HI-FI

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

E-M:

Ja exakt där var jag i helgen. Det räcker inte med ett par hundra tusen, de har ett rum med enbart grejer i 50.000 kr-klassen.

Jag skulle vilja tipsa folk att gå dit och höra skillnaden på ljud och ljud. Det är en verklig upplevelse.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

So, where is this heaven?
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Ligger i Göteborg, Skånegatan 25 mittemot scandinavium. Finns två butiker i gbg, en på kungsgatan också, men den är betydligt mindre.

Ligger även fyra butiker i Sthlm, kanske nåt för JW att titta på, så att han kan slänga ut sin limpa sen... hö hö Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/26/2008 at 02:54:19, Hakan wrote:Ligger i Göteborg, Skånegatan 25 mittemot scandinavium. Finns två butiker i gbg, en på kungsgatan också, men den är betydligt mindre.

Ligger även fyra butiker i Sthlm, kanske nåt för JW att titta på, så att han kan slänga ut sin limpa sen... hö hö Image
[/quote]Tackar
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

HI-FI

Post by sten1972 »

Finns ju butiker som har betydligt dyrare & bättre prylar än vad Hi-Fi klubben har. Finns grymma butiker i t.ex. Vimmerby, http://www.ultimate.se/ och Alingsås, http://www.hificonsult.se/.
Finns ju fler, men dessa är de jag minns på rak arm.

Lyssnade för 2 år sedan på en rätt grym Burmester anläggning för runt miljonen som lät bra på en mässa t.o.m.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Lyssnade för 2 år sedan på en rätt grym Burmester anläggning för runt miljonen som lät bra på en mässa t.o.m.
Den lät säkert jättebra, men ärligt talat. De bästa systemen man kan köpa idag ligger runt 100-150.000 kr, då menar jag ett ljudsystem som är så komplett, så klockrent in i minsta detalj, att det mänskliga örat inte kan höra någon skillnad! (på originalinspelningen, det är vad hifi går ut på)

Om ett system kostar 1 mille, så måste den som köper det systemet vara en mutation som har extrem superhörsel för att höra skillnaden mot ett 150.000 kr system. Alltså är det i praktiken så fullständigt onödigt, så det är bara slöseri med pengar. Den som köper ett sånt system är lurad, helt enkelt.
Last edited by hakan on 26 Nov 2008, 17:21, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/26/2008 at 09:28:47, Sten1972 wrote:Finns ju butiker som har betydligt dyrare & bättre prylar än vad Hi-Fi klubben har. Finns grymma butiker i t.ex. Vimmerby, http://www.ultimate.se/ och Alingsås, http://www.hificonsult.se/.
Finns ju fler, men dessa är de jag minns på rak arm.

Lyssnade för 2 år sedan på en rätt grym Burmester anläggning för runt miljonen som lät bra på en mässa t.o.m. [/quote] Ja på http://www.ultimate.se/ så finns skit bra grejjer. Visst kan man höra skillnad på ett system för en mille och ett för 100 lakan.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Nej det är rent dödsnack. Det är som att ha ögonbindel och knulla 10 brudar, och sen säga vem som var snyggast.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/26/2008 at 17:38:30, Hakan wrote:Nej det är rent dödsnack. Det är som att ha ögonbindel och knulla 10 brudar, och sen säga vem som var snyggast. [/quote]Wrong, de du säger är ju om man skall lyssna på högtalarna med ögonbindel å sedan säga vem som är snyggast, omöjligt, men om du med ögonbindel knullar 10 brudar nog fan vet du vem som är bäst/skönast, de är samma med ljud, du kan knappas påstå att en anläggning på 100k låter exakt SAMMA som en på 1 mille
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

HI-FI

Post by sten1972 »

Så du menar du då att jag redan har en (nästintill) fulländad anläggning Hakan?
Tyvärr vet jag att så inte är fallet. Dock så är jag mycket nöjd, och tror aldrig jag kommer få råd att kliva upp till nästa nivå i ljudkvalitet.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

ELN:

Nej jag måste ha varit otydlig.

Jag kan garantera att du inte hör någon skillnad på en anläggning för 150.000 eller en för 1 mille. Om de är i samma rum, med samma kablage, osv. och du har en EQ för att kompensera ev. rumsakustik, osv.

Jag menar, vad ska du använda för källa? En cd har 44.1Khz samplingsfrekvens och 16 bitar. Det är snarare där begränsningen ligger när vi pratar sådana system.

Sten: Ja jag tror att du har en näst intill perfekt anläggning. Varför kan man inte nöja sig? Otroligt.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/27/2008 at 16:54:20, Hakan wrote:ELN:

Nej jag måste ha varit otydlig.

Jag kan garantera att du inte hör någon skillnad på en anläggning för 150.000 eller en för 1 mille. Om de är i samma rum, med samma kablage, osv. och du har en EQ för att kompensera ev. rumsakustik, osv.

Jag menar, vad ska du använda för källa? En cd har 44.1Khz samplingsfrekvens och 16 bitar. Det är snarare där begränsningen ligger när vi pratar sådana system.

Sten: Ja jag tror att du har en näst intill perfekt anläggning. Varför kan man inte nöja sig? Otroligt. [/quote]Ibland är det bättre att hålla tyst och låta folk tro man är en idiot än att öppna munnen och bekräfta det
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Ibland är det bättre att hålla tyst och låta folk tro man är en idiot än att öppna munnen och bekräfta det
Du får tycka vad du vill. Till skillnad från andra på det här forumet, så kan jag ta att någon kallar mig idiot. Image

EDIT:
Du kan däremot svara på min fråga, vad ska du använda för källa, för att höra den s.k. STORA skillnaden på ett 150k system och 1milj system? Jag hoppas att du inte säger vinylskivor, de har ett s/n förhållande på 80-90 dB i bästa fall.
Last edited by hakan on 27 Nov 2008, 17:19, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

HI-FI

Post by E-M »

Hakan har en rätt bra poäng. Man kan liksom inte lyssna på en vanlig MP3-låt som är komprimerad med sådana anläggningar. Det blir inte mycket skillnad. Om man ska höra skillnad måste det ju vara bra format på ljudfilen t.ex. flac.
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

HI-FI

Post by sten1972 »

CD/Flac duger fint för att höra skillnader med. Sen finns ju även SACD, DVD-Audio och DTS Audio skivor.

Även vinyl brukar demonstreras på fina anläggningar.
Blanda inte ihop s/n förhållandet med ljudkvalitet.
Image
Post Reply