fel med datorn

Datorer, tillbehör, program, p2p, internet och sånt
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Om en hårddisk är partiterad, kan man då ändra på partiteringen så att en del blir större och en annan blir mindre?
I Vista stödjer diskhanteraren detta, du kan fritt ändra storleken på Disk0 där C: ligger.

I XP måste man ha programvara för att åstadkomma samma sak. Ett program som fungerar utmärkt för detta är Partition Magic från Norton.

Errol: Att ta reda på först: är det fel på datorn eller "bara XP"? Gör som Jungbacken sa, testa att starta upp datorn via DVD/CD med en liten linux dist, till exempel Knoppix. Eller Windows PE om du hellre vill ha windows. Finns att hämta på TPB.
Startar datorn då, och allt funkar, kolla om du kommer åt disken. Gör du det, så är det fel på windowsinstallationen, saknas någon systemfil, osv. Då kör du SAMMA XP som du installerade från början, alltså samma version och språk, och väljer reparera efter att du bootat från skivan.
Om datorn inte startar med linux eller Windows PE, är det hårdvarufel. Du kan då testa att byta HD, minnen, osv. I annat fall - om det är en bärbar, kostar ett byte av moderkort tyvärr lika mycket som att köpa en ny.
Last edited by hakan on 13 Oct 2008, 00:20, edited 1 time in total.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

fel med datorn

Post by overkill »

Jag har ett liknande problem med våran gamla dator. Start-knappen fungerar ibland, och ibland inte. Kan ta timmar innan den vill hoppa igång ibland. Men det är antagligen ett fysiskt tekniskt fel (tror jag) och inte nått program eller mjukvaru fel...antagligen har själva knappen, nätaggregatet eller nånting därimellan pajat. När datorn väl är igång så funkar allt som vanligt och visar inga tendenser till att vilja stänga av sig, och den går att stänga av, starta om etc som vanligt utan problem. Men när den väl är avstängd kan den vara svår att få igång. Det är en stationär dator av märket Fujitsu Siemens från 2002.
Nån som har nån aning om vad det kan vara ?
Jag är inget datasnille, men nått mjukvaruproblem låter osannolikt, så jag gissar på ett rent mekaniskt fel. Men jag kan ha helt fel också - nån som tror sig veta bättre än jag?
Image Image
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Jungbacka Erik wrote:Om din hårddisk är uppdelad i C och D så kan du flytta filerna till D, formatera C och installera XP på den så har du filerna kvar på D. (tror jag)
tyvärr så är det bara en hårdisk på datorn
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

tyvärr så är det bara en hårdisk på datorn
Ta ur den då, sätt in i en annan dator, eller i en USB-SATA adapter, och kopiera över det du kan av dina dokument till den andra datorns HD.
overkill
Levertransplanterad
Posts: 2400
Joined: 19 Jun 2005, 15:47

fel med datorn

Post by overkill »

Tack för alla tips Image

Jag lämnade in burken till en firma som fick felsöka datorn. Jag hade förhoppningar om att det bara var ett enklare fel, t.ex nätagget eller nån kabel från startknappen. Men det visade sig vara moderkortet, tyvärr. och eftersom den är 6 år gammal är det ingen större idé byta det. Enligt firman som felsökte den så görs inte ens så gamla moderkort längre, då får man köpa ett nyare, och därmed nyare processor, nyare grafikkort etc som går ihop med det nya modekortet. Så det är bara att glömma och köpa ny dator istället. Är inte lönsamt då man i princip får en ny dator för samma pengar, mer eller mindre.

Det skumma är dock att den fungerar bra när den väl är igång. Det är bara starten som är problemet. Men häromdan kom jag på att den verkar gå att starta hela tiden (??), just nu i alla fall, med on-off knappen på baksidan. Man använder den hela tiden till att stänga av och på med. Verkar även funka hyffsat om man stänger av som vanligt och sen startar med den knappen på baksidan.
Men vi ska snart köpa ny dator i vilket fall då den här kan ju lägga av precis när som helst. Den fungerar skapligt, men hur länge vet man ju aldrig. Ingen HD har krashat i alla fall så allt finns kvar. Lite tur i oturen i allafall. Så det är bara att för över allt man vill spara till den nya burken och sen pensionera den gamla.
Den är ändå 6 år gammal och väldigt välanvänd dessutom så den hade antagligen ändå inte hållt så länge till även om man hade lagat den.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Overkill:

Okej, det var just det jag trodde var långsökt. Jag tror fortfarande att det kan vara nätagget, men gott att du har fått svar på att det är hårdvarufel i vilket fall.

Köp ett externt HD kabinett för 3,5" HD, som går till USB2.0, så kan du bara plugga in den gamla datorns HD till den eventuellt nya datorn och överföra grejerna. Image
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

vad menas med systemåtersällning?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

on 11/11/2008 at 10:04:39, errrol wrote:vad menas med systemåtersällning? [/quote]

Det innebär att man återställer datorn till dess fabriksskick. Förr följde det alltid med ett par CD eller DVD skivor när man köpte en ny dator, för att kunna återställa den om man t.ex. fick virus.

Nu när det ska sparas på allt, så får man istället starta ett program, där man själv får bränna sina egna återställningsskivor. Med dessa kan man då boota, starta upp, datorn och sedan installera Windows från grunden. Alla ens personliga inställningar försvinner då.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

on 11/11/2008 at 10:13:20, Hakan wrote:Det innebär att man återställer datorn till dess fabriksskick. Förr följde det alltid med ett par CD eller DVD skivor när man köpte en ny dator, för att kunna återställa den om man t.ex. fick virus.

Nu när det ska sparas på allt, så får man istället starta ett program, där man själv får bränna sina egna återställningsskivor. Med dessa kan man då boota, starta upp, datorn och sedan installera Windows från grunden. Alla ens personliga inställningar försvinner då. [/quote]


vad händer om man påbörjat en sån men avbrutit den?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Det beror ju på i vilket stadie du har avbrutit.

Om du bara startat upp den och avbrutit, så har inget hunnit göras. Då kan man ta ur skivan och starta som vanligt.

Om du påbörjat kopiering av filer, kan den ha skrivit över befintliga windowsfiler och då kan du inte starta windows längre. Dina privata filer bör dock ligga kvar på hårddisken.

Om du har valt att formatera hårddisken innan återställning, eller om programmet gör det per automatik, så är hårddisken tömd, och du måste köra återställningsprogrammet igen.. för att få igång windows.
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

den gick kanske runt nån minut eller nåt
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

fel med datorn

Post by hakan »

Vad händer om du tar ut skivan och försöker starta windows, hur långt kommer den?

E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

on 11/11/2008 at 02:32:06, Overkill wrote:Tack för alla tips Image

Jag lämnade in burken till en firma som fick felsöka datorn. Jag hade förhoppningar om att det bara var ett enklare fel, t.ex nätagget eller nån kabel från startknappen. Men det visade sig vara moderkortet, tyvärr. och eftersom den är 6 år gammal är det ingen större idé byta det. Enligt firman som felsökte den så görs inte ens så gamla moderkort längre, då får man köpa ett nyare, och därmed nyare processor, nyare grafikkort etc som går ihop med det nya modekortet. Så det är bara att glömma och köpa ny dator istället. Är inte lönsamt då man i princip får en ny dator för samma pengar, mer eller mindre.

Det skumma är dock att den fungerar bra när den väl är igång. Det är bara starten som är problemet. Men häromdan kom jag på att den verkar gå att starta hela tiden (??), just nu i alla fall, med on-off knappen på baksidan. Man använder den hela tiden till att stänga av och på med. Verkar även funka hyffsat om man stänger av som vanligt och sen startar med den knappen på baksidan.
Men vi ska snart köpa ny dator i vilket fall då den här kan ju lägga av precis när som helst. Den fungerar skapligt, men hur länge vet man ju aldrig. Ingen HD har krashat i alla fall så allt finns kvar. Lite tur i oturen i allafall. Så det är bara att för över allt man vill spara till den nya burken och sen pensionera den gamla.
Den är ändå 6 år gammal och väldigt välanvänd dessutom så den hade antagligen ändå inte hållt så länge till även om man hade lagat den.
[/quote]

Där ser man, min första hypotes stämde. Det var som tusan.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

fel med datorn

Post by E-M »

Jag tror att errrol tänker på Windows egna program kallat "Systemåterställning" där man kan gå tillbaka till olika "stadier".
errrol
Obotlig alkoholist
Posts: 657
Joined: 15 Mar 2008, 03:20
Location: umeå

fel med datorn

Post by errrol »

on 11/11/2008 at 10:33:55, Hakan wrote:Vad händer om du tar ut skivan och försöker starta windows, hur långt kommer den?

[/quote]

har aldrig testat för nu orkar jag inte att själv få den att starta men ska kolla när jag kommer hem
Post Reply