova nåt av följande:

Tryck F8 under uppstart,då startar den i " felsäkert läge" och se om du kan lösa problemet därifrån.

Plocka ur batteriet några sekunder,alternativt bygeln som har samma funktion om du vet var den sitter.

Det sistnämda borde lösa problemet om inte annat.

det han gjorde i virus doktorn var att byta hårdisken som datorn startade windows i från men ska testa
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fel med datorn

Post by ozzman »

Om den startar om på samma ställe under uppstarten så är det windowsinstallationen som är kass, bara att försöka reparera eller installera om så funkar det igen.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

errrol wrote:det är så att datorn inte vill starta utan den ham,nar bara i det där läget där man kna välja om man vill starta datorn vanligt eller i felläge neb intet va det fungerar för datorn startar bara om sig hela tiden, är det nån som vet hur man ska göra? såg ett liknande problem på virus doktorn men jag tror inte att det är nåt virus,
Du kommer alltså till menyn där du kan välja att starta Windows normalt, i felsäker läge, i felsäkert läge med nätverk etc.? Om inget av dessa fungerar så är det nog Operativsystemet (antar att du har XP) som har gett sig. Du kan sätta i XP-skivan och boota från den och gå in i återställningskonsolen och försöka reparera XP. Om inte detta fungerar är nog enda räddningen att formatera om hårddisken och installera XP på nytt.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

E-M wrote:Du kommer alltså till menyn där du kan välja att starta Windows normalt, i felsäker läge, i felsäkert läge med nätverk etc.? Om inget av dessa fungerar så är det nog Operativsystemet (antar att du har XP) som har gett sig. Du kan sätta i XP-skivan och boota från den och gå in i återställningskonsolen och försöka reparera XP. Om inte detta fungerar är nog enda räddningen att formatera om hårddisken och installera XP på nytt.
precis på detta sätt har datorn blivit paj, en taxi chaffis gav mig tipset att reparera windows med en operativskivan men nån sån har jag inte
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Fick du inte med någon "återställningskiva" när du köpte datorn? Annars får du väl ladda ned en piratkopia och bränna ut. Eller låna en XP-skiva av någon du känner och försöka reparera Windows på så sätt. Är tyvärr inte mycket annat du kan göra.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

E-M wrote:Fick du inte med någon "återställningskiva" när du köpte datorn? Annars får du väl ladda ned en piratkopia och bränna ut. Eller låna en XP-skiva av någon du känner och försöka reparera Windows på så sätt. Är tyvärr inte mycket annat du kan göra.
datorns operativ systems skiva var piratad men jag lånade en piratad skiva och tryckte på reparera men datorn vägrar att starta Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Det enklaste är nog att helt enkelt formatera hårddisken och installera XP på nytt. Om det är saker som du absolut måste ha kvar kan du installera nya XP på en annan partition så att du kan komma åt alla gamla filer.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

E-M wrote:Det enklaste är nog att helt enkelt formatera hårddisken och installera XP på nytt. Om det är saker som du absolut måste ha kvar kan du installera nya XP på en annan partition så att du kan komma åt alla gamla filer.
ImageImage va? Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

fel med datorn

Post by Jungbacka Erik »

errrol wrote:ImageImage va? Image
Om din hårddisk är uppdelad i C och D så kan du flytta filerna till D, formatera C och installera XP på den så har du filerna kvar på D. (tror jag)
Last edited by Jungbacka Erik on 12 Oct 2008, 21:31, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

errrol:

En hårddisk måste partitioneras. Man kan göra en stor partation eller dela in den i flera mindre. Men av du inte vet alls vad jag pratade om är det nog bäst du ber någon du känner om hjälp.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Jungbacka Erik wrote:Om din hårddisk är uppdelad i C och D så kan du flytta filerna till D, formatera C och installera XP på den så har du filerna kvar på D. (tror jag)
Jo om den är uppdelade så menade jag att han (om han inte har viktiga filer på D) så kunde han installera XP på den och rädda alla viktiga filer på C. Eller om han har opationerat utrymme på hårddisken kunde han skapa en ny partition och installera XP på.
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

fel med datorn

Post by Jungbacka Erik »

E-M wrote:Jo om den är uppdelade så menade jag att han (om han inte har viktiga filer på D) så kunde han installera XP på den och rädda alla viktiga filer på C. Eller om han har opationerat utrymme på hårddisken kunde han skapa en ny partition och installera XP på.
Om en hårddisk är partiterad, kan man då ändra på partiteringen så att en del blir större och en annan blir mindre?
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Jungbacka Erik wrote:Om en hårddisk är partiterad, kan man då ändra på partiteringen så att en del blir större och en annan blir mindre?
Nej, inte utan att förlora all data. Finns visserligen program som säger sig kunna göra detta utan att man förlorar data eller att operativsystemet krashar. Fast man ska vara försiktig när man grejar med det, det kan gå åt pipan.

Däremot om du har en helt ren disk så kan du skapa partitioner hej vilt. Jag har t.ex. mina hårddiskar uppdelade i 5 partitioner som jag kallar: D: XP (35GB), E: PROGRAM/SPEL (83GB), F: EXE-FILER (83GB), G: ÖVRIGT (9,76GB), H: MUSIK/FILM/DOWNLOADS (717GB). Jag har nämligen slagit ihop 2st 500GB hårddiskar till en kan man säga. Kallas Raid 0. Detta har jag gjort för att få bättre skriv- och läshastighet. Jag har även partitionerat på detta vis för att kunna ha bättre koll på var jag har grejorna. Har även en 160GB hårddisk i datorn med enhetsbeteckningen C som fungerar som backup. Har också en extern hårddisk på 1TB (1000GB) för backup. Är dock dålig på att ta backup på mina grejor Image

errrol:

Du kan även ladda ner ett mindre OS (t.ex. Damn small Linux) och lägga på ett USB-minne. Du bootar från USB-minnet och kommer på så sätt åt dina hårddiskar. Eller ladda ner ett OS (t.ex. Ubuntu) och bränna ut på en CD. Du kan boota från skivan och på så sätt rädda dina filer.
Post Reply