HI-FI

Snacka om vad som helst.

Moderator: hakan

hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Sten:

Så du menar att, det låter 10 ggr bättre än en 150k anläggning om du kör en källa med 96khz/24bit? Jag säger det igen: TIO GÅNGER BÄTTRE?

Klart att man hör skillnad, notera ordet skillnad. Det kan vara elementen som låter annorlunda, har en annan klang, lådan spelar in, allt spelar in. Men frågan är om det låter MYCKET bättre? Nej, det tycker i varje fall inte jag. Vi kanske får nöja oss med det, att vi helt enkelt tycker helt olika i den frågan.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/27/2008 at 18:22:57, Hakan wrote:Sten:

Så du menar att, det låter 10 ggr bättre än en 150k anläggning om du kör en källa med 96khz/24bit? Jag säger det igen: TIO GÅNGER BÄTTRE?

Klart att man hör skillnad, notera ordet skillnad. Det kan vara elementen som låter annorlunda, har en annan klang, lådan spelar in, allt spelar in. Men frågan är om det låter MYCKET bättre? Nej, det tycker i varje fall inte jag. Vi kanske får nöja oss med det, att vi helt enkelt tycker helt olika i den frågan. [/quote]Ditt påstående gällde ju att det inte var någon som helst ljudförbättring mellan systemen ifråga. Visst tål en annan att bli kallad idiot, var ifrån har du fått att man inte skulle klara de? Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Ditt påstående gällde ju att det inte var någon som helst ljudförbättring mellan systemen ifråga. Visst tål en annan att bli kallad idiot, var ifrån har du fått att man inte skulle klara de?

1. Jag står fast vid min åsikt. Det finns skillnader, så långt kan jag sträcka mig, men ljudförbättring.. nej det tycker jag inte.

2. Allt här på forumet handlar inte om dig, ELN.. Image
Last edited by hakan on 29 Nov 2008, 00:20, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

HI-FI

Post by E-M »

Ja det verkar skumt, helt utan förvarning och allt Image
User avatar
sten1972
Periodare
Posts: 288
Joined: 08 Sep 2008, 11:37
Location: Swärrje

HI-FI

Post by sten1972 »

Nej en anläggning som är 10ggr så dyr som en annan låter inte 10 ggr bättre. Men en bil som är 10ggr dyrare än en annan är inte heller 10 ggr bättre. Mest Hi-Fi/krona får man nog i anläggningar för ca 15-20.000. Om man väljer rätt produkter vill säga.
Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

on 11/29/2008 at 00:19:02, Hakan wrote:1. Jag står fast vid min åsikt. Det finns skillnader, så långt kan jag sträcka mig, men ljudförbättring.. nej det tycker jag inte.

2. Allt här på forumet handlar inte om dig, ELN.. Image [/quote]
1. Okej, men visst fan låter de bättre om man köper rätt grejjer som är dyrare

2. Nej de är klart men du skrev ju de under att du citerat mig, så jag antog att du skrev till mig. Om så inte är fallet ber jag så hemskt mycket om ursäkt
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

Ännu en förstärkare til samlingen nu då Image Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

Såg ett par högtalare hos en kompis igår och då började de klia i HI-FI fingrarna igen vill jag lova. Det var en bygg-själv-sats, med dubbla 12" basar, ett mellan register typ 6,5" och en rejäler tratt diskant, det ingick även delningsfilter och kontakter att ha på baksidan. Lådorna fick man bygga själv och de blev ett par rejäla pjäser, minst sagt. Ett jävla tryck va de me. Sen finns de moddellen större, som har samma grejjer fast dubbla 15" istället, och nu också dubbla mellan register a 'la tyg 6,5". VILL HA!!! GAAH!!!

Och nu när körkortet börjar smyga sig på så kommer ju givetvis lusten och längtan till ett ljudbygge i bilen. Jag vet precix vad de ska bli:

JVC KDR-401 huvudenhet med: CD, CD-R, CD-RW, 3,5mm AUX line in, USB, 4x50watt.

GAS Alpha6925X 6x9" trevägshögtalare(2,5"mellanregister, 1" diskant) till hatthyllan. Känslighet 95dB. Frekvensomfång 40-23000Hz. Effekttålighet 240W max, 120W RMS.

GAS Alpha625X 6,5" tvåvägshögtalare(1" diskant) till framdörrarna. Känslighet 92dB. Frekvensomfång 50-23000Hz. Effekttålighet 120W max, 60W RMS.

GAS Alpha 112 12" Bashögtalare i låda(sluten som jag uppfattat de). Känslighet 87dB. Frekvensomfång 28-800Hz. Effekttålighet 250W RMS, 500W max.

GAS AlphaX1002 slutsteg. 2x55W RMS 4ohm, 2x100W RMS 2ohm, 1x200W RMS 4ohm bryggkopplat.

Allt detta till ett paketpris på 3496:- vilket jag tycker är väldigt överkomligt. Allt finns att skåda på brl's hemsida: http://www.brl.se/, om man bara söker på GAS Alpha. Det är närmare bestämt 2 paket med namnen: GAS ALPHAX1002, ALPHA 112 & KDR-401 Alpha6925X Alpha625X beskåda och njut, mina vänner.

Edit: http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=130BILPKT26.jpg & http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900ALPHAX1002112.jpg
Last edited by ELN on 20 Feb 2009, 00:20, edited 1 time in total.
gammalhardrockare
Levertransplanterad
Posts: 5422
Joined: 01 Jan 1970, 01:00

HI-FI

Post by gammalhardrockare »

ELN:
Vad ser jag! Är det inte en gammal hederlig Hitachi 3D Super Woofer? Dem hade jag nästan glömt bort! Hade man en sådan under åttiotalet så regerade man kvarteret.
Bra grejer, vill jag minnas. Fanns i flera utförande, liten, mellan och STOOOR.
Sedan så kan man ju fråga sig hur i helvete ett ljud kan bli tredimensionellt? Men det är väl en annan fråga kan jag tänka mig.
Last edited by gammalhardrockare on 20 Feb 2009, 06:58, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

De menade väl en bred ljudkänsla.

De fanns en med dubbla basar, rediga grejer de Image
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

HI-FI

Post by ELN »

Och nu, fortfarande efter en jäkligt lång tid håller sig den här tråden On-topic (trots att vi haft lite parallella diskussioner här), ty nu tänker jag fortsätta där den slutade Image

Den gamla Bergssprängaren jag talade om alldeles i börja blev ju ett avstannat projekt då vissa nödvändiga delar till mini-slipen gick åt fanders, men sen köpte jag nya och fortsatte, jag sågade ut det sista som behövdes och tryckte ihop stereon, men det gick inte att få skruvarna i gängor då, högtalarna var helt enkelt för stora och stereon böjda sig liksom lite, så återigen stannade projektet. Men så hiitade jag den igen och denna gången drog jag ihop den med stripes, förstärkte lödningarna i min specialkonstruerade stereo>mono RCA kontakt och fixade lite annat smått och gott. Nu äntligen funkade den, den funkade bra med, när man står när hör man knappt sig själv prata och man kan gå ett par hundra meter ifrån och ändå höra den. Så nu var jag nöjd med stereon som sådan, men det skulle ju va en festar stereo så den skulle ju va portabel och det med batteriet inräknat, så jag tog en gammal ryggsäck som jag klippte upp lite här och där, och sen "sydde" ihop med ståltråd och fick då en väldigt bra enhet, detta är det färdiga resultatet:





















Image
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

ELN:

Okej, den ser verkligen förjävlig ut, men grosse balle för att du lyckades slutföra projektet! Det tycker jag är mer imponerande än själva "vidundret" som JW kallade den. Image
ozzman
Levertransplanterad
Posts: 4728
Joined: 27 Jul 2007, 01:49
Location: Kungliga hufvudstaden
Contact:

HI-FI

Post by ozzman »

Ur estetisk synpunkt kan jag inte annat än gråta när jag ser den.
Men ur kröka-järnet-synpunkt så höjer jag dunken i en skål för ett robust och ändamålsenligt bygge.
hakan
Obotlig alkoholist
Posts: 855
Joined: 08 Apr 2009, 12:03
Location: Göteborg

HI-FI

Post by hakan »

Ur estetisk synpunkt kan jag inte annat än gråta när jag ser den.
Men ur kröka-järnet-synpunkt så höjer jag dunken i en skål för ett robust och ändamålsenligt bygge.
Höja dunken? Du menar ditt fat från Speyside som du köpte 1998? Image Eller kanske din Grönstedts XO?

Det hade varit underhållande att servera XO ur en pet-flaska som avec till någon större middag! Image
Last edited by hakan on 12 Oct 2009, 17:29, edited 1 time in total.
Post Reply