HI-FI

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

LP:

Nja.. det är ju inget jag skulle ställa i min hylla. Men funkar det för dig så är det ju kanon!
Hi-Fi klubben har en devis: "Bad sound kills good music."

Jag dricker också kaffe, svart. Då ska det vara färskmalet givetvis, och bryggas med omsorg varje gång. Thé är trevligt på kvällarna, särskilt nu när jag har hittat en rökig sort som påminner om Islay! Image
Jungbacka Erik
Site Admin
Posts: 2475
Joined: 01 Jan 2001, 01:01
Location: Vasa - Finland
Contact:

HI-FI

Post by Jungbacka Erik »

Nu står ju min HI-FI-anläggning i garaget sedan flytten så nu är det dessa som gäller:
ImageGjutna i Holland efter er envåldshärskares öron. Hörselskydd+ Koss The Plug. Pris 255€

Edit: Kaffet dricker jag dagtid svart ur min mattsvarta thermos, kvällstid med mjölk ur beige porslinsmugg, alltid utan socker. Dock inte cappuchinon efter pizzabuffén, då lyxar jag till det med en sockerbit.
Last edited by Jungbacka Erik on 19 Nov 2008, 21:38, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

Last edited by ELN on 19 Nov 2008, 22:03, edited 1 time in total.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Själv har jag ett par Alesis M1 Active studio monitor, på 100W styck, dessa är anslutna till min 12" laptop.

That's it. Inget krångel, inga konstigheter. Jag kan fjärrstyra musiken från mobilen via bluetooth i hela huset. Image

Väldigt bra om man sitter på skitan, och t.ex. vill höra AC/DC istället för plopp. Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/19/2008 at 20:42:23, Långpanna wrote:Maffiga ljudanläggningar har jag aldrig brytt mig om (Inte Te heller för den delen. Jag dricker alltid kaffe, och svart ska det va. Kalla mig ovårdad, men så är det). Kommer det ljud ur anläggningen finner jag ingen anledning att skaffa något annat.

Så vad har herrarna att säga om denna?
http://img61.imageshack.us/my.php?image=stereoqg6.jpg
Denna Fisher pryder min hylla. Låter utmärkt och jag är nöjd.
Ett loppisfynd som jag betalade någon hundring för. [/quote]Jag ser inget fel i den, jag hade inte klagat
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

HI-FI

Post by ozzman »

Kaffe dricks med mjölk och en sockerbit.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

HI-FI

Post by E-M »

Jag har alltid hatat kaffe! Men när jag jobbade i somras bestod mesta delen av arbetet av fikaraster. Då blev jag illa tvungen att hälla i mig kaffe och nu "gillar" jag det. Inte så att jag håller på att brygger kaffe hemma ett stup i kvarten men på kalas och liknande går det ner.

För övrigt ska kaffe drickas med några sockerbitar. En skvätt mjölk kan vara gott också.

Edit: Nu har vi nog, till slut, fått den här tråden urspårad också Image
Last edited by E-M on 20 Nov 2008, 22:11, edited 1 time in total.
User avatar
uy
Levertransplanterad
Posts: 5438
Joined: 13 Oct 2004, 15:42
Location: Dalarna, Dalarna
Contact:

HI-FI

Post by uy »

Själv föredrar jag kaffe med en skvätt mjölk, inget socker. Svart går ju naturligtvis också bra, även om jag helst dricker det med mjölk i.
Skitarna ska va' lika långa i år
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

En sak är jävligt märkligt med Hi-Fi, de som är audiofiler, alltså helt insnöade på musik och ljudsystem, hävdar att det ska vara Hi-Fi kvalitet på högtalare, slutsteg, osv. i enlighet med de produkter som t.ex. Hi-Fi Klubben säljer.

Å andra sidan har vi studioproffsen, som också hävdar att det ska vara den bästa kvaliteten på ljudet. MEN! De använder inte hi-fi högtalare eller slutsteg! Det är HELT andra märken, helt andra grejer jämfört med hi-fi folket.

Hur förklarar man det? Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

HI-FI

Post by ozzman »

Jag kom på att jag har en ljudkomponent hemma som kan anses vara lite Hi-fi och det är mina hörlurar som jag köpte för att ha när jag flyger.
http://www.sennheiser.com/sennheiser/ho ... ravel-line

Den aktiva brusreduceringen är fantastisk när man sitte ri bullriga miljöer.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

JW:

Ja de var ju faktiskt lite hi-fi! Trevligt med talk through-funktion också, så att du kan be om flygvärdinnans telefonnummer medan du lyssnar på ac/dc! Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Var inne på Hi-Fi klubben i helgen, tänkte bara meddela att det är en sjukt stor klasskillnad på högtalare och högtalare. Cervin Wega, som många anser vara bra, lät rent ut sagt bajs. Som om någon höll en ryamatta framför elementen.

När man bytte till Dali, så försvann ryamattan och rena fina toner kunde smäkta trumhinnan. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

HI-FI

Post by ozzman »

En kompis till mej hade 4 st sådana här i sin ungdom
http://www.cerwinvega.com/VE15F.php

När man drog på Creeping Death så dunkade det rätt bra kan jag säja.
Det är väl inte direkt något välljud i Cerwin-grejer, men högt låter det så hårdrock och särskilt live-skivor funkar alldeles utmärkt.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Haha.. det var exakt den modellen jag lyssnade på!

Representanten på Hi-Fi-klubben sa samma sak, det är inget vidare ljud, men vill man spela högt och ha bas i magen, så är det Cerwin Vega som gäller.

De är väl ungefär som ett godståg, jämfört med Dali eller Genelec som är mer jämförbart med en helikopter.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

HI-FI

Post by E-M »

Jag var in med ett par komisar på Hi-Fi-klubben som ligger på Skånegatan i Göteborg för drygt ett år sedan. Där har de som ett bås med riktigt fin isolering och utrustning för flera hundratusen. Kablaget var tydligen gjort av NASA och kostade många, många tusen kronor metern (kom inte ihåg exakt hur mycket). Där var det kvalité på ljudet vill jag lova!

Var även en väldigt trevlig säljare som stod och förklarade en massa och spelade upp både musik och film. Det var grejor det!
Post Reply