Diesel-sketchen? Går det?

Diskutera Eddies sketcher här, eller skriv en egen
Post Reply
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

De går inte att mixtra med förgasaren så att den går på diesel nej
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

För att det ska vara mögligt måste han ha en extra ventil i varje cylinder, och turbon (syreturbo?) driver då inte inloppsluften utan en sju helsikes bränslepump som vispar in bränslet (dieseln) separat med luften in genom den "nya" ventilen. För att driva den "nya" ventilen behövs ännu en kam på kamaxeln med uträkning på en 100dels mm. Dessutom måste den vara så skarp vinkel på att fjädern som trycker tillbaka ventilen måste vara extremt stark, ja det behövs nog tvångsstyrning vilket betyder ännu en kamaxel med kammar med extrema uträkningar och inpassningar, denna axel måste placeras på andra sidan av en platta som är ihopsittande med stötstängerna. kolven måste också ha en antändningstopp i mitten. Så gott som omöjligt och det ger knappast bätte effekt än vanlig bensinare, kanske en aning bättre vridmoment men konstuktionen är så ofördelaktig, kräver omfattande ombyggnad och är nästan omöjligt att få att fungera
Last edited by ELN on 18 Nov 2008, 00:28, edited 1 time in total.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

Ofc not, han är ju ett talets mästare. Diesel har uteslutande insprutning
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

Om den har förgasare ÄR det bensinare.

Diselolja och villa olja är ju i princip samma, men villa olja är tjockare och har längre brintid. De brinner snarare än exploderar, just att det finns "anti-freeze" i tror jag inte ska hjälpa
Last edited by ELN on 18 Nov 2008, 00:34, edited 1 time in total.
E-M
Levertransplanterad
Posts: 4364
Joined: 08 Oct 2005, 15:21
Location: Någonstans i Västra götaland;)

Diesel-sketchen? Går det?

Post by E-M »

Som ELN förklarat så är det inte så enkelt som Sven vill få det till att få en bensinare att gå på disel Image Det är ju två olika motorkonstruktioner.

Men jag tror Eddie hade lite koll på motorer. I Bodil Furu dokumentären när Sture berättar att topplockspackningen har pajjat så säger ju Eddie att det måste "efterdras" med momentnyckel. Det stämmer ju. Han säger ju i och för sig muttrar men han menar topplocksbultarna.
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

Många bilar har topplocksmuttrar och pinnbultar, så han har säkert koll, men just dieselsketchen går inte ihop
ELN
Levertransplanterad
Posts: 2713
Joined: 06 May 2008, 07:38
Location: Strömstad

Diesel-sketchen? Går det?

Post by ELN »

Haha ja du, de går nog om man följer min beskrivning högre upp, men inte på det viset Eddie säger
retepnoslack
Levertransplanterad
Posts: 1503
Joined: 01 Dec 2004, 14:34
Location: Åmål, Dalslands enda stad.
Contact:

Diesel-sketchen? Går det?

Post by retepnoslack »

Jag har, ofta, grunnat på, om det går att bränna eget brännvin i en kaffebryggare. Image

Jag fick för mej, att vattnet ångades upp till pipen och man, i så fall, kunde kägga mäsken där och fylla kaffefiltret med skumgummibitar eller aktivt kol eller annat filtrat. Men nu är det väl så, att vattnet PUMPAS upp och inte ångas, så då gick väl detta projekt i stöpet.
Dez
Glad amatör
Posts: 9
Joined: 15 Nov 2007, 17:21

Diesel-sketchen? Går det?

Post by Dez »

Det finns ingen pump i en konventionell kaffebryggare. Vattnet leds genom värmeplattan och ångas upp.
Post Reply