fel med datorn

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

E-M:

Det behöver inte vara så, bara för att en serviceverkstad påstår det. Jag har själv en gång i tiden jobbat som pc-tekniker, och det man sa till kunden var inte nödvändigtvis så som var fallet. Det gäller för övrigt ALLA typer av verkstäder.

Något tv-program nyligen testade ju att lämna in en bil med ett fel på 5 olika verkstäder och fick 5 olika svar på vad som var fel.

Däremot håller jag helt med dig! Jag misstolkade förmodligen Errols fråga. Windows systemåterställning är något helt annat. Den återställer bara windows till en tidigare systemåterställningspunkt. Dvs. den läser tillbaka en tidigare kopia på systemregistret (regedit).
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

on 11/11/2008 at 14:05:01, Hakan wrote:E-M:

Det behöver inte vara så, bara för att en serviceverkstad påstår det. Jag har själv en gång i tiden jobbat som pc-tekniker, och det man sa till kunden var inte nödvändigtvis så som var fallet. Det gäller för övrigt ALLA typer av verkstäder.

Något tv-program nyligen testade ju att lämna in en bil med ett fel på 5 olika verkstäder och fick 5 olika svar på vad som var fel.
[/quote]

Naturligtvis inte, jag blev bara lite förvånad, för även jag tycker att det är rätt så långsökt. Men det är ju egentligen inte så svårt att kolla. De trycker helt enkelt dit RAM-minne, CPU och nätagg som de vet fungerar. Är det fortfarande samma fel så är det med största sannolikhet moderkortet.

Jag har inte sett programmet men att de kom fram till olika fel är ju inte konstigt. I alla fall om de bara skulle säga vad de trodde var fel innan de började felsöka mera grundligt. Fast om de däremot sa t.ex.: "Det är fel lambdasonden" och tar betalt för jobbet plus delen är det ju konstigt, om de inte är säkra. Bilar är ju som datorer – det kan oftast vara mängder av olika fel från ett symtom. T.ex. om någon kommer och säger: "Min bli smårycker". Då kan det vara igensatt bränslefilter, dåliga tändkablar, dåliga tändstift, fel på bränslepumpen, bilen drar tjuvluft, fel på lambdasonden etc.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

E-M:

Exakt! Det är ju oerhört långsökt, precis som du säger, att de skulle ha hittat en 8 år gammal helt felfri CPU, haft 8 år gamla minnen liggande, samt 8 år gammalt gfx-kort, du hör ju själv.

Jo, de lämnade in bilen med ett "konstgjort" fel, och bad sedan verkstäderna titta på felet och lämna ett kostnadsförslag. De fick då 5 olika förslag. Beklämmande.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

fel med datorn

Post by overkill »

E-M
Ja, men jag hade ju såklart hoppats att det var ett enklare fel. Men men...
Sen så upptäckte dem att en liten fläckt som sitter på grafikkortet (tror jag) var helt igendammad. Antagligen aldrig dammsugen, så den hade lagt av, vilket kan förklara problemen med grafiken vi haft ibland. Inte så ofta, men ibland har skärmen sett helt mongo ut och man har fått starta om burken. Antagligen pga att grafikkortet inte blivit avkylt tillräckligt av fläkten. Fläkten är en liten rackare som sitter på undersidan av grafikkortet om jag förstått det rätt och är svår att se om man inte tar ut kortet. Det finns 2 st fläktar till i datorn vad jag sett, så dem har jag gjort rent lite då och då. Nu blev även denna mindre fläkten rengjord men den verkar bara fungera ibland och snurrar inte så fort. Så jag tror den är lite skadad trots att den är dammsugen.

Så, ett tips, gör rent fläktarna ibland. Annars är risken att dem lägger av och datorn kan bli överhettad och börja fungera dåligt, i värsta fall klappa ihop helt.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Overkill:

Exakt. Gfx-fläktarna kan vara svåra att se om man inte vet att de finns där.

Ett bra sätt att göra rent fläktarna (och nätagget) då och då, är luft på burk. Finns i välsorterade databutiker, samt biltema och liknande. Tips bara: Gör det utomhus... Image
Last edited by hakan on 13 Nov 2008, 01:29, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Jo det är rätt viktigt att hålla rent från damm i burken. Finns en brandrisk med mycket damm i datorn dels att det kan ställa till problem, som i ditt fall, Overkill.

Ett annat tips är tryckluft (måste dock vara försiktig så att man inte blåser sönder komponenter). Man kan även om man är försiktig dammsuga med dammsugare. Alltså använda en sådan där borste man kan sätta på skaftet och ställa in rätt låg sugeffekt.
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

fel med datorn

Post by ozzman »

on 11/13/2008 at 02:06:16, E-M wrote: Man kan även om man är försiktig dammsuga med dammsugare. Alltså använda en sådan där borste man kan sätta på skaftet och ställa in rätt låg sugeffekt. [/quote]

Dammsugare är inte att rekommendera, det är rena döden för ASIC'ar ur ESD-synpunkt.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Ja det kan ju uppstå statisk elektricitet, då kan det gå illa. Just därför är det viktigt att vara extra försiktig om man ska använda dammsugare.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Dammsugare suger. Dels är det ett helvete att få in den i trånga utrymmen, och dels finns ju problemet att det sitter kvar damm på fläktar och rörliga delar.

Nej en riktig luftdusch (tryckluft eller sprayburk) är optimalt. Men man bör ha gasmask på sig om man gör det inomhus. Image
Post Reply